Delad box?

Sv: Delad box?

Jaa, boxen måste vara som 3 normalstora boxar. Har du det så går det bra. Under förutsättning att hästarna kommer bra överrens, och tänkt på att du måste ha två vattenkoppar, krubbor och allt sånt där.

Hoppas det löser sig.

Om du vill ha en kvadratisk box så ska sidorna vara 2,45 m långa. Annars går det ju med 2*3 m också. Observera att detta ju är minimimåttet och kanske lite i minsta laget.

Vi har perioder haft våra två ponnyer i samma box (obs med erforderliga mått). Men dessa ponnyer har vana vid varandra och bråkar inte när dom står och äter hö. Däremot har vi bundit upp dom vid vars en krubba när dom ätit kraftfoder pga av den äldre ponnyn ätit väldigt långsamt och dessutom behövt mycket mer mat än den yngre av dom.

Det behövs inte två vattenkoppar utan två hästar samsas fint om en vattenkopp.

/KT

En stor nackdel är mockningen - två hästar trampar runt mycket mer än vad en gör, och det blir därför mycket "stökigare" i boxen och därmed jobbigare att mocka. Lättare att mocka 2 enhästboxar än en tvåhästbox, tycker jag....

Som flera redan sagt, är boxen tillräckligt stor är det helt okey. har t.o.m hört en isländsk tränare säga att det är att föredra. hästarna vill ha varandras närhet. Först försöker de flytta på varandra, "ta bästa platsen," men många gånger kommer de snart överens, om vem som ska ha koll , och vem som kan sova. Jag har bra erfarenheter av detta med 2 hästar i en stor box, mina hästar har skapat en stark och god relation till varandra. TVå vattenspänner, rvå utfodringshinkar och en massa att mocka.

Boxmått a-ponny 4 kvm, kortaste sida 1,6m mankhöjd max 1,07m
b-ponny 5 kvm kortaste sidan 1,9m mankhöjd max 1,3m
c-ponny 6 kvm kortaste sida 2,1m mankhöjd max 1,4 m
d-ponny 7 kvm kortaste sida 2,2 m mankhöjd max 1,48m
liten häst 8kvm kortaste sida 2,35m mankhöjd max 1,6m
stor häst 9 kvm kortaste sida 2,5 m mankhöjd max 1,7m
Därefter gäller att arean ska vara 1,8*mankhöjden

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar