Kurs idag med dårfinken Marvin, och jag tror minsann att han tar steg framåt i utvecklingen
För det första kändes det verkligen som att han visste nu att vi ska ha kurs och vi ska träna, och det är KUL! Han jublade inte av lycka precis när vi gick hemifrån, men när vi kom fram till kursen och medan vi satt på filten och hade teori så kändes han liksom taggad och redo. Jätteroligt!
För det andra så kände han sig idag tillräckligt nyfiken och modig för att gå fram till instruktören flera gånger och nosa på henne och hennes roliga saker. Innan, under och efter kursen. Han har tidigare varit lite nyfiken men inte så pass att han vill fram. Inte direkt rädd, mer försiktig och lite ointresserad. Han gillar att ta god tid på sig och ta in omgivningen först innan han kastar sig in i något
För det tredje så skällde han idag för, tror jag, första gången någonsin utomhus
Han skäller nästan enbart när Torsten har en leksak som han vill ha, haha. Men idag när vi tränade lite hundmöten så kom vi plötsligt nära en kurskamrats barn som satt på sin filt, och som hade tagit på sig en KEPS! Att hen satt där i motljus och såg lustig ut när vi var mitt uppe i träning gjorde Marvin lite ställd, och han skällde hela två gånger!
Själva träningen gick också bra. Vi fick testa på att träna in stopp-kommando ifall vi vill ha det. Instruktörens sätt att träna in det var handsignal med öppen handflata, men då jag använder det som nostarget känns det inte optimalt för oss så jag körde röstkommando direkt istället (han går ändå gärna framför mig och det är också då jag vill kunna stoppa honom). Men klicker lärde han sig fort, och verkade haja grejen även när vi körde hundmöten senare
Han är så duktig ibland alltså
Han hade lite svårt idag för att gå fint i koppel, det var ju fint väder och vi var på en stor äng så han hade nog gärna rusat av sig där
Nästa vecka blir det inkallning, och det kan gå med en jäkla fart så det blir nog kul!
Speciell liten kille det här
Han har legat på samma ställe i soffan och sovit i flera timmar nu