Delad vårdnad?

Maira

Trådstartare
Mår hundar dåligt av det? Att bo omväxlande på två ställen?

Under förutsättning att man förstås hanterar den någorlunda lika, har samma regler för vad hunden får göra osv.

Sv: Delad vårdnad?

Min hund bor växelvis hos mig och min mamma. Han bor hos mig på helgerna när jag är ledig och hos mamma på veckorna då jag jobbar. Han är uppvuxen där mamma bor då jag flyttade hemifrån i somras, så han ser det som sitt hem. I början var han lite orolig hemma i min lägehet, reagerade lite på ljud å så där men nu är han helt lugn.

Jag tycker att det är en bra lösning, visserligen skulle han kunna bo hos mamma på heltid då hon ej jobbar, men då mister han och jag kontakten och det tycker jag är värre än att han bor på två ställen ibland. I början när jag flyttade var han även lite orolig hemma hos mamma då han självklart funderade var jag tagit vägen, men nu vet han att jag bor i stan och på fredagar är sover han tydligen inte på hela dan då han vet att jag kommer och hämtar honom på eftermiddan :D

Men jag tror att det är viktigt att hunden har "ett" hem och inte slussas runt tex. varannan vecka.

"min" jack russell har jag inte hemma hos mig jämt och det funkar super bra:laugh: hon är mest hos min bror och svägerska. Hon känner alla jätte bra och tycker inte att det ät nå konstigt.

Verkar hunden må bra så är det väl det, visst kan dom ha två hem, hundar är smarta, dom lär sig vad som är okej på det ena stället osv. Dessutom får dom ju lite mera stimulans när dom har två revir att hålla koll på. Som hundägare är det ju oxå jätteskönt att vara lite hundledig ibland. Hunden vänjer sig och anpassar sig efter sitruationen .

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 216
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 401
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

• Barfotaboots!