Delmål inom AR

Sv: Delmål inom AR

Ska vi se om jag kan få ur mig nått bra som kan hjälpa dig lite.. :p

Jag började rida AR för typ 4-6 år sen. Då hade jag haft min prins i säkert ett år och på dessa år har vi inte varit skadade eller något sånt. När vi började så var vi ett hopplöst fall, eller alltså det kändes så, hästen gick bara på bogarna, lyssnade inte på hjälper osv.
Jag minns att vi på en kurs i början sa att "jaaa du kommer kunna få en hyfsad trav och en OK galopp på honom, men mer blir det inte". Tanken att vi överhuvudtaget skulle nångång i världen kunna göra ett riddarprov (på den tiden fanns inte väpnarprovet) fanns inte.

Istället funderade jag på varför jag red, och vad jag ville få till (jag kanske ville kunna rida en hel långsida i en fin öppna i skritt där hästen inte föll in eller ut eller fram eller bak, ja ni fattar. Ibland tog det flera månader att få till en sån sak, ibland gick det på någon vecka.)
Så småningom började vi lära oss mer och mer, och helt plötsligt kändes inte riddarprovet så långt borta, och så blev det ett mål, inte ett delmål. Vi är fortfarande en bra bit ifrån ett riddarprov, och när det känns hopplöst brukar jag tänka på att jag vill ju rida och utvecklas med min häst, det är ju det som är målet. Jag vill ju inte ha en färdigutbildad häst, jag vill utvecklas med honom så länge vi har tiden tillsammans.

Glöm inte av att både du och hästen lär er ihop, det går inte fort, men det gäller att hitta de saker som gör att man märker att det går lite framåt iaf.

Oj, det känns mest som om detta blev en massa svammel. Men det jag ville ha fram var:

• Tänk igenom vad du vill med din häst (kanske kan det vara så att det är att ha kul ihop, utvecklas tillsammans , eller något annat. Ett sånt mål behöver inte vara så konkret utan kan ju lika gärna handla om en känsla.)
  • Glöm inte av att ni lär er tillsammans och samtidigt. (förvänta dig inga underverk)
  • Försök
se de små sakerna som delmål (som en fin öppna en hel långsida, eller insikten att hästen faktiskt svarar på din hjälp på det sätt du vill eller ja.. tre steg samling iställer för 2..)

hoppas det kan hjälpa dig.

Och de dagar jag får prestationsångest för hästen och mig försöker jag alltid tänka tillbaka till att det ska vara roligt att rida, varje dag! det är ju därför jag håller på med mina hästar, för att det är kul!

Du har rätt, det har du verkligen. Vi rider ju för att det är kul. Trivs med att rida AR och vill fortsätta med det. Då får jag väl snällt rätta mej efter de spelregler som gäller där, precis som tävlingsryttare får rätta sig efter de spelregler som gäller där.
Visst underlättar det om man känner att NÅGON tror på en, men det behöver ju inte vara så. Vi får försöka att bara tro på oss själva och slita allt vad vi orkar. På något sätt så är det ju så att min älder kan jag inte göra något åt, det är som det är, precis som med snön som är halvmeterdjup och spolierar all träning just nu. Men nu smälter den med dunderfart och det är bara att hoppa och tro att min pålle är med mej nu när den är borta och vill kämpa ihop med mej. Det tror jag också verkligen han är för han har en helt ny attityd till arbete nu :love:
Tack alla ni som svarat, målen har jag funderat på nu, de ligger klara fram till hösten. Har också fått en del hjälp av en gammal vän som ska stötta mej och hjälpa mej att nå dom. Hon är bara så fantastisk, så glad att ha en vän som henne.:love:

Låter som du är försiktigt optimistisk :) Lycka till å berätta gärna om hur det går för er!!

Det gör jag gärna.
Har tagit vara på en del av råden jag fått här och målen innehåller inte bara AR utan en del annat också.

Detta ska jag försöka hålla i minnet. Vi ska utvecklas för vår egen skull, inte för att få någon typ av utmärkelse. Min största belöning kommer att vara att min häst verkligen tycker om arbetet och det vet jag hur man skapar nu och den vägen fortsätter vi på.

Men alltså, om du rider för en riddare och du presterar det som krävs för ett väpnarprov med en sådan kvalitet att du bör klara det med godkänt resultat så är det i mina ögon banne mig din riddares ansvar att du får möjlighet att rida upp för väpnarprovet om du vill.

Så rid på, visa riddaren du tränar för att h*n gör ett rejält misstag om h*n inte ser till att du får visa upp vad du kan, för det är ju också en fjäder i hatten för riddaren. Och gör som de andra föreslår, hitta andra tränare att ta inspiration av, hitta små delmål i din ridning (något din nuvarande tränare redan borde ha hjälpt dig med).

Kan man inte hoppa över väpnarprovet och gå direkt på spöprovet? När jag red upp det fanns inte väpnarprovet alls. Om det går kan du ju ha väpnarprovet som det egna mål men inte rida upp för det och sikta på att rida upp för spöprovet istället.

Det största hindret för att ta sig framåt i ridningen är oftast den egna tron på sin egen oförmåga, så bestäm dig för att väpnarprovet är en simpel sak och sen tar du sats och börjar träna. :D

Men alltså, om du rider för en riddare och du presterar det som krävs för ett väpnarprov med en sådan kvalitet att du bör klara det med godkänt resultat så är det i mina ögon banne mig din riddares ansvar att du får möjlighet att rida upp för väpnarprovet om du vill.

Så rid på, visa riddaren du tränar för att h*n gör ett rejält misstag om h*n inte ser till att du får visa upp vad du kan, för det är ju också en fjäder i hatten för riddaren. Och gör som de andra föreslår, hitta andra tränare att ta inspiration av, hitta små delmål i din ridning (något din nuvarande tränare redan borde ha hjälpt dig med).

Kan man inte hoppa över väpnarprovet och gå direkt på spöprovet? När jag red upp det fanns inte väpnarprovet alls. Om det går kan du ju ha väpnarprovet som det egna mål men inte rida upp för det och sikta på att rida upp för spöprovet istället.

Det största hindret för att ta sig framåt i ridningen är oftast den egna tron på sin egen oförmåga, så bestäm dig för att väpnarprovet är en simpel sak och sen tar du sats och börjar träna. :D

Det måste väl ändå finnas någon anledning för riddaren att inte rekommendera.. visst är det en fjäder i hatten för riddaren men det kan ju oxå vara ett slag på käften för denne!

Är man inte som riddare försiktig vem man rekommenderar? Ja du som vet :D

Den här frågeställningen har väl inte egentligen med TS att göra för jag har ju ingen aning om hennes kunskaper eller vilka kvalitetskrav man måste visa upp för väpnarprovet men om man inte tränar tillräckligt ofta eller är tillräckligt bra så vill man kanske som riddare inte "ha det på sig" ?

Väpnarsystemet är ju nyare än mitt prov, och jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Jag har ju ingen aning om hur mycket TS kan men om jag skulle ha en elev med tydlig vilja att rida upp väpnarprovet skulle jag ju sätta upp delmål tillsammans med eleven för att nå dit. När/om eleven sedan är redo ingår det i mitt ansvar som riddare att göra vad jag kan för att denne ska få rida upp sitt prov. Det är min högst personliga åsikt om hur jag anser att ett riddar/väpnarsystem bör fungera. Kanske lika bra jag inte är aktiv inom AR längre... :D

Men visst, inte skulle jag släppa upp någon jag inte anser vara redo, där skulle man ju få förklara vad man ser för brister och vad som måste förbättras för att kunna rida upp.

Jag reagerade på att TS skrev att "Det är många aspiranter till det, jag hinner bli begraven innan det blir vår tur"...

Kanske lika bra jag inte är aktiv inom AR längre... :D

Eller inte.....:D

Jag reagerade på att TS skrev att "Det är många aspiranter till det, jag hinner bli begraven innan det blir vår tur"...

Jaha okey, jag missade just den meningen.

Jag har ju ingen aning om hur mycket TS kan men om jag skulle ha en elev med tydlig vilja att rida upp väpnarprovet skulle jag ju sätta upp delmål tillsammans med eleven för att nå dit. När/om eleven sedan är redo ingår det i mitt ansvar som riddare att göra vad jag kan för att denne ska få rida upp sitt prov. Det är min högst personliga åsikt om hur jag anser att ett riddar/väpnarsystem bör fungera.
Håller med helt och hållet. Så borde det fungera.

Men, jag tror jag varit otydlig, detta har med mej att göra inte tränaren. H*n har inte sagt att det inte går, bara att många vill, och att vi har långt kvar.
Jag tappar mod ibland och känner att jag är påväg att ge upp. Vi får se hur det ser ut till hösten, om vi klarar det vi föresatt oss.
jag ville ha något delmål, något att sikta på till hösten. Förra höstens mål är ju uppnådda. "Vintervilan" avklarad och vi ska ta nya tag, därav frågan. Att nå till Väpnarprov var ett alldeles för högt mål, så jag behövde ett annat lägre och kunde inte komma på något bra. jag måste också ha mål (så jag kan känna mej liiite duktig när jag nått dom) pga min brist på självkänsla.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som att ditt första delmål är att börja arbeta på din självkänsla, för det är den som ligger i vägen för dig.

Vad säger din tränare är det som fattas? Tränaren borde kunna ge dig de delmål i ridningen du söker. :)

Det låter som att ditt första delmål är att börja arbeta på din självkänsla, för det är den som ligger i vägen för dig.
Jag gör det, skrev tidigare att jag dels går hos en terapeut och jobbar med små delmål för att ta oss framåt mot målet. Men behövde förslag på delmål, eller hjälp att sätta upp dom själv.
Har hittills inte kunnat träna kontinuerligt för någon tränare, bara vid de tillfällen som tid/pengar finns över efter min dotter tränat. Detta tror jag också jag skrev, att det är henne jag satsat på.
Det var liksom det jag ville ha hjälp med, att sätta delmål så att jag kan jobba med mej själv och kanske någon gång börja tro på oss.
Skulle kanske skriva i tråden om mål för 2011 nu istället:idea:

För egen del så har jag alltid tänkt att ja, väpnarprovet är ju kul att det finns, om vi kommer så långt att det är någon idé, men för hästens skull har vi mindre delmål istället att sikta in oss på och är glada för det vi lyckas åstakomma. Och för min egen skull såklart, för det är ju olika mycket jobb dit beroende på vad man själv respektive hästen har för utgångsläge - för vissa kanske det är plättlätt, för andra skulle det kännas som att vinna en världscup-final! ;) - utifrån hur många små delmål man måste lyckas med på vägen dit, hur många snäpp från utgångsläget.

För min egen och pålles skull blir det såklart minst frustrerande att ta saker steg för steg och glädja sig åt de framsteg man får, även om man har högre slut-mål och ambitioner än just där man är för stunden. Det är ju t ex svårt att ge hästen och sig själv tid nog att hinna smälta och befästa det man gör just för tillfället om man i huvudet önskar att man redan var 20 steg högre på ambitionsstegen. Samtidigt som självförtroende och framtidstro såklart är bra att ha, tillit till att -äh, det kommer, bara vi kämpar på! Ju mer jag känner så, desto mer tycker jag också att jag får ro och tålamod till att göra saker grundligt och inte sabba saker och ting med prestationskrav. Utveckla och våga misslyckas liksom.

Det som är lite tråkigt är ju att mål ÄR en prestationsmätsticka. Ju mer konkreta mål, desto mer misslyckad tycker jag personligen att jag känner mig om jag inte lyckas med just det, jämfört med att ha lite mer generella mål i att gradvis öva upp helheten och kanske inte fästa sig så mycket vilken del som kommer när, och att det händer saker NU. Själv har jag mer och mer försökt hjärntvätta mig till att det är jobbet i sig som är målet och att liksom se utmaningen i att utveckla och försöka, berömma sig själv för ens egen insats för dagen och utifrån situationen snarare än i graden hästen presterar.
Är det en riktigt dålig dag kanske jag berömmer mig själv för att jag överhuvudtaget ridit utifrån förutsättningarna eller att jag försökt hålla mig till övningarna och få ut något vettigt utifrån det utgångsläge man startat från. Nästa dag kanske man får massor gratis av att hästen känns kanon och jag själv har en bra dag. Då kanske jag försöker berömma mig själv och gradera passet mer efter hur bra jag anpassat ribban efter den BRA dagen och anpassat min egen prestation utifrån hästen.

Ursäkta långt spånande.
Själv har jag en hel del slutmål som känns hyfsat rimliga utifrån dagsläget, även om jag liksom inte har någon deadline förutom att det såklart är bra om hästen inte pensionerats från ridningen innan! ;) En del önskedrömmar som känns lite för avlägset för att våga hoppas på med nuvarande hästen - men hey! Drömma kan man ju! :D
Och så flera olika "det här har vi fokus på nu" att varva med både under samma ridpass och i olika perioder, övningar och metoder för att försöka förbättra pusselbitar i helheten, utifrån vad som är rimligt just nu.

Sen kan man ju alltid vara lite kreativ och hitta på egna evenemang utifrån vad man tycker är roligt. Åka och bada, göra en liten hinderbana, använda hjälpmedel i träningen ex. rida med fejksvärd för att öva sig på enhandsfattningsridning, rida ut och hoppa terräng på lagomt rolig nivå, tömköra/jobba för hand/long reining, bara åka iväg på träningar/träffar eller för att träna med bekanta som omväxling för vardagen, osv.
Finns ju hur mycket som helst som kan förgylla hästvardagen om man bara är lite kreativ! :)
För övrigt älskar jag såna här trådar som ger tillfälle just att fundera på vad man kan peppa sig själv med! :D

Senast ändrad:

Tack för ett jättebra svar, precis så menade jag att jag ville ha.
Tycker du beskriver så målande det där med att man försöker peppa sig, visst är det lätt de dagar hästen går som en klocka och allt känns bra, men alla andra dagar...

Själv har jag en hel del slutmål som känns hyfsat rimliga utifrån dagsläget, även om jag liksom inte har någon deadline förutom att det såklart är bra om hästen inte pensionerats från ridningen innan! ;)
Själv är jag mer orolig för min egen pensionering innan vi når så långt:p

Haha, det var ju den grejen också! :D
Där har jag tack och lov en bra bit kvar *peppar peppar*, och har istället en del kvar av ungdomens rastlöshet.

Desto viktigare att uppskatta nuet och försöka göra varje pass meningsfullt! :)

Kanske vore en idé att prova andra tränare? Dels tycker jag tränare smittar av sig på olika sätt utifrån deras egen personlighet, de är olika pedagogiska och man har olika lätt att utvecklas med olika tränare. Även om man inte kommer till piaff på en månad för det så är det ju huvudsaken att man känner att det utvecklas, vilket kanske är lättare om man skaffar andra/fler inspirationskällor, tänker jag.

Har provat några tränare, men den jag har nu är helt klart bäst hitills.
Fast jag önskar mej en tränare till och det är en videokamera, med den kan vi spela in ett pass, kolla efter vad som inte är bra och sedan efter ett par veckors träning spela in ett nytt och se om det blivit bättre. En sån skulle jag verkligen vilja ha.

Jag vill rekommendera en bok av Perry Wood som heter "Rid i harmoni med hästen".
Har du redan läst den vill jag påminna dig om några saker han skrivet angående ryttarens självförtroende.

"Ha mindre förväntningar på dig och hästen och bli glad för minsta framsteg. Även en halv volt eller en väl genomförd halt är en prestation. Det är en utmaning för vem som helst att göra det perfekt med en häst."

"Ha bara positiva lärare och människor kring dig. Lyssna inte på människor som trycker ner dig."

"Mät inte dina framsteg efter vad andra gör eller ens vad tävlingsdomare säger. Det sanna måttet på framgång är hur många glädjefyllda, roliga och sköna ögonblick du och hästen kan skapa tillsammans."

Nu till mina råd;)

Att filma sin ridning är ett jätte bra sätt att komma vidare i sin utveckling, MEN...
...har men ett dåligt självförtroende och en usel självkänsla/kroppsuppfattning kan det ibland göra mycket större skada än nytta!

En klok riddare sa en gång; (fritt tolkat från mitt minne...)
"Om du börjar filma din ridning/hantering gör det då i MINST i tre månader.
Varför?
Den första månaden går åt till att må dåligt och vara ledsen över det man ser.
Nästa steg är att önska man hade den där fina sadeln eller dom där snygga ridstövlarna för att piffa upp "hösäcken" på hästens rygg.
Det är först sista månaden man faktiskt har smält vad man ser och kan börja göra om sina intryck till positiv kritik. Vi går alla igenom dom här stadierna, oftast flera gånger!"

För vissa kanske dom här stadierna tar tre dagar att gå igenom, för andra(som jag) tar det kanske tre år eller mer!

Titta helst på filmerna med någon som kan hjälpa dig att fokusera på det som faktiskt är bra i din ridning.
Man behöver hjälp för att bryta negativa tankemönster!

Skaffa dig också kloka, vänliga hästkompisar att bara prata häst och ridning med. Man kan göra det på ett forum som det här, maila, träffas eller prata på telefon. Det viktigaste är att man kan få en lite mer objektiv bild på sig själv och sin ridning och samtidigt övar på att peppa någon annan:)

Våga tro och lyssna på din kunskap och på dina egna erfarenheter samtidigt som du försöker få nya!
Ge dig själv "credd" för att du faktiskt kan saker!

Om allt fortsätter att kännas svart;
Fortsätt med terapin., känns det inte som det hjälper prova med att byta terapeft!
Tar du mediciner kanske du behöver reglera dosen eller prova någon annan sort.

Sist men inte mins;
Det är aldrig för sent att börja uppskatta sig själv!!!!:bump:

:bow: :bow: Underbart inlägg! :)

Det där med videofilmandet hade jag inte tänkt på, men så är det nog. För mig var det ju mycket att det faktiskt kändes katastrof och väldigt svårt att veta vad man så att säga kan begära i det man ser, eftersom det stundvis VAR katastrof innan ekipaget hunnit utvecklas en del! :devil: (jag och min kuse alltså) Jag har jättesvårt att se något bra i ridningen om hästen ser spänd, orolig eller stressad ut, eller allmänt väldigt olycklig. Även så kan jag ha svårt att se dom små detaljerna om det är något stort jag stör mig på, om jag har katastrofal sits t ex eller att hästen ser stel ut överlag eller i ett visst bakben t ex. Men det kan ju ändå vara bra att se för att bli motiverad att förbättra det där stora i grunden, kanske hitta ledtrådar till mer specifikt vad/hur/varför och om det ser bättre ut i något läge t ex.

Men när man väl börjar få till sånt som är fint att titta på och inte har något stort i helheten som stör, då kan jag sitta och dreggla över några stegs vacker trav eller en snygg övergång, hur fin eftergiften är, eller vilka detaljer som nu är bra. :D Glömma bort att det allra mesta är långt ifrån perfekt. Håller med om att det är jättenyttigt att filma - så ofta man kan - mindre risk då att grotta ner sig i hur det känns om humöret och prestationskraven spökar.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel