Delmål inom AR

C

Chine

Ska kanske presentera mej då jag inte så ofta är här, men läser en hel del.
Jag rider AR sedan ca 4 år tillbaka. Har tyvärr haft en del uppehåll i ridningen och även mist en häst så jag fick börja om med en ny :(.
Min nya häst var till en början inte den lättaste, men nu börjar han kännas jättefin och plötsligt börjar jag tro att det kan nog bli något av det iaf.
Nu har vi kommit så långt att sökningen är fin, vi jobbar med skolorna i skritt och trav och har påpbörjat samling både i skritt och trav, samlingen verkar han ha jättelätt för:).
I somras hade vi som mål att nå hit där vi är nu, i vinter har vi ju inte kommit vidare, bara motionerat oss pga all snö. Dock har vi försökt träna en del böjning mellan träden i sommarhagen tills tövädert kom och raserade den möjligheten när det frös på igen. Men skam den som ger sig, vi gjorde en ny bana längre upp, det var en volt och ett "fyrkantspår", där började vi motionera lite, dock ingen direkt träning då snön nådde bitvis nästan till bogarna.
Men nu känns det lite tomt. Vi har liksom inga direkta mål att sikta mot den kommande säsongen. Inom AR är det ju så dödens långt till det första målet, att få rida upp till väpnare. Vad siktar man på under tiden? Ibland skulle det vara bra med enklare test på vägen dit så man såg några framsteg. Våren kommer snart och vi är så sugna på träning, men vill ha mål att sikta på som motiverar oss.
Förslag?

Sv: Delmål inom AR

Tja, jag ägnade x antal år innan väpnarprovet till att slipa på det vi kunde :cool:
Första året med AR tyckte jag att vi kunde alla skolorna, sedan dess har jag kommit en bra bit längre och nu håller rörelserna en helt annan kvalitet.

Jobba med framåt-nedåtsökning och avslappning, det är viktigt på provet. Samling, däremot, är inte så viktig men kan säkert hjälpa till att förbättra helheten.

Hur har du med longeringsarbetet? Det finns tankar på att lägga in longerprovet i samband med att man gör väpnarprovet. Kanske idé att träna - hör med din riddare!

I övrigt - gör en massa annat kul med din häst! Rid i skogen, hoppa, kör, whatever - traggla inte på ridbanan enbart.

Tack för ditt svar,
Longerat har vi gjort en del, det blev vi satta på att göra i våras, varje dag under en tid. Nu var det ett tag sedan, det är ju så halt. Går väl an i skritt och trav ändå, men det kanske vi kan finslipa på lite.
Han söker sig väldigt fint framåt nedåt, verkar ju som vi är påväg, men måste söka lite inspiration bara.
Vi är väldigt duktiga på att göra annat också. Vi tränar mkt NH, lite trick och vi hoppar lite låga hinder. Tyvärr rider vi för lite i skogen pga att jag inte hittar ridvägarna här, det blir bara att vi får vända (och det lär inte bli bättre med mitt usla lokalsinne).
Glömde skriva ovan att mitt mål under den kalla årstiden nu har varit att förbättra min sits. Till detta har jag använt en av våra gamla ridlärare och ridit på hennes hästar. Sitsen kan ff förbättras så det kommer att bli ett projekt fram till i vår.
Funderar på att åka som fotfolk på ngn av BB:s träningar men hittar inte riktigt ngn som är nära just nu. Det får bli till våren.

Jag tycker det låter som om du gör en hel del varierat arbete :bow:
Att åka som fotfolk på en Bentkurs är inte helt fel. Jag rider själv för honom två gånger/år och det ger jättemycket. Nu är det dags om en månad, så jag hoppas att snön försvinner så att man kan rida (eller att grannen, som har ridskola, plogar sin ridbana så jag kan låna den :p ).
Var bor du?

Du behöver ju inte ha andra mål bara för att du tränar annorlunda. Vad känner du själv att du och din häst behöver och vad är realistiskt att nå?

Jag hade först tanken att rida upp som väpnare, det skulle bli ett mål, men tyvärr känns det mindre och mindre realistiskt. Inom AR hittar jag liksom inget annat.
Inom NH finns det olika steg, har funderat på om det passar mej bättre, då kan jag iaf känna att jag kommit ngn vart.
Nu har jag faktiskt en häst som kan bli en jättefin dressyrhäst, om jag bara ska träna NH så känns det som jag kastar bort hans fina talang lite grann. Köpte honom för att träna AR, men fick börja med NH för att få kontakt och få honom med mej i det vi gör.
Nu har vi liksom nått det målet. Han kommer till mej och har verkligen blivit min häst. Han börjar gilla ridningen och verkar som han ser fram emot att bli riden. Från att ha tryckt upp sig i andra änden av boxen när sadeln kommer fram så kommer han till mej och låter sig sadlas och tränsas, gapar t.o.m när jag håller fram bettet. Hemma har jag honom t.o.m lös på stallplan när jag borstar, sadlar, tränsar och hoppar upp.
Nu jobbar vi vidare med att han ska ta hjälpgivning och så blir det en del arbete med galoppen förståss, den vi påbörjade i somras.
Funderar på att göra ett litet program som vi kan träna på, först i delar, sedan sätta ihop till en helhet, ett roligt program som inte bara ska innehålla rörelser som öppna och sluta utan även en del typ WE. Kanske det är ngt?

Senast ändrad av en moderator:

Fundera på vad du tycker är realistiskt att nå. Vilka delmål som känns rätt för dig. Om du vill ha så specifika mål som att rida upp för väpnare eller liknande så är det kanske lättare för dig om du tävlar dressyr? (man kan ju tävla även om man tränar enligt AR) Då har du mål i form av olika program som kanske känns lättare att följa?
WE kanske kan vara något för dig?

Att tävla är iofs väldigt bra, men tyvärr är jag för kort för stora hästar och för gammal för ponny. WE har jag funderat en del på, men känns inte riktigt som min grej. Gillar toleransträningen och NH-träningen och jag gillar verkligen att träna AR, jag är inte direkt ute efter att vinna eller visa upp mej, bara veta att jag typ duger och kan utvecklas.
Det är nog egentligen det att jag tvivlar på om jag öht gör framsteg, om det är så att jag öht har ngn talang. Kanske också lite det nu, att min dotter rosas och höjs till skyarna, jag märker ju skillnaden mellan henne och mej, typ, är det dax att ge sig eller??? och möjligen satsa på skogsmulleri (inget ont om detta, men det var inte tanken när jag valde häst, då hade jag köpt islänning isf)

Du har säkert en tränare? Du kan väl be tränaren om hjälp och så kan ni tillsammans sätta upp delmål för dig och hästen.

Varför skulle det vara orealistiskt med ett väpnarprov? Det är ju som ett lätt A-dressyrprogram fast utan galopp och ökningar. Det fixar ni!

Varför skulle det vara orealistiskt med ett väpnarprov? Det är ju som ett lätt A-dressyrprogram fast utan galopp och ökningar. Det fixar ni!

Det är ju inte bara att ringa och anmäla sig. Det är många aspiranter till det, jag hinner bli begraven innan det blir vår tur, nu känner jag mej bitter, men det är nog det jag är också...
Lätt A-program har jag ridit med godkännt resultat, fast på en annan häst.

Det är ju som ett lätt A-dressyrprogram fast utan galopp och ökningar.

Det är faktiskt ett varv på volten i höger respektive vänster galopp.
Och sen ska man ju inte förglömma att man måste bli rekommenderad av "sin" riddare till att rida väpnarprovet.

Det är faktiskt ett varv på volten i höger respektive vänster galopp.
Och sen ska man ju inte förglömma att man måste bli rekommenderad av "sin" riddare till att rida väpnarprovet.

Precis det jag menade. Trivs jättebra med att rida enligt AR, men inser att jag inte blir rekommenderad.
Det var därför jag efterfrågade andra mål än de olika proven.
Själva provet kommer vi nog att kunna rida så småningom, det tvivlar jag inte på. Tänkte faktiskt försöka träna honom upp till riddarnivå (minst).
Nu har vi iaf en plan för våren, så får vi se i sommar hur långt vi kommit.

Buffy_: Du har rätt, detta är inte den första drömmen som går i graven pga min sviktande självkänsla. Men faktum är att jag faktiskt jobbar på det, fast utan resultat. Har både kontaktat coacher och läst böcker, men jag föddes nog med dålig självkänsla.

Klubbtävlingar kan du rida. Det är bra att ha en morot o piska o verkligen träna- att ha en sak som du "måste" träna för. Lite disciplin.

Du o dottern kan stötta o sporra varandra.

Det ger självförtroende o erfarenhet.

go for it:banana:

Förstår att det e därför du vill ha delmål men tänk på att hitta glädjen å fråga dig varför du rider. Du säger ju själv att hästen nu känns jättefin trots tidigare problem = din förtjänst! Ett väpnarprov e ju trots allt bara en bekräftelse utifrån, dyrt verkar det vara oxå ;)
Byt tränare eller skaffa en till å försök få igång en diskussion om lämpliga mål. Det e tränarens plikt tycker jag :)
Jag blir skittaggad av min tränares engagemang i oss som ekipage!
Var stolt över både dej själv och din dotter!

Byt tränare eller skaffa en till å försök få igång en diskussion om lämpliga mål. Det e tränarens plikt tycker jag :)
Var stolt över både dej själv och din dotter!
Kan man det? blir det inte som att gå till ICA med en Coopkasse?
Jag är stolt över min dotter och jag är stolt över att jag lyckats få henne såhär långt. Trots att jag varit ensamstående större delen av hennes uppväxt har hon haft häst sedan hon var 6 år gammal, jag har varit med henne i stallet varje dag. Jag har lärt henne och stöttat henne. Hon har nästan hästarna med modersmjölken sas. Men i tvivlandets stund kan det känna som jag förverkligar MINA drömmar genom henne.

Ett väpnarprov e ju trots allt bara en bekräftelse utifrån, dyrt verkar det vara oxå ;)
Ja, eller hur? Nåja, vad är väl en bal på slottet..? Den kan vara dötrist och långtråkig och alldeles... alldeles underbar!:p

Senast ändrad av en moderator:

Hehe, kul liknelse. Men då får väl herr Icander ta å förklara varför hans varor har en annorlunda förpackning ;) Det behöver ju inte vara bättre eller sämre, bara olika :) Man utvecklas av att se sig själv från olika perspektiv, tränaren oxå :D

Såklart du e stolt över din dotter! Hoppas jag inte lät hård i tonen eller så. Menade bara att du inte ska glömma bort dej själv även om man vill ge sitt barn de bästa förutsättningarna för att lyckas :) Nu e ju inte jag mamma men e säker på att det e fler hästmammor på forumet som känner igen sig i det tvivlet!

Håller med axel! Go for it :banana:

Menade bara att du inte ska glömma bort dej själv även om man vill ge sitt barn de bästa förutsättningarna för att lyckas :) Nu e ju inte jag mamma men e säker på att det e fler hästmammor på forumet som känner igen sig i det tvivlet!
Tack, är glad för de svar jag fått från dej även om vi nu hamnat en bra bit utanför den Klassiska ridkonsten. Ska försöka kämpa vidare.
När dottern var liten satsade jag ju 100% på henne, då hade jag tanken att när hon blir flygfärdig så kan jag satsa på mej själv. Nu när möjligheten kommer verkar det som jag blivit för gammal..men nu flyttas nog snart tråden till "hästmänniska".

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel