I Sverige sederas alltid hundarna, ja. I andra länder gör de lite olika.Jag trodde det var standard med sederad hund vid testet?
Sjävklart jättetråkigt om hunden är döv, men det hade väl ändå inte varit en kandidat för avel när minst hälften av syskonen är ensidigt döva i en ras (antar att det handlar om dalamtiner) som har problem med just dövhet? Eller det kanske inte var det du tänkt ha hunden till?
Hoppas dina misstankar inte bekräftas, oavsett.
Ang avel så avlar man även på unilateralt hörande hundar (Ej Tyskland). Jag personligen undviker unilateralt hörande i avel dock, men bilateralt ur en kull med unilateralt har jag inga problem med. Föds nästan alltid minst en uni i kullarna så det hade smalnat av avelsbasen rejält, och de flesta i Sverige BAER-testar inte ens sina valpar. Åtminstone två unilateralt hörande valpar ur kullen är sålda till avel, både hane och tik (sålda till Sverige och Finland).
Men oavsett, man har ju ingen aning om han duger till avel alls när han blir stor, även om han hör. Om han skulle vara döv utesluts även utställning. Vad gäller andra sporter vet jag inte, det hade jag tänkt fråga SBK om det visar sig att han är döv.. Är ju alltså så mycket mer än eventuell avel som kan uteslutas..