Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

Sv: Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

Som sagt så är det enligt veterinär en rotation och engligt hovslagaren en sänkning.
Hovslagaren säger att det inte finns mycket att göra, att hästen kämpar för att ens kunna stå upp, att den borde skjutas. Han var ute här för snart två veckor sen, skulle ha skott o verkat men ville vänta 14 dagar till för att vi skulle tänka på saken och för att han ville se hur hoven växte vidare..
Är ju bara så sjukt att veterinären säger helt annat.. Blir väl till att ta ut annan hovslagare och annan veterinär..

Skulle lagt upp bilder på hovarna utifrån & under men har inte varit hemma på hela dagen, det kommer imorgon..

Ja visa bilderna för fler. ta kontakt med en annan klinik.

Jag vet väldigt lite om sänkning, och behandling

Tyvärr är det inte så i detta fallet. Önskar att det varit så, men inte.

Eller så kan man uttrycka det så att åtgärden som gjordes inte passade min häst (den kanske hade behövt vara litet mera individuell, vad vet jag), hellre lite rotation än markparallellt hovben.

Tänker inte utveckla detta vidare, kan dock bara säga att hon blev tvärhalt av markparallellt hovben, konstruerad genom låg trakt och kapad tå.

Om din häst blev halt när den verkades med kort tå och låg trakt så finns det en förklaring till detta. Det finns tusentals fånghästar med hovbensrotation som har rehabiliterats med denna metod. Vad som menas med ”kort tå” och ”låg trakt” varierar dock från person till person. Jag har sett flera exempel på hovar där dessa principer har misstolkats och verkningen utförts på ett felaktigt sätt. Hästar är dessutom individer och alla hästar kan inte behandlas på samma sätt. Man måste förstå hur hovens mekanik fungerar för att kunna göra en korrekt verkning. Jag vet inte vem som verkade din häst men jag är ganska säker på att felet var själva utförandet och inte principerna bakom ”kort tå och låg trakt”. Hade din häst t.ex. rötangrepp i strålen när trakterna togs ner så är det inte så konstigt att hästen blev ömfotad. Togs trakterna ner för mycket så kan dragspänningen i DDFT (den djupa böjsenan) blivit för stor. Det kan finnas hur många förklaringar som helst.

Begreppet ”markparallellt hovben” är dessutom diffust. I vilket läge ska undersidan av hovbenet vara parallellt med marken? Vid obelastad hov, när hoven är statiskt belastad eller när den är dynamiskt belastad? Själv sätter jag inte så stor vikt vid att hovbenet nödvändigtvis ska vara markparallellt. Man får anpassa trakthöjden efter individen. Det viktigaste är att hovväggen i tån verkas så att den inte har markkontakt.

Problemet med den aktuella hästen verkar dock mer vara en hovbenssänkning än en rotation och då får man verka på ett lite annat sätt för att få hovkapseln ”att komma ner” och sulan till att växa till sig och bli tjockare och mer konkav.

Om din häst blev halt när den verkades med kort tå och låg trakt så finns det en förklaring till detta. Det finns tusentals fånghästar med hovbensrotation som har rehabiliterats med denna metod. Vad som menas med ”kort tå” och ”låg trakt” varierar dock från person till person. Jag har sett flera exempel på hovar där dessa principer har misstolkats och verkningen utförts på ett felaktigt sätt. Hästar är dessutom individer och alla hästar kan inte behandlas på samma sätt. Man måste förstå hur hovens mekanik fungerar för att kunna göra en korrekt verkning. Jag vet inte vem som verkade din häst men jag är ganska säker på att felet var själva utförandet och inte principerna bakom ”kort tå och låg trakt”. Hade din häst t.ex. rötangrepp i strålen när trakterna togs ner så är det inte så konstigt att hästen blev ömfotad. Togs trakterna ner för mycket så kan dragspänningen i DDFT (den djupa böjsenan) blivit för stor. Det kan finnas hur många förklaringar som helst.Min verkades ej i trakten alls vid fång förrän på 2 ÅB på Strömsholm. Troligen pga dettaBegreppet ”markparallellt hovben” är dessutom diffust. I vilket läge ska undersidan av hovbenet vara parallellt med marken? Vid obelastad hov, när hoven är statiskt belastad eller när den är dynamiskt belastad? Själv sätter jag inte så stor vikt vid att hovbenet nödvändigtvis ska vara markparallellt. Man får anpassa trakthöjden efter individen. Det viktigaste är att hovväggen i tån verkas så att den inte har markkontakt.

Problemet med den aktuella hästen verkar dock mer vara en hovbenssänkning än en rotation och då får man verka på ett lite annat sätt för att få hovkapseln ”att komma ner” och sulan till att växa till sig och bli tjockare och mer konkav.
Ngt markparallellt hovben har heller ALDRIG pratats om.

Lite OT men..
Min jättestora häst som har tendens till plattfothet o som är ngt uttåtåad ena fram har jag haft svårt att nå fram till nya hovisar. Att den tar extremt långa steg- trakten kan överbelastas.

De förstår inte hur fort den kan trycka ut ngn sida/ tå eller trakt- OM den inte står helt 100

Senast i sensomras hade jag en tillfällig o efter en vecka fick den en spricka på mitten av yttre hovväggen- ej sömhål. Hästen blev t o m halt- en annars mkt smärttålig häst.

I dessa fall hjälper det inte att sko om var 4-e vecka som när den var ung.

Står den optimalt- kan den gå i många fler veckor. Hela hoven växer normalt eller rättare sagt inte överbelastas någonstans.

*Tack för att du medverkar här:bow:*

Helt markparallellt hovben är tyvärr ngt som fortvarande ofta förespråkas av barfotatalibaner.
PL

berätta gärna mera :laugh:

Sedan så vet jag vem som verkat deveres häst och den är nog så väl ansedd som det går att vara
inom just den metoden

I övrigt så gillar jag det du skriver väldigt mycket för allt skall ses i ett större sammanhang, och framförallt individuellet

Jag tänker överlag att vi lär oss i vår utbildning att ändra väldigt försiktigt

Alla drastiska åtgärder får ju en reaktion.
Tom vi om vi går med dåliga skor och byter till bra så får vi ont

verkar man ned trakten så påverkar man böjsenan för at inte tala om den muskel som sitter i andra änden - blir den dragen i så drar den ihop sig och det blri ännu mer dragning i böjsenan

En tjomme som verkade ned min nordis hårt i trakten då han dessutom var gammelskodd - orskade tom lymgangit på hästen

I stort sett ALLA strukturer och ligamnet i hoven blir ju påverkade om vinkeln drastiskt ändras

och som sagt i deveres fall kan man inte skylla på skit bakom klingan

Så långt som jag har läst så har jag fått det till att olika individer kanske svarar på olika metoder, och att vi kankse inte är där än att vi vet vilken metod som passar vilken individ-

Om jag förstått saken rätt så kör man strömsholmsmetoden på alla på strömsholm ? och numera också på Ultuna om jag förstått saken rätt?
medan man gör annat i England och ett tredje på ett tredje stället

Man tex gipsar eller tom kilar upp med en plastsko med stråltryck (finns i Kerkaerts katalog)

Den här bilden kommer från en frågespalt i tidningen ridsport "fråga experten" där frågan handlade om låga trakter. Och denna bild lades in som en motivering att vissa hästar skall ha låga trakter för då blir hovbenet markparallalelt

http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/th_65266.jpg?t=1277400202

Tyvärr hittar jag inte längre artikeln i arkivet. Bilden är apliten men en som sett röntgenbilder förut ser vad som sker

den med låg trakt har en kraftig bruten tåaxel och även om man inte använder den längre som måttstock så är ju hovleden inte i ett neutralläge (hej pålagring) och tåväggen har ju faktiskt vikt sig

Eftrsom det är sådan turbulens i hovslagarvärlden ang rätt eller fel - så har jag frågat flera hovisar för ibland vet man fan i mig inte vad som är upp eller ned och ja en del säger så - markparallet hovben

Det går inte på min (röntgenbild finns i tråden) då viker sig tåväggen och lamellranden blir för bred och flickan har vikten på ballarna :crazy:

Även Coari har skrivit att man skalk verka ned bärrandet runt om i nivå med sulan: Får jag väl smisk för att jag skriver

Men det går inte på någon av mina

Ang. bilden - välkommen till "vad ska jag tro på"? :crazy:
Själv har jag kommit till slutsatsen att jag tror på hovväggens gensvar

Senast ändrad:

uppkopplingstrubbel

Senast ändrad:

På den nedre bilden finns det inte en siffra rätt.
understucken, trolig lamelltänjning i tån o kronranden är nästan i en rund båge.

Vet fortfarande ingen hovis som pratar om hur hovbenet ska vara, utan att den ska stå o röra sig i balans på sina fötter. Man går efter individen.

Alla gör iofs inte det, utan har ett signum- ,man kan se vem som har skott- alla lika.

Har just sett ett nytt fenomen där bakhovarna har en rund tåvägg- konvex o väldigt stora klumpiga fötter- oproportionerliga. Hur fasen lyckas de:confused: Hovarna är runda men väldigt höga. Tror att de sänker tån alldeles för dåligt- tar mest utanpå o sätter sidokappor.
Är det ngt nytt sätt? Hästarna rör sig klumpigt oxå.

Gissa om hästarna trampar på fram:crazy:

Senast ändrad:

Det är dåligt tagna röntgenbilder. Skulle vara svåra att bedömma. Ser inte ut att vara rakt från sidan och inte i nivå med hovens plan, det ser man på skon. Den skulle ju helst inte visa mycket mer än en linje/traktarm här ser man hela skons böjning vilket betyder att bilden är snett tagen. (troligen snett sett både i höjd och sidled)

Även Coari har skrivit att man skalk verka ned bärrandet runt om i nivå med sulan:

Och hur tolkar du det när jag skiver så??? Jag får en uppfattning av att du inte förstått innebörden korrekt men kan ha fel.

Rent språkligt borde det betyda ingen fristående hovvägg dvs att väggen inte skall vara högre än sulan

Förklara gärna

Menar du att det finns ett klart samband mellan hovbensrotation o SNEDsliten hovled?
PL

Ja i dom fallen vi har en sedan lång tid tillbaka roterat hovben som inte åtgärdats så leder det secundärt till en snedsliten hovled. Vi har så att säga ett primärt trauma som med tiden leder till ytterligare ett secundärt trauma.

Det är av den anledningen så viktigt att man redan på föl tidigt och ofta kontrollerar att belastningen tas upp genom benets styvaste riktning. Ju jämnare belastning alla leder utsätts för, ju högre hållbarhet kommer denna individ att ha i sitt framtida bruk. Jag ser det som logiskt och förstår inte din fråga.

Min fullblodskuse ser ungefär ut som den undre bilden från ridsport.
Tyvärr. Det har han förmodligen gjort i hela sitt liv, mer eller mindre.

Några hovisar jag har haft under åren har försökt korrigera (lite i taget) men inte lyckats. Den jag hade före den jag har nu verkade honom rejält sned dessutom och det korrigeras sakta av den jag har nu. Dessutom tycker jag att han har fått en bättre hovform under denna tid- Min följdfråga är - Kan en sådan korrigering av en sådan hov skapa en synbar töjning i lamellerna? JAG tycker det känns rimligt.

Senast ändrad:

Det är väldigt synd att artikeln inte finns kvar i arkivet, för det mest förvirrande var, att den skulle se ut så enligt experten. Inte att väggen vikt sig, utan att den trakthöjden var bra för då blev hovbenet markparallellt

detta är ju egentligen en fråga för hovtråden, men balans är för mig bla. relationen mellan traktlängd och tålångd - och en för lång tå (mätt från kronranden) i relation till trakten merbelastar tåväggen så lamelerna töjs för att tån är för lång.

Så svar på din fråga - inte korrigeringen - utan brist på korrigering, ger töjda lameller

Min erfarenhet är att ju bättre balans i hoven så hovleden hamnar där den ska - ger en naturligare hovform

Jo, självklart är det det faktum att han inte kunnat korrigeras - trots expertis - som har gjort att det är fel hela vägen. Men borde inte "tippningen" av hovbenet initialt töja lamellen ytterligare - tex om tån inte är kortad i tillräcklig utsträckning?
Artikeln har jag fö läst i tidningen.

nja snarare är det belastningen på tån som töjer

visst inte att din hade rotation?

hovbenet är ju normalt klistrat mot hovväggen just av lamellerna.

Vid fång så blir det inflammation och svullnad där - det spränger isär hovvägg och hovben, om det är för mycket så går tom lamellerna av = rotation

Under hovbenet fäster djupa böjsenan - den drar i hovbenet mot ytterligare rotation
en högre trakt minskar det då en högre trakt rätar upp kotan = mer slack i senan

Sedan är det också så att om hovben och tåvägg inte sitter ihop så kommer du få brytkrafter isär ytterligare i varje steg hästen tar dvs väggen släpper mera framåt.

jag vet inte hur man tänker runt åtgärderna vid fång och varför vissa är för det ena och andra är för det andra.

Jag tycker hovisvarianten med heartbar är logisk - den har en öppen tå - ingen vikt på tåväggen - den har tryck under strålen - ger stöd åt hovbenet och motverkar dragningen från böjsenan
att den har en spång bak göra att det minskar genomtrampet i kotan

Han är inte röntgad, det är bara spekulationer och tankar runt problemet med låg trakt, men vi är väl i fel tråd o rotar runt nu.. eg. Jag bara hoppade på tåget pga bilden från tidningen du la in - eftersom det är det utseendet han har på hoven i princip. Har bara sett en töjning i lamellerna - ingenting annat. Men tankehjulen spinner ändå...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 285
Senast: Ida94
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 830
Senast: TinyWiny
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka