Det är så roligt när hundarna växer och utvecklas!
Marvin har börjat tända till på fåglar, han nosar mycket och intresserar sig för omvärlden, och idag visade han tydligt att han ville ut och kissa
Jag har köpt nya roliga leksaker som vi leker jaktlekar med och kampar med några gånger om dagen, han vill fortfarande bara leka inne men jag försöker stärka leklusten. Han har lärt sig att sitta utomhus (det blev förut bemött med bortvänt huvud och "nej tack"), han kan snurra åt både höger och vänster, följa handtarget med nosen, stoppa framtassarna i en skokartong och skilja tramsord som "sko" och "kastrull" från "varsågod".
Jag funderar på att gå kurs i rallylydnad eller nosework till hösten, har inte bestämt mig för vilket än
Just nu försöker jag hitta toppenbelöningar som inte är att springa en repa, för det funkar ju inte överallt
Hemma funkar nästan allt ätbart, men jag vill hitta dundergrejer som slår riktigt högt.
Torsten har tyvärr haft ett par katastrofmöten och knappt något bra möte, så jag bestämde mig för att ändra inställning och varje promenad liksom leta andra hundar så vi kan få till träning med smarrig, exklusiv korv. Ännu har vi inte stött på några hundar då bara för det, haha
Jag har också precis börjat med lite omvänt lockande före och under promenaderna, Torsten är så taggad ute så jag tror han kan behöva tygla sig. Inne är han lugnet själv, omvänt lockande fattade han direkt, men innan promenaden tog det faktiskt en hel del tankekraft för honom att förstå. Jag är nog alltså något på spåren med att öva mer självbehärskning
Stora tjejen, som har rehabiliterats från stark kloklippningsångest, har fått som ny rutin att klippa en klo innan varje måltid för att verkligen få in en toppenkänsla. Det finns nämligen ingen bättre belöning för henne än maten, och att klippa klor är numera helt okej så jag tror att det blir toppen!
Det är riktigt roligt med hund just nu, är knappt nervös inför Torstens bph på lördag