Idag var det sista tillfället på hundmöteskursen med Torsten!
Trots att vi har haft det lite kämpigare igen senaste tiden så gick det bra, bättre än förväntat faktiskt. Det blev några utfall tyvärr, men det var mest i situationer då han var stilla (när vi exempelvis satt på filten och lyssnade på instruktören) när en annan hund passerade. Han känner sig trängd när han inte kan gå undan, vilket blev väldigt tydligt när övningarna började.
Inför våra arrangerade möten blev vi ombedda att bestämma oss för en strategi. Jag valde samma strategi som vi jobbat fram på hemmaplan och som jag upplever fungerar bäst, vilket är att helt enkelt vända om och gå åt motsatt håll bort från den andra hunden när jag ser på Torsten att han vill det. Det funkar jättebra! Han kan fortsätta framåt mot den mötande några steg men visar sedan tydligt när han har fått nog och då vänder vi. Det tog ett tag för honom att lära sig (eller snarare för mig att lära honom) att han har alternativet att själv gå undan, men nu fick vi beröm för vår tydliga kommunikation och vårt fina samarbete
Han får bestämma när han vill gå fot och få godis och när han vill att vi byter håll, och jag hjälper honom lösa det. Det kräver dock ett ganska stort avstånd än så länge, kommer den mötande för nära för snabbt så klarar han ännu inte riktigt att vända om och gå bort. Än så länge
Jag är jättestolt över honom, jag vet att det är svårt. Framöver ska vi också privatträna med instruktören och dennes hund.
Tidigare i veckan var det också kurs med Marvin. På grund av dåligt väder var vi inomhus, i samma lokaler som valpkursen vi gick, vilket han tyckte var skönt
I en övning var han faktiskt klassens stjärna! Det gällde att gå emot en skål godis, som hunden bara fick om den gick med slakt koppel. Marvin gick jättefint bredvid mig med ögonkontakt och allt, och när jag saktade ner gjorde han det också
Svårare blev det dock när vi skulle passera de andra hundarna också, och för svårt blev det när det sedan dessutom låg massa leksaker överallt
Under teorin låg han i en filt i mitt knä och sov, efter att ha insett att han tyvärr inte får gå på upptäcktsfärd på egen hand runt i lokalen
Han har blivit ganska modig och framåt och nyfiken!
Bild på småstjärnorna