Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

Sv: Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

Sänkning av trakten för att korrigera en rotation får inte göras för tidigt o för snabbt. Det måste ha vuxit ner tillräckligt med hovvägg med friskt samband o den gamla väggen utan ordentligt samband måste hållas tillbaka för att inte bryta.
PL

Som sagt så är det enligt veterinär en rotation och engligt hovslagaren en sänkning.
Hovslagaren säger att det inte finns mycket att göra, att hästen kämpar för att ens kunna stå upp, att den borde skjutas. Han var ute här för snart två veckor sen, skulle ha skott o verkat men ville vänta 14 dagar till för att vi skulle tänka på saken och för att han ville se hur hoven växte vidare..
Är ju bara så sjukt att veterinären säger helt annat.. Blir väl till att ta ut annan hovslagare och annan veterinär..

Skulle lagt upp bilder på hovarna utifrån & under men har inte varit hemma på hela dagen, det kommer imorgon..

Jag hade röntgat om hästen på en klinik som har en duktig hovslagare kopplad till sig som sedan kan sko hästen, på så sätt kan ju vet. och hovslagare ha en dialog. Som det är nu så har du veterinärens ord på ena hållet och hovslagarens på andra hållet och mitt emellan står du och försöker komma ihåg information och det ansvaret kan du ju inte ta på dig.

ja jag vet inte

jag tycker man blir snurrig av all info. Men jag tycker att en sådan hov vill säga oss någonting - något är inte bra det kan vi vara överens om

Jag läste denna artikel när jag hade problem med min och det kändes jävligt fel, men det är ju en expert... Den kanske ska ha så låga trakter så jag provade att ta av kilarna
- ja tåväggen stack direkt så på med kil igen. jag skiter i att han är expert min hästs hovar håller inte med :mad:

Utifrån vad Uno Yxklinten skrivit om fysik här så ju mer hornrören lutar - ju svagare är de. så jag har kil på min - då blir hornrören rakare och de nya växer ned i en ny riknting.

Kanske är det det som händer på bilden från ridsport det är en sådan markant riktningsförändring. Man får se saker över tid också, det tar ju ett helt år för en ny hov att växa ut.

Flytsula hjälper till att hålla ihop hoven och ger stöd underifrån

Kanske något för din och TS. Flytsulor har dock kommit efter min tid, jag vet inte vad de inte är lämpliga för dvs kontraindiktationer

Det vet dock våra nyare fräschare hovisar

Sänkning av trakten för att korrigera en rotation får inte göras för tidigt o för snabbt. Det måste ha vuxit ner tillräckligt med hovvägg med friskt samband o den gamla väggen utan ordentligt samband måste hållas tillbaka för att inte bryta.
PL

men vissa gör det i ett akut stadie? och om jag inte förstått fel så var det så deveres häst behandlades

Vill också säga att jag själv har ingen åsikt, bara konstaterar att det är olika och att det är förvirrande

Det är ofta en sänkning av hovbenet och dåligt utvecklad elastiskt puta som ger det låga utseendet av hoven. Det kan bero på fång eller dåligt skodd häst med för lång tå bl a.
intressant artikel i ämnet;
http://www.hoofrehab.com/jessica.htm

och då vill jag säga att Pete Ramey - inte är fackgranskad direkt - han har många sakfel på sin sida ...och "hittipå" perspektiv

Rent språkligt borde det betyda ingen fristående hovvägg dvs att väggen inte skall vara högre än sulan

Förklara gärna

Ja eller ska vi kalla det för "förväxt vägghorn" utan friskt samband med sulan??? Som du vet så kommer ett förväxt vägghorn endast belastas över själva vägghornet, med tiden leder detta till två saker i just det själva förväxta vägghornet.

1. Vägghornens hornrör belastas i en negativ riktning beroende på att ju höre vägghornet blir, ju mindre hållfastighet . Detta leder som bekant till understucken trakt.

2. Ett förväxt vägghorn som inte har friskt samband med "hela" hovens skyddande hornlager kommer ofelbart att leda till underminering och sprickbildningar.

Korrekt utförd fysiologisk skoning har inget med markparallelt hovben att göra korrekt utförd fysiologisk skoning är att få individen att ta upp belastninge i benets styvaste riktning.

Notering: Det finns forkning som styrker att vissa individers bakre senapparatur/inkl muskelärt påfrestas negativt vid en högre tarkt än en lägre.

Samma forskning påvisar oxå att en lägre trakt påverkar negativt än en högre på vissa individer.

Om vi gör det enkelt här i stället för att krångla till det. Försöker förklara att det är helt individuelt utifrån dom fysiologiska förutsättningarna i stället för att som dom "alt metoderna" förespråkar. Alla hästar är stöpta i samma mall.

Gå nu och danska små grodorna och plocka sju blommor i kväll.. Vem vet du kanske kommer drömma om en prins i natt som heter coari..

Utifrån vad Uno Yxklinten skrivit om fysik här så ju mer hornrören lutar - ju svagare är de.

Läs så här i stället. Ju svagare och mindre hållfastighet hornrören har, ju mera negativ belastning innebär det.

Hela problematiken beror på två saker.

Främst att det ska vara så otroligt svårt för många att koncentrera sig på att bearbeta hovens symetri över själva hovleden. Secundärt att förstå innebörden av att vägghorn,strålhorn,sulhorn tillhör själva hornkapseln och för att uppå maximal hållfastighet bör inneha balans.

Allt som hitills framkommit är att man skor med sk fullvägg i tådelen vilket enligt alla kända fysiska lagar innbär att belastningen transporteras bakåt.

...och om hon pussar på prinsen så blir det en groda :p

Eller?! :rofl:

...och om hon pussar på prinsen så blir det en groda :p

Eller?! :rofl:

Det har hänt förr men då när prinsen pussat en prinsessa..

Se män som rödvin,, se kvinnor som vindruvor...:p

Jag är så mogen att jag är ävertygad om att den "klychan" stämmer.

Nu ska jag åter förlöjliga mig,, alla väntar runt stången på att få se små grodorna.

Senast ändrad:

Rolling on floor laughing som di säger i americat

Skulle jag ge prins Coari en dansk skalle - eller hur var det?

jag fattar nada

jag brukar förstå fysik, men nada

Det vi är eniga om är i alla fall att tyngdpunkten måste ligga mitt i hoven, hovleden, styvast riktning, eller hur man nu vill uttrycka det, och hur man åstadkommer detta är väldigt olika på olika individer så ALLA generella påståenden kommer att vara ogilitiga i ett eller annat fall

Det går inte att säga man skall göra si eller så - skitsamma egentligen - det är ju resultatet som räknas. Att få hästen att fungera optimalt utifrån uppgift.

Glad midsommar alla önskar mitt hjärtas dam

P6230081.jpg

P6230095.jpg

KopiaavP6230087.jpg

OT

Vet inte om jag sett din dam innan, men jättefin! *är ju larvigt svag för fuxar*

Vilken prinsessa:-)

Har inte så mycket att tillföra Era diskussioner eller fråga om, utan läser, lyssnar och försöker lära mig.

En glad midsommar önskar jag Er alla

Vilken oerhört vacker häst.
Som en prydnad.

Tackar alla för era snälla ord

- hon har en lika vacker själ

Tackar alla för era snälla ord

- hon har en lika vacker själ

Liksom sin matte,, man brukar säga att äpplet inte faller långt från trädet. Tur att hon stod i högt gräs på bilderna :o

"Rödtottar" är ju kända för sitt temperament och dåliga hovar (har jag hört men inte ngn erfarenhet av)

Helt ärligt måste jag bara få nämna att det är en mkt fin häst du har, kvinnlig exteriör och jag gillar teckningen, sned bläs, djupa ögon som säger mer än tusen ord och vita stay ups på benen.

Nu väntar jag med spänniing på att se en midsommarbild med ägaren i samma utförande där hennes vackra själ framhävs.

Jag förstår att du håller detta sto varm inom dig.

Tack för otroligt fina midsommarbilder bilder och tack för ytterligare vad som komma skall.:d

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 285
Senast: Ida94
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 830
Senast: TinyWiny
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka