Dela upp valacker och ston för sig?

Sv: Dela upp valacker och ston för sig?

Russin8 skrev:
Jag förstår att du känner så, men där är ju ett bevis på hur det kan bli när man har hästar i olika hagar (säger nu inte att det är så i ditt fall eftersom jag inte vet huruvida valacken gått med ston förut), valacken blir så till sig av att få gå med ston. Min valack som ändå kastrerades sent, som fyraåring, betäcker inte ston. Han har gått med ston i hela sitt liv efter det han blivit kastrerad. Visst kan han fjanta sig för ett brunstigt sto men aldrig så det blivit några problem.
Men som sagt var är ju detta bara vad jag tycker, och uppenbarligen finns det väldgit många som tycker annorlunda. Men jag tror ändå att vi skapar broblem som inte fanns där innan genom att behandla våra hästar som porslinshästar...

Jag håller med dig. Min ena kille kastrerades när han var fem och har gått med ston efter det. Inga problem alls.

Det är absolut inget bevis. Har haft mina valacker och ston ihop i
alla år och har tidigare inte reflekterat över "skaderisken". Jag blev
iallafall klokare efter att detta hände och speciellt som min veterinär avrådde blandflockar eftersom man aldrig vet när en valack får för sig att betäcka. Jag har iallafall ingen möjlighet att sitta vakt i hagen på dagarna.

Sen är det faktiskt så att ston går i flock med ston även i det vilda. Så fort en hingst är könsmogen får han fint hitta sig en egen flock genom att stjäla sig några ston. Många valacker har denna drift kvar även efter kastrering, så jag tycker nog att det är det mest naturliga om dom hålls var för sig.

Så är det faktiskt inte riktigt i den vilda flocken... Hingstar som håller en låg profil får faktiskt vara kvar i flocken... Sen har jag aldrig hört någon vetrinär rekomendera att man ska ha ston och valacker för sig:confused: .
Så enligt dig så skulle jag ha min valack gående själv? Och hur bra är det? Han skulle bli väldigt deprimerad då. Vilken tur att jag inte har samma syn som dig, för min häst skull....

Russin8 skrev:
Så är det faktiskt inte riktigt i den vilda flocken... Hingstar som håller en låg profil får faktiskt vara kvar i flocken... Sen har jag aldrig hört någon vetrinär rekomendera att man ska ha ston och valacker för sig:confused: .
Så enligt dig så skulle jag ha min valack gående själv? Och hur bra är det? Han skulle bli väldigt deprimerad då. Vilken tur att jag inte har samma syn som dig, för min häst skull....

Jag har förståelse för att man har ston och valacker ihop om alternativet är att dom annars får gå själv. Har själv haft det i alla år men inte nu längre. Nu har vi 9 hästar och har den möjligheten att dela upp dom eftersom jag på det viset inte riskerar skador på stona. Jag har också valacker som jag skulle tordas ha med stona och som jag känner mig relativt säkra på att dom inte skulle betäcka, men man vet aldrig heller.

Veterinären som gav mig rådet, arbetar som seminvet och har sett många skador på ston såsom inflammationer mm, han vet vad han pratar om.

Och min kastrerades vid tre och har alltid varit överdrivet intresserad av ston och försökt betäcka (fastän han gått med ston), så det finns båda sorter.

Jag tycker att det är dumt att riskera skador om man vet att ens valack är betäckningsbenägen, då finns det ingen anledning att ha den med ston.

Dessutom blir han uppstressad och jobbig att hantera när han går med ston. Han måste hela tiden ha koll på dem och skydda dem mot andra valacker och tål därmed inte att ha någon annan valack i hagen om det finns ston där. Han får itne ro att äta utan måste hela tiden ha koll. Så för hans och alla andras skull får han inte gå med ston. När det bara är valacker i hagen är det inga problem!

Senast ändrad:

Men om man resonerar så, då kan du ju knappt ha hästarna ute, för dom kan ju skada sig då med!!! Obs Ironiskt!!
Jag skrev ju förut att jag kan förstå men jag tycker fortfarande inte om när man behandlar hästar som om dom är gjorda av porslin...
Men har man en valack som är väldigt klätrig så kan jag förstå att man inte vill ha den ihop med sitt avels sto. Men att generellt säga att ston och valackar inte ska gå ihop tycker jag är fel....

Jag tycker som du att man ska ha blandat med sto och valacker, men går det inte så får man ju hitta lösningar. Det är ju inte vidare kul för en stoägare som hela tiden får höra "så är det i naturen" när en valack är på och försöker betäcka.

Till alla: Jag har alltid gjort så att man har släppt ihop hästarna och sett hur det funkar. Min valack tex. blev jätte mobbat av ett sto som var elak och jagade honom så han knappt fick äta och magrade. Det går jag inte med på! Speciellt inte eftersom det inte heller gav sig efter en tid..då får man försöka para ihop hästar som funkar sen om de blir två eller tio det tycker jag är en annan femma.

Det var väl snarare ägarens syster som hade fostrat hästen så långt. :angel: Men modig var han våran Micke. Med fosterhinnan på ryggen stog han o vaktade ca 100 meter ifrån sto och föl. Runt sto med föl stog ett gäng ungston. Snacka om hårdbevakning.

hofi skrev:
Det var väl snarare ägarens syster som hade fostrat hästen så långt. :angel: Men modig var han våran Micke. Med fosterhinnan på ryggen stog han o vaktade ca 100 meter ifrån sto och föl. Runt sto med föl stog ett gäng ungston. Snacka om hårdbevakning.
Nej så kan det inte vara!:eek: . Det måste vara ägaren som influerat honom till att vara så modig:devil: .

Jag har valacker och ston tillsammans, grejen är att man kan inte då gemföra det som en normal flock, pga att valacker är en grej som vi "människan" har hittat på,i friheten finns det inga valacker, flokarna består av en hingst och sedan föl och ston, dom yngre unghingastarmna stöts ur floken och får sedan leta upp sina egna flockar att bilda.

Jag själv har aldrig ihop mina valacker med stona när det är brunst, vill inte ha att några valacker betäcker stona eller likande, så då får stona gå ihop och likaså valackerna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama