Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

Sv: Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

"Rödtottar" är ju kända för sitt temperament och dåliga hovar
Min är rödare men behöver inga Stay-ups:p
De är vänliga o mkt personliga o temperamentet kan slå till som en blixt från en klar himmel.
Min har sina fobier- mest andra hästar:bump:

Jag gillar Tiffany skarpt:love:

Dig har vi ju sett i Lederhosen;). Du verkar vara mkt för läder o nitning:o

Ha en trevlig o skön sommar.. allihopa:banana:

Tråden spårade ur lite där ja,.. :P
Nu är jag tillbaka med uppdatering om hur det gått.

Hovis som ville att vi skulle avliva hästen skulle ha verkat den för 3 veckor sen men ville vänta och se hur hovarna växte och hur snabbt osv.. Det fick han ta skit för sen.. Det resulterade i detta:

http://i301.photobucket.com/albums/nn69/poniihest/DSC00105.jpg

Knappt någon hov kvar, det går inte sätta dit någon ny sko för det finns inget att fästa i. Nu haltar hästen för han går direkt på sulan. Har numera en ny hovslagare som gapade inte allt för snälla ord om förra hovis... Han förstod inte hur han kunde låta det växa så långt att hästen tappa en sko, och hur fan han kunde få idén om att låta en fånghäst gå så länge. Hovarna bak var inte vackra heller, spruckna och trasiga. Kan även tillägga att jag inte ridit hästen något..
Nya hovis har kollat på röntgenbilderna och tycker inte att det var någon större förändring och höll med veterinären. Han fick inte dit någon sko, men ska sätta en sko bak och fram när hoven växt tillbaka, han kommer komma ut då och då och kolla till läget.
Känns skönt att det inte var helt ute med min gamling.. Nya hovis är f.ö en riktigt positiv snubbe som är beredd att hjälpa hästen så pass mycket han kan :)

Senast ändrad:

Knappt någon hov kvar, det går inte sätta dit någon ny sko för det finns inget att fästa i.

Det ser ut som om din häst kan ha bärrandsröta också. Detta är inte så ovanligt hos “fånghästar” eftersom separationer i lamellranden gör att bakterier och svamp lätt kan komma in i hålrummen som bildas. Bärrandsröta måste behandlas.

Nu haltar hästen för han går direkt på sulan.

Använd boots och pads. Hästen ska ha det så bekvämt som möjligt under rehabiliteringen. Den ska inte behöva gå omkring och halta.

Har numera en ny hovslagare som gapade inte allt för snälla ord om förra hovis... Han förstod inte hur han kunde låta det växa så långt att hästen tappa en sko, och hur fan han kunde få idén om att låta en fånghäst gå så länge.

Bra att du bytte hovslagare. En fånghäst måste verkas OFTA.

Hovarna bak var inte vackra heller, spruckna och trasiga. Kan även tillägga att jag inte ridit hästen något.

Du ska absolut inte rida hästen. Däremot kan du låta hästen röra sig om den själv vill och den inte går på någon smärtlindrande.

Känns skönt att det inte var helt ute med min gamling.. Nya hovis är f.ö en riktigt positiv snubbe som är beredd att hjälpa hästen så pass mycket han kan :)

Glöm inte vad jag sa om foderstaten:

“Hästen måste sättas på en balanserad foderstat med en låg socker- och stärkelsehalt. Gör man inte detta så kommer lamellranden (= förbindningen mellan hovbenet och hovkapseln) att förbli försvagad och det finns risk för att hovbenet ständigt förskjuts i förhållande till hovbenet”.

Hej och tack för ditt svar :)
Ska inhandla boots redan idag tänkte jag.
Och den rötan du skrev om, borde inte hovslagaren sagt något om det? Vad behandlar man det med annars?

Eller jo, nu när jag tänker efter nämnde hovis att hoven var lite infekterad/rutten. Han sa dock inget om behandling, han var nog så förbannad över föregående hovslagares idé om att låta hovarna växa så han hade fullt upp med att slipa skor och försöka spika...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 285
Senast: Ida94
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 830
Senast: TinyWiny
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka