Delat barnbidrag

cambello

Trådstartare
Satt och läste tidningen idag och råkade läsa om barnbidrag. Fatta jag det rätt så skulle det delas mellan föräldrarna som är separerade från och med mars i år om man har gemensam vårdnad. Har inte hört om det innan men det stämmer kanske. Någon som vet hur det ligger till?

Sv: Delat barnbidrag

Men det måste väl enbart gälla om barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna eller? Vårdnad och boende är ju inte samma sak. Man kan ju ha gemensam vårdnad men barnet bor ändå bara hos en förälder eller kanske åker till den andre föräldern varannan helg. Är barnet bara hos en förälder varannan helg så är det väl knappast meningen att man ska dela på barnbidraget?

Det var lite det jag själv undrade över men vad jag förstått nu så gäller det om barnet bor lika mycket hos båda.

"Ska delas" är väl att ta i, "kan delas" vill jag påstå. Båda måste skriva på. Och det är fortfarande helt och hållet upp till föräldrarna.

Gäller väl barn födda from i år, delat har de ju alltid vart om man har velat det. Är man separerade och 50/50 är de ju bara å skicka in ansökan om delat barnbidrag.
Har för mej när sonen föddes 2007 fick vi papper från FK om vi ville dela barnbidraget eller inte och fylla i vilket (eller vilka) konton de skulle betalas.

Det var lite det jag själv undrade över men vad jag förstått nu så gäller det om barnet bor lika mycket hos båda.

Ja jag tänkte väl det. Det vore ju märkligt om en förälder som barnet knappt träffar eller som barnet bara är hos varannan helg får halva barnbidraget ju.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 715
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama