Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

Sv: Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

håller helt med.

tycker också hovboots+paddar är det bästa för en fånghäst. det ger bra skydd, jämn viktfördelning (hästen hänger inte på lamellerna), stöd för hovbenet och man kan raspa hoven så ofta som det krävs för att sas bygga om den. ett extra supertips för väldigt ömma hovar är att ovanpå comfortpadderna lägga en pad som du klipper ur av mjuk sviktande neopren. jag har användt horze neopren boots och dom ger precis lagom svikt och formar sig efter någon dag efter hovens undersida.

Delvis KL
Men hallå.

Den hade väl inte ens haft fång eller andra symptom:confused:

Den kan ha gått så i åratal o varit stabil- vad vet jag.

Veterinären verkar vara av samma åsikt- gammal skada som den kan leva med.

Ngn rotation som måste justeras via verkning såg det inte ut att vara tal om.

Huruvida den hade sänkning måste väl ändå Vet. ha sett.. om det var ngn. röntgenbilderna såg väldigt diffusa ut.

Klart att en häst som nyligen har haft akut fång ska röntgas, men så var väl knappast fallet med denna:confused:

Det har jag varit med om innan, inte själv men andra. Hovslagaren vill väl inte riskera att hästen blir halt eller nått kanske..
Tack alla för svaren än så länge!
Mao är den inte halt i nuläget.

Varför ville han ha röntgen?
Vilka fynd gjorde han?

Låter inte så värst proffsigt.

alla andra här pratar om sina fånghästar med både grava rotationer o sänkningar från förra året:confused: Återbesök o pågående behandling.

det här är ngt annat som jag fattar det. En gammal kronisk skada.

Var det inte Wattle som sa att man ska gå efter den kliniska bilden i första hand o nu är skadan gammal, hästen är gammal o fungerar för det lilla den gör.

Han är superduktig för övrigt, jobbat i strömsholm och jobbar nu för en stor klinik.

Har lusläst ditt startinlägg men inte orkat ta del av alla övriga inlägg eftersom genom enbart ha "skummat av dom" så verkar det helt obegripligt att focus hamnat på helt ovisentliga saker och andra enskilda fallbeskrivningar som inte har i tråden å göra.

På ett sätt orkar jag inte men tycker synd om dig och din häst så jag ska försöka få svar på mina funderingar.

Du har en superduktig hovis som tydligen nu jobbar på en stor klinik. Du har även haft ute en veterinär som Bedömt statusen genom att kontrollera digitalpulsen. Båda parter har tydligen tagit del av röntgenplåtarna och min fundering blir när dessa plåtar togs. Min andra fundering är om dessa plåtar är tagna på den klinik där din hovis för dagen arbeter och om även den inblandade veterinärern även arbetar på samma klinik? Är bilderna tagna i nutid eller dåtid funderar jag oxå över.

Det jag kan utläsa så brister det helt klar i en viktig del, nämligen sammarbete mellan alla inblandade parter,, du får ursäkta men av det lilla jag läst så får jag större förtroende för din hovis än din veterinär (vilket i.o.f. sig är ganska vanligt som yrkesutövare när man tar del av många veterinärers resonemang i ämnet fång och hovar) Ditt eget citat: Hästen ömmar inte för visiteringstången. Däremot har han haft lite svårt att gå på större stengrus. Han har en vädligt tunn sula, det har han. slut citat ger en antydan om att denna individ har en kronisk sulsänkning, förmodligen primärt utlöst av tidigare fånganfall och tidigare mindre komptent hovvård.

Man bör ha i åtanke och detta borde dagens veterinär expertis notera att på en individ med sulsänkning så uppvisar individen en helt annan smärttröskel när man lyfter upp en hov med skyddande beslag än när detta beslag tagits av i samband med omskoning. Jag vet inte hur din hovis gör när hästen skos om men jag skor alltid en sådan individ hov för hov. Med det menar jag att jag låter tre skor sitta kvar, börjar med den fjärde och skor klart den innan jag går vidare till nästa hov. Detta enbart för att undvika att individen på ett hårt underlag ska behöva stå utan sitt skyddande beslag och känna smärta uner en tunn sula. Många hästar blir om man gör så väldigt obekväma av ren ökad smärta och kan uppfattas som rena slaktavfall.

Har detta inte gjorts så är mitt råd, ta in hästen på den klinik som din hovis arbetar och låt klinikens veterinärer göra en klinik bedömning i samråd med din hovis som arbetar där. Tillsammans kan dom säkert komma på en gemensam lösning eller förslag till individens framtida levene.

Lycka till.

*knapp*

Måste bara fråga detta kanske faller liite OT men iallafall.
Om en häst är "fel värkad" i många år har fått felaktig benvinkel på grund av detta eller som i dethär fallet när folk pratar om att verka rätt för att vad jag förstått flytta hovbenet rätt igen, är inte detta en väldigt stor risk? Alltså att påverka redan "ingångna" leder på en gammal häst? Hur mycket kan man påverka och rätta innan det går för långt och man gör skada istället för nytta?

*knapp*

Måste bara fråga detta kanske faller liite OT men iallafall.
Om en häst är "fel värkad" i många år har fått felaktig benvinkel på grund av detta eller som i dethär fallet när folk pratar om att verka rätt för att vad jag förstått flytta hovbenet rätt igen, är inte detta en väldigt stor risk? Alltså att påverka redan "ingångna" leder på en gammal häst? Hur mycket kan man påverka och rätta innan det går för långt och man gör skada istället för nytta?

All belastning ska tas upp i benets styvaste riktning. Med det menas även att om vi har en sedan tidigare redan snesliten ledyta så ska denna snedslitning under all framtid varesig korrigeras lateralt eller medialt. Man ska bara försöka hålla den i balans så som leden belastas. Enklast för att förstå detta i avvikande fall är att läsa av nytagna röntgenplåtar där man kan ta del av inslitningen i ledytorna.

Visst kan det göra mer skade än nytta i vissa fall men om avvikelserna är så stora att ytterligare undvikande av korrigering förekommer så kan det en korrigering leda till större nytta än skada.

Hur kan en korrigering av hovbensrotation göra mer skada än nytta? Det tror jag inte ett skit på.
Har aldrig hört något liknande uttalande innan.

Har lusläst ditt startinlägg men inte orkat ta del av alla övriga inlägg eftersom genom enbart ha "skummat av dom" så verkar det helt obegripligt att focus hamnat på helt ovisentliga saker och andra enskilda fallbeskrivningar som inte har i tråden å göra.

Vilka "oväsentliga saker och andra enskilda fallbeskrivningar" hittar du i tråden egentligen:confused:? Jag ser inte mycket som "inte har i tråden och göra"... Fast vem bestämmer det egentligen?

Jag har varit med om det, även om det är osannolikt så händer det, tyvärr.

Då tror jag att något annat är fel. Rotationen är inte återställd tex utan försöket har misslyckats p g a dålig kunskap i vad man pysslar med.

Vår hovslagare ville också ha röntgenbilder när vår fångponny skulle skos. Och jag ser ju att jag inte är ensam om den erfarenheten...

Nu behövde ju inte vi köra in till klinik en extra gång för att röntga, det var redan gjort.

Även min hovis skor ogärna fånghästar med lägesförändringar av hovbenet utan att ha sett röntgenbilder.

Och om TS tidigare hovslagare inte skött sitt jobb, utan nya hovis ställdes inför en feverkad och/eller förvuxen hov, där man skulle behöva göra omfattande korrigeringar, så finns ju ännu mer skäl till rtg innan för att veta.

Enda som glatt skott utan rtg är den outbildade svarthovis jag hade för många år sen.

Av egen erfarenhet vet jag att det är jäkligt jobbigt när man får olika svar från olika människor .
Min ena Häst har också blivit "utdömd" av min dåvarande hovslagare .
Vet hade sagt att : Med en Duktig och villig hovslagare så går detta att fixa.
Vilket det också gjorde . Men jag bytte hovslagare till en som enl papprena inte var "lika duktig" som min första hovis .
Han bli i dagens läge skodd med sulor och har sedan dess blivit en helt annan häst att rida . Han är en skogsmulle med mååånga skavanker, så jag är väldigt lyhörd för ev ändringar i hans beteende .

Just i dag mår han bra,men inför morgondagen

Hej från Hambo

TS - som du märker är det inte eg lättare få några klara svar här. Om jag har fattat det hela rätt, rätta mig om det är fel, så har hästen i din ägo inte visat några tecken på gång du har upptäckt? Men du har bytt hovslagare av någon anledning, och nya hovis och veterinären är överens om att hästen var dåligt verkad/skodd. Nya hovis ville ha rtgbilder innan han ville verka/sko. Då åkte du till klinik (?), tog röntgenbilder och i samband med det undersökte veterinären hästen med.

Veterinären anser att hästen egentligen borde rehabiliteras på klassiskt vis, dvs med boxvila/boxhage, samt bantning och hovslagaråtgärder för att 'återställa' hovbenet i normal position. Men då hästen INTE uppvisar symptom och nått en aktningsvärd ålder anser veterinären att i det specifika fallet är det bättre hästen får gå ute även fortsatt, men ska bantas. Och att vet inte ser några hinder att fortsätta använda hästen till det lätta jobb den gjort fram till dagen den röntgades, och bedömmer röntgenfynden som kroniska, dvs ej akuta utan de har uppkommit tidigare och inte vid ett nyligt fånganfall?

Medan hovslagaren, som sett hästen, hovarna + rtg hävdar att det bästa är att avliva hästen och att den har väldigt ont bara av att stå och gå?

Fattade jag rätt då?

I så fall undrar jag vad det är hovslagaren baserar sin åsikt på. Det är ju knappast bara på rtgbilderna, då hovis skickade hästen på rtg i första läget. Så endera borde det vara på hur hovarna ser ut, eller på symptom. Var hästen trasslig när hovar lyftes etc?

Hur vänder hästen osv?

OM hästen ÄR symptomfri (annat än öm på hårt grus), så skulle jag nog faktiskt ställa mig bakom veterinärens linje, rent teoretiskt. Samtidigt, hovslagaren måste ju grunda sin bedömning och sitt val skicka till rtg på något, och kan du inte försöka prata med hovslagaren om VARFÖR h*n tycker så?

Vad var anledningen till klinikbesöket?
Vad sa din hemmahovis.

Var det ngn som misstänkte fång?

Att ställa en tjock gammal häst som haft fång för flera år sen på box kan leda till att fång utlöses. IR, foderbyte......

Om det är en gammal skada tycker jag att Coaris råd var bra.
Om inte ens han säger såsom klinikhovisen:angel::rofl::o

Tack för alla svar och åsikter!

Coari,
Bilderna är inte tagna på den klinik han jobbar på. Dom är alldeles nya. Dom togs just för att hovslagaren ville se hur det stod till i hästens hovar och hur mycket han kunde ta vid verkning, hur han ska verka för att hjälpa hästen så mycket som möjligt osv. Tack för ditt svar. :)

Alexandra_W,
Du har fattat det rätt ;P Veterinären sa dock inget om att hästen behövde sättas på någon direkt "behandling", ingen boxvila eller så men att han måste bantas och verkas oftare. Det var hovslagaren som nämnde boxvila, på ett lite flummigt vis.. Lät ungefär såhär: "hästen borde stå på boxvila, men det är synd på en sån gammal häst, egentligen skulle han stå i en liten sjukhage och inte röra sig, men eftersom han har lite övervikt så borde han gå med munkorg i stora hagen.." ...

Anledningen till att vi bytte hovslagare var för att det började med att dåvarande hovis slog hästen flera gånger med föremål, sen verkade han tills hästen blev halt (hade blivit något "hål" i hoven där det kom in grus, hästen fick då gå med en järnplatta under hoven) Senare har han bytt till olika sorters skor, vissa skor blev hästen så snubblig av att han gick omkull en gång när jag gick brevid. Dessutom höjde han priserna flr varje gång - började med att han tog 450 dom första gångerna, de senare gångerna 1500, för en halvskoning (!), och då hade han inte ens ändrat sitt arbete på något vis. Så, vi bestämde oss för att byta. Både veterinär och nya hovis säger att dåvarande hovslagare försvårat det för hästen, men fortfarande säger veterinären att hästen mår allmänt bra nu och kan användas.

Axel,
Anledningen till klinikbesöket är som jag nämnt hela tiden - hovslagaren ville ha röntgenbilder på hovarna så han kunde se hur det stod till med dom, och hur mycket han skulle kunna verka, mellanrum, hur han skulle verka för att hjälpa hästen osv.
Det var ingen som misstänkte fång nu, utan detta besöket på klinik berodde på gamla hovslagarens arbete. Hoppas jag svarat så du fått klara svar, är nyvaken ;P

Tyvärr är det inte så i detta fallet. Önskar att det varit så, men inte.

Eller så kan man uttrycka det så att åtgärden som gjordes inte passade min häst (den kanske hade behövt vara litet mera individuell, vad vet jag), hellre lite rotation än markparallellt hovben.

Tänker inte utveckla detta vidare, kan dock bara säga att hon blev tvärhalt av markparallellt hovben, konstruerad genom låg trakt och kapad tå.

Senast ändrad:

Hur kan en korrigering av hovbensrotation göra mer skada än nytta? Det tror jag inte ett skit på.
Har aldrig hört något liknande uttalande innan.

Inte jag heller,, antingen läser du inte innan du svarar eller oxå så svarar du utifrån din kunskap.

Frågan gällde benaxeln och hela benets leder sam felaktiga inslitning under lång tid.

Eller skulle jag tolka inlägget som att individen under en lång tid haft hovbensrotation med påföljande snedinsliten hovled???

Är det sista rätt så garanterar jag dig att denna individ redan är död och tråden helt meningslös.

Vad du tror skiter jag i, däremot så skiter jag inte i det jag har kunskap om.

Om jag förstår saken rätt så har hästen hovbenssänkning och inte rotation

vad vill din hovis göra - dvs hur, och vad är gjort innan?

Menar du att det finns ett klart samband mellan hovbensrotation o SNEDsliten hovled?
PL

Visst kan det göra mer skade än nytta i vissa fall men om avvikelserna är så stora att ytterligare undvikande av korrigering förekommer så kan det en korrigering leda till större nytta än skada.
Översätt gärna till begriplig svenska.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 285
Senast: Ida94
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 830
Senast: TinyWiny
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka