Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

poniihest

Trådstartare
Som rubriken lyder, veterinären och hovslagaren har delade meningar angående min ponny.

Enligt hovslagaren ska hästen skjutas. Hästen har tydligen så ont att han knappt kan stå upp, säger hovslagaren. Enligt veterinären kan han användas till det lilla han används till, dvs skogsridning, mysrundor o något mini-skutt i skogen någon gång.

Hästen i fråga fick fång för första gången för kanske 10 år sedan. Var inte i min skötsel då. Hästen är nu 22 år gammal och jag har haft honom i 4 år.
Det har aldrig varit några problem att rida honom. Han har dock varit lite snubblig ibland, som senare hjälpt med att byta skor. Vi och dom innan har haft en mindre bra hovslagare, som enligt veterinären försvårat det för hästen genom att låta det gå alldeles för lång tid mellan verkningarna och när det väl verkats och skotts har det inte gjorts ordentligt.

Hästen ömmar inte för visiteringstången. Däremot har han haft lite svårt att gå på större stengrus. Han har en vädligt tunn sula, det har han. Allt annat går bra, på asfalt travar han iväg på frivilligt. Enligt veterinären är det en mindre kronisk rotation, enligt hovslagren har hela hoven skjunkit och hästen har därför svinont och skulle egentligen avlivas. Men, det lustiga är hur pigg hästen är om han nu skulle ha så ont som hovslagaren beskriver. Han går på jättefint utan att jag behöver driva på, otroligt pigg och glad för sin ålder, galopperar och har sig i hagen och busar med sin 8 år gamla kompis i hagen, alltid öronen framåt.

Hovslagaren i fråga har tydligen enligt "rykten" en tendens att överdriva lite. Han är superduktig för övrigt, jobbat i strömsholm och jobbar nu för en stor klinik. Men, han tyckte att hästen skulle stå still i box men enligt veterinären är inte det nödvändigt då det är kroniskt.. Jag blir så förvirrad. Har funderat på att ringa runt olika veterinärer och hovslagare om tips och råd men det är så svårt att säga utan att ha sett hästen o då slutar det väl med att man blir ruinerad :( Självklart så tar jag ju ut veterinärer och hovslagare om min häst blir/är sjuk men det är så lustigt att det ska behövas, att det är så otroligt delade meningar mellan dessa?
Har säkert missat en massa information, bara fråga på om det är något mer ni kan behöva veta för att kunna hjälpa mig.. Inga påhopp tack..

Här är lite röntgenbilder. Blev inget vidare o säkert svårt för er att se men målade dit på ett ungefär lite utanför var hovväggen är.. Vänster är enl. vet. sämre än höger.

http://viewmorepics.myspace.com/ind...dID=376934195&albumID=489381&imageID=28677195

http://viewmorepics.myspace.com/ind...dID=376934195&albumID=438176&imageID=28677196

Senast ändrad:
Sv: Delade meningar mellan vet. & hovis, behöver er hjälp. Röntgenbilder

Är det hovslagaren eller veterinären som sett bilderna?

Spontant skulle jag gå på den som är mest utbildad att bilda sig en uppfattning om hur HELA hästen mår. Dvs veterinären, OM det var en veterinär jag hade förtroende för sedan innan.
Det finns väl en del olika sätt att kolla om hästen är smärtpåverkad?
Förhöjd puls(allmän puls, inte i benet) är väl ett enkelt sätt, att prova att smärtlindra med medicin är väl också ganska enkelt och se vad som händer med hästen och dess rörelser.

Vad jag har förstått så är väl en rotation per definition inte tvunget att vara smärtsam?

Sedan, vad hästen gör och ser ut som kan ibland luras, beroende på häst. Vi har nyss haft en häst här på gården som måste haft fruktansvärt ont, men som gammal islandsfödd gubbe vägrade han att visa minsta svaghet, ville bara UT till de andra och vara med dem. :cry: Så, man kan inte alltid "lita" på hästen om man inte testat att smärtlindra.

Det är både veterinären och hovslagaren som sett bilderna.
Veterinären kollade puls och det sa hon inget om så antar att den är som "den ska".
Ja, jag har förstått att hästar är ganska duktiga på att dölja smärta.. Men isf har han gjort det så länge jag haft honom för han är ju inte förändrad på något vis :( Men vem vet, det var när vi bytte till en bättre hovslagare som allt "kom fram".. :confused:

För det första så är rotation och sänkning två olika saker - så allt detta gör mig ytterst förvirrad

Det vi hovisar får med i bagaget är uppmaningen - döm inte ut ngn häst. Och det är ytterst oseriöst att yttra sig som din hovis.

Jämför dina bilder med mina i hovtråden och titta på den som verkligen hade fång - jag tror det var BettysMatte's bild

pm'a gärna mig om vilken hovis det är - detta verkar skumt

Senast ändrad:

Jag är inte med riktigt.
Är röntgenbilderna nya?
Varför tog du hästen till en veterinär och röntgade den om det samtidigt inte är ngt fel på den?

Susan, ja, men så var det sagt iaf - veterinären sa att det fanns en liten kronisk rotation, hovslagaren sa att hoven hade sjunkit. Och jo, han sa på rak arm att man borde skjuta hästen. Jag PM'ar om vem det är. Vill tillägga, Det är alltså ingen akut fång detta handlar, utan kroniskt.

Forest Autumn, bilderna är nya. Hovslagaren som är ny för oss ville ha bilder på hovarna så han visste hur dom såg ut och hur mycket han kunde verka ner dom, så vi tog hästen till veterinär och röntgade och veterinäern kollade över hästen och vi berätta vad hovslagaren sagt.

mvh

all fång där det skett en lägesändring av hovbenet är sk kronisk i den förstånd att det inte försvinner igen. men det är inte så svårt att bygga om hoven med korrekt verkning, så att hovbenet får tillbaka sitt urpsrungliga läge. håller man tån kort och väggen kort/rundad (så att inte den dras än mer utåt av tyngdkraften) så vill hoven sträva efter att växa ner i hovbenets nya läge. det ser man tydligt efter några mnd på en häst som haft rotation/sänkning, den övre delen av hoven växer brantare ner än den nedre. har du bilder på din hästs hovar på utsidan sas?

jag tycker din hovis låter onödigt drastisk och jag har svårt att tro att veterinären skulle missa det om din häst verkligen hade så ont!!

personligen skulle jag byta hovslagare, jag skulle inte ha förtroende för någon som sa att min häst borde skjutas. :crazy: samma hur "duktig" han är.

www.hoofrehab.com tycker jag är en vettig sida.

Hej och tack för ditt svar

Som jag nämnde tidigare så sa veterinären att tidigare hovslagare som försvårat det för hästen, då hovarna fick växa ut för mycket "åt sidorna" eller vad man ska säga.. Växa ut för mycket helt enkelt. Som sagt så försvårade tidigare hovslagare det för hästen när fången var akut, och det är vad nuvarande hovslagare menar med att han inte kan göra så mycket. Men samtidigt säger veterinären att hästen inte alls är så dålig som nuvarande hovslagare säger? :confused: ska ut imorgon och ta bilder på hovarna.

Nu är jag inte expert på detta alls och är definitivt inte varken veterinär eller hovslagare. Dessutom är det nog omöjligt att tycka ngt om man inte har sett hästen. Men en fånghäst som hela tiden i flera år har blivit felaktigt verkad så att hovbensförändringar finns kvar flera år efter fånganfallet, om jag förstår det rätt? Veterinären menar att tidigare hovslagare har gjort fel och så kommer en ny hovslagare och menar att det är illa ställt med hovarna. Varför skulle den nya hovisen ha fel? Nu vill jag inte uttala mig om en suddig bild. Det överlåter jag åt en veterinär. Men om det på bilden syns att sulan är supertunn så är den ju det.

Jag tycker egentligen att de verkar ganska eniga om hur det är ställt med hovarna. Sedan har de olika tankar om vad det innebär för hästen. Vad anser hovslagaren att han kan göra för din häst? Går det att rätta till hovarna i efterhand? Det har jag ingen aning om. Hur länge tyckte han att hästen skulle stå på box och varför? Vad skulle göras med hovarna under tiden? Om han har jobbat på Strömsholm (tyckte du skrev det?) så kan han säkert en hel del om hur man rehabiliterar fånghovar.

Nu är jag inte expert på detta alls och är definitivt inte varken veterinär eller hovslagare. Dessutom är det nog omöjligt att tycka ngt om man inte har sett hästen. Men en fånghäst som hela tiden i flera år har blivit felaktigt verkad så att hovbensförändringar finns kvar flera år efter fånganfallet, om jag förstår det rätt? Veterinären menar att tidigare hovslagare har gjort fel och så kommer en ny hovslagare och menar att det är illa ställt med hovarna. Varför skulle den nya hovisen ha fel? Nu vill jag inte uttala mig om en suddig bild. Det överlåter jag åt en veterinär. Men om det på bilden syns att sulan är supertunn så är den ju det.

Jag tycker egentligen att de verkar ganska eniga om hur det är ställt med hovarna. Sedan har de olika tankar om vad det innebär för hästen. Vad anser hovslagaren att han kan göra för din häst? Går det att rätta till hovarna i efterhand? Det har jag ingen aning om. Hur länge tyckte han att hästen skulle stå på box och varför? Vad skulle göras med hovarna under tiden? Om han har jobbat på Strömsholm (tyckte du skrev det?) så kan han säkert en hel del om hur man rehabiliterar fånghovar.

(Svarar väldigt hastigt nu, missar säkert något, återkommer.) Jag har inte sagt att den nya hovslagaren har fel. Men han och vet. säger två skilda saker och det är det som förvirrar mig, inte bara om hur hästen ska kunnas användas eller om den kan användas, utan dom säger två skilda saker om hur det står till med hästen. Veterinären sa ingenting om någon sänkning. Hon nämnde bara en liten rotation. Hovslagaren säger att det är en sänkning och att hästen kämpar för fullt med att stå upp, medans veterinären säger att hästen mår allmänt bra o kan användas till ridning:confused:.
Han sa ungefär såhär; "hästen borde stå på boxvila, men det är synd på en sån gammal häst, egentligen skulle han stå i en liten sjukhage och inte röra sig, men eftersom han har lite övervikt så borde han gå med munkorg i stora hagen.." ganska flummigt, eller?
Han är skitbra i sitt arbete och jag tror inte han "hittar på" eller börjar bli virrig, men när det är så delade meningar mellan honom och veterinär så blir man ju lite fundersam :(

Det är inte röntgenbilderna utan de kliniska fynden som avgör om en häst ska dömas ut eller inte. Röntgenbilderna kan stödja den kliniska diagnosen, men i de fall bilderna visar en "fasanfullare" bild än verkligheten kan detta aldrig ligga till grund för ett sådant utlåtande.

Susan, ja, men så var det sagt iaf - veterinären sa att det fanns en liten kronisk rotation, hovslagaren sa att hoven hade sjunkit. Och jo, han sa på rak arm att man borde skjuta hästen. Jag PM'ar om vem det är. Vill tillägga, Det är alltså ingen akut fång detta handlar, utan kroniskt.

Forest Autumn, bilderna är nya. Hovslagaren som är ny för oss ville ha bilder på hovarna så han visste hur dom såg ut och hur mycket han kunde verka ner dom, så vi tog hästen till veterinär och röntgade och veterinäern kollade över hästen och vi berätta vad hovslagaren sagt.

mvh
Fråga den Vet som sett den om hovisens antaganden var befogade.

Har faktiskt aldrig hört talas om en hovis som vill ha röntgen för att veta hur mkt han kan verka:confused:

De märker om hästen har blödningar eller om den reagerar vid skoning.

Det låter som h*n inte kan få den att stå på tre ben medan den skos:confused:

Min hovis ville faktiskt det. Han har verkat och skott ponnyn så att hovbenen hamnat på rätt plats igen så han har ju inte gjort helt fel menar jag.

Jag menar inte att hovisen tvunget har helt rätt i sin bedömning. Det är klart att det säkert är som te skriver.

Det har jag varit med om innan, inte själv men andra. Hovslagaren vill väl inte riskera att hästen blir halt eller nått kanske..
Tack alla för svaren än så länge!

Min ville väldigt gärna se röntgenbilderna. Ville inte din hovslagare det?

Ja, så var fallet med min häst! Hemska bilder, men gott allmäntillstånd och positivt humör :)!

Här är en av de hemska bilderna förresten:
nebell_vf_feb.jpg

15 graders rotation + sänkning

Senast ändrad:

Har faktiskt aldrig hört talas om en hovis som vill ha röntgen för att veta hur mkt han kan verka:confused:

Vår hovslagare ville också ha röntgenbilder när vår fångponny skulle skos. Och jag ser ju att jag inte är ensam om den erfarenheten...

Nu behövde ju inte vi köra in till klinik en extra gång för att röntga, det var redan gjort.

vi ska be om röntgen i tveksamma fall

det jag ser på dina bilder är att de tre benen pekar åt samma håll, medan det nedre på bettys pekar nedåt istället för snett framåt

jag är deffinitivt ingen expert på att läsa röntgenbilder, jag har bara diskuterat detta med många då min häst fick en fick en felaktig gångdiagnos beroende på diverse mätpunkter.

det är andra saker som är viktigare som tant ester skrev

jag slänger in min bild så skall du se att dina tre ben pekar finare i samma riktning än min och den hade inte ens fång.

jag är som sagt inte expert men jag ser inga tecken på rotation. Eftersom din hovis talar om sänkning - buktar sulan nedåt på din :confused: Den har ju i af klart kortare avstånd mellan skelett och sko.
Här är det tur om hovis ber om plåt så den inte hugger klingan i ett hovben - vilket faktiskt har hänt

TiffHF.jpg

Jag ser fram emot bilder - helst skulle man vilja titta under skon också

Senast ändrad:

Som rubriken lyder, veterinären och hovslagaren har delade meningar angående min ponny.

Enligt hovslagaren ska hästen skjutas. Hästen har tydligen så ont att han knappt kan stå upp, säger hovslagaren. Enligt veterinären kan han användas till det lilla han används till, dvs skogsridning, mysrundor o något mini-skutt i skogen någon gång.

Hej poniihest,

Tyvärr är röntgenbilderna för dåliga för att säga något säkert om rotation eller sänkning. Man måste fästa en metalltråd längs hovväggen och ett metallstycke vid strålspetsen så att man kan se hovkapselns konturer i förhållande till hovbenet. Då är det lätt att mäta en eventuell rotation och en hovbenssänkning. Jag skulle inte ha betalat för dessa bilder!!

Det verkar dock som att hoven inte har någon större rotation. Däremot verkar hovbenet ha sjunkit ganska rejält ner i hovkapseln. Men p.g.a. de dåliga bilderna är det svårt att säga säkert.

Hovbenet ser dock ut att vara helt intakt vilket tyder på att denna häst kan rehabiliteras med rätt verkning och med rätt foderstat. Jag har sett hovar där stora delar av hovbenet har nötts bort men där hästen ändå har blivit ridbar. Det finns enligt min mening ingen som helst anledning att avliva denna häst med hänsyn till röntgenbilderna.

Om din hovslagares uttalande om avlivning endast bygger på dessa röntgenbilder tycker jag du ska byta hovslagare. Han saknar förmodligen kunskap om hur hovarna ska verkas för att hovkapseln ska återta sitt ursprungliga läge i förhållande till hovbenet.

Röntgenbilder är föresten viktiga att ha när man ska återföra hovkapseln till sitt rätta läge. En seriös hovslagare ska enligt min mening alltid begära röntgenbilder av ”fånghovar”.

Det är två helt grundläggande saker som man måste göra rätt för att kunna rehabilitera en fånghäst:

1) Hästen måste sättas på en balanserad foderstat med en låg socker- och stärkelsehalt. Gör man inte detta så kommer lamellranden (= förbindningen mellan hovbenet och hovkapseln) att förbli försvagad och det finns risk för att hovbenet ständigt förskjuts i förhållande till hovbenet vid en liten ökning av belastningen på hoven.

2) Man måste verka hoven så att belastningen på hovväggen blir så liten som möjligt. En belastning på hovväggen ger upphov till en dragspänning i lamellranden som strävar efter att dra isär lamellerna nertill särskilt i tån och sen fylls utrymmet med en s.k. lamellkil. Man måste därför drastiskt minska denna dragspänning så att den nya hovväxten från kronranden får en tät anslutning till hovbenet och inte dras isär. Problemet är att när man överför last från hovväggen till sula/stråle kan det bli problem för hästar med stor hovbenssänkning eftersom dessa har en mycket tunn sula. Det bästa enligt min mening är att sko av hästen och använda boots med sulinlägg (pads) under rehabiliteringen.

Det finns mycket mer att säga i detta ämne men jag orkar inte skriva mer. Ville bara tala om att m.h.t. röntgenbilderna finns det ingen anledning att avliva din häst. Lyssa på din veterinär i denna fråga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 285
Senast: Ida94
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 830
Senast: TinyWiny
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka