Dela upp valacker och ston för sig?

Sv: Dela upp valacker och ston för sig?

Vi har 3 ston och en valack i hagen, vi har alltid haft ston och valacker tillsammans och det har funkat utmärkt...:)

Vi har alla ihop, eftersom det är två valacker och ett sto, stoet kan ju inte gå själv.
Dom funkar bra ihop så det är helt okej.

vi har ston och valacker separerade. Av samma anledning som tidigare skrivit.

Tycker det fungerar bra, stona har sin ragordning och valackerna sin!

I få meningar kan man använda ordet alltid eller aldrig. Efter som att hästar är individer och olika precis som vi människor.

Det kommer dock alltid (där sa jag det ;)) att finnas undantag men jag tycker att dessa undantag tar över hos folk väldigt lätt. Få testar ens att ha blandflock. Och dessutom - om en valack aldrig har gått med ston så är det ju större risk att det blir problem när han hamnar där sen.

Hästar är gjorda att gå tillsammans. Det är vi människor som skapar många problem. Det är inte mer bråk i en blandflock än vad det är i en flock med endast valacker. Det handlar om hur fullkomlig flocken är - dvs hur individerna fyller de platser som behöver fyllas i en flock. Ju fler hästar desto bättre oftast.

Och bara för att jag inte tycker som majoriteten här så betyder inte det att jag är DUM. Då kan jag fråga dig detsamma: men vad gör man om valackerna börjar slåss i ena hagen och stona i den andra? anser du att man ska envisas då bara för ATT det SKA vara delade flockar?? :smirk: Oftast tycker jag faktiskt att man agerar ganska korkat där just för att man inte vill ha blandflockar - i de flesta fall delar man då på hästarna i mindre flockar. Eller hur gör du?

Så vi kan ju diskutera vem som tar till vettiga åtgärder i det läget. Men samtidigt tycker inte jag att man behöver dumförklara någon innan man sätt personen handla. För även vi människor är olika. Man behöver inte vara extrem åt något håll eller bara vara svart eller vit, det finns nyanser av grått också faktiskt. Mao. kan jag mycket väl ha en flock med endast ston om det var så att de passade bäst ihop så. Skulle du kunna ha blandflock?

Du behöver varken ha taggarna utåt eller reagera så irriterat som du gör. jag frågade en fråga om ditt påstående att folk var överdrivna som hade uppdelade flockar.

om du läser mitt ursprungs inlägg ordentligt så tror jag du får informationen du frågar om där. dvs att jag haft både bland flock och uppdelad flockar utifrån omständigheterna.

Man slipper ju att valackerna tjafsar om stona om man delar upp dom.

Min valack går med mitt sto och en annan valack. Han anser stoet vara "hans" och blir förbannad om den andra valacken kommer i närheten. Han vallar henne även bort från den andra valacken.
Det är alltid så med mitt sto. :crazy:
Men lika bra att dom har gjort upp det nu så det inte blir nåt tjafs på betet sen.

Skulle hellre ha mitt sto med andra ston men det finns bara ett annat sto i stallet som bantar och skulle äta upp allt hö för min om dom gick tillsammans.

Jag är inte irriterad, ber om ursäkt om det verkade så, men en smula förvånad över frågan. Varför frågar man en sån sak om man inte anser att personen man ställer frågan till är ganska dum? Förklara gärna det. ;)

Jag ska gärna förklara det. du sa i ditt inlägg att du tyckte människor var överdrivna och duttiga med hästarna som delade upp dom. därför blir jag förvånad att du tolkade mitt inlägg som dum förklarande, för isåfall kan man lika gärna se ditt orginal inlägg som dumförklaring av människor.

vi har nog missförstått varandra verkar det som. som du såg av mitt första inlägg så har jag erfarenheter av bägge, och anpassar situation efter omständigheter. men det är inte nödvändigtvis dumhet att folk delar valacker och ston rakt av anser jag. Kom ihåg att även i vilt tillstånd så består inte en flock av ston och en massa vuxna hingstar. unghingstarna går med stona tills de börjar bli hingstiga, då driver de bort och lever ungkarls liv, ofta med varandra. en hingst lever i flocken tillsammans med stona.

Ja jag dumförklarar helt klart männiksor. :smirk: Människan har mer än tillräckligt bevisat sina brister om och om igen. Men det betyder inte att alla människor är dumma.

Sen vill jag poängtera att valacker inte är detsamma som hingstar. Inte på långa vägar en del av dem. Det finns nyanser av grått även där.

*Kl*
Min häst är enda stoet i stallet och hon går tillsammans med en valack som hon gått med i ett halvår nu kanske.
Just nu är hon brunstig och pissar så fort valackerna i den andra hagen tittar på henne,
men valacken som hon går med har inget intresse alls för henne, och inte heller har hon nått för honom. :devil:

kl

Vi har haft problem med betäckande valacker i vårt stall (3 st) och vill gärna kunna ha alla i en hage pga betesrotation mm. Så alla valacker får ha en prövotid hos oss, betäcker valacken så blir de uppsagda och får gå själva så länge. Vi prioriterar att ta in ston när det blir en ledig boxplats. Vi har en "gay" arabvalack just nu bland alla flickor.

Däremot delar vi sommartid ibland in dem i en tjock- och en smalhage ;-)

Senast ändrad:

Angie skrev:
Jag har nästan alltid haft mitt sto i "blandhage", och det ha funkat jätte bra!! Har under hela min uppväxt haft mina hästar i stora flockar, blandat ston, valacker och ibland en och annan unghäst och föl... Har funkat jätte bra, så bra att ett föl inte skulle ha överlevt om det inte hade gått med en valack, det var så att när stoet skulle föla så kom det ett lodjur som försökte ta fölet, men då rullade sig först valacken i efterbörden för att själv få på sig blod lukten, för att sedan locka bort lodjuret, när inte det funka så jagade han bort det (lodjuret alltså)... Modig valack!!
Tänk vilken otroligt vacker, stilig, modig häst det måste vara. Han måste ha fått en bra uppfostran från sin otroligt kunniga och duktiga ägare:rofl:

Tyvärr är det ju så att man inte alltid har fyra eller fler hästar. Själv har jag tre, två ston och en valack. Men har haft hagar där det varit tvärt om, två valacker och ett sto. Och det har inte varit några problem med det. Mina hästar verkar fungera i en flock på tre utan problem. Även när det får gå i större flockar så fungerar dom.
Tycker som du att man ska ha blandade flockar, har aldrig sett det som ett problem.
Tror att det är ibland är människan som är broblemet, vi är så fruktansvärt rädda om våra hästar så att det går till överdrift, dom får inte vara hästar....

min valack gick ensam med ett sto i ca två år. dom två hade väldigt kul tillsammans och funkade jättebra ihop. :)
när stoet sedan flyttade till ett annat stall och stallägaren bestämde att stona och valackarna skulle gå i skilda hagar ( stona för sig och valackarna för sig ) blev min häst lite ledsen när han fick gå med en massa valacker och inte längre vara högst i rang. :crazy:
nu får han bara gå med ston på sommarbetena:( men också en massa valacker. hehe men han är ju hellre med ston :D

han är en riktig tjejtjusare:D :D

stackars tempo :crazy:

FeatherCloud skrev:
min erfarenhet av blandhagar är att valackerna ofta inte fattar att nån har fixat dom mellan benen och därmed mer än gärna hoppar upp och betäcker ston hitan och ditan = trasiga täcken, ryggproblem på stona, sår i dom "vitala delarna" osv osv. i värsta fall kan väl livmodern (?) skadas så att stona inte kan få föl i framtiden...

och förstås att en del valacker blir beskyddande över stona och inte låter hästägarna hämta sina ston alt. behandlar nya ston väldigt väldigt brutalt (i de stall där jag har varit har det alltid varit lugnast att bara ha stona tillsammans när det kommer nya hästar)

Åh, våldtäckt!:( :crazy:

tintilar skrev:
Ja jag dumförklarar helt klart männiksor. :smirk: Människan har mer än tillräckligt bevisat sina brister om och om igen. Men det betyder inte att alla människor är dumma.

Sen vill jag poängtera att valacker inte är detsamma som hingstar. Inte på långa vägar en del av dem. Det finns nyanser av grått även där.

Jag är hellre dumförklarad av dig än har skadade hästar för att jag ska envisas med att släppa ihop dem, två av valackerna skulle glömma direkt i hagen att bollarna inte hänger kvar mellan benen så att släppa ihop dem ed stona skulle inte gå bra.

Men jag är som sagt heller dumförklarad av dig, det gör liksom ínte så mycket. :rofl:

Jag dumförklarar sällan enskillda individer, och aldrig alla människor utan undantag. Om du vill känna dig dumförklarad så är det upp till dig.

Det jag dumförklarar är att folk följer strömmen och andras ord blint och inte ens ger något annat alternativ en chans av lathet, blåögdhet eller okunnighet. Välj själv om du passar in i de kriterierna. :smirk:

Tycker som du att man ska ha blandade flockar, har aldrig sett det som ett problem.
Tror att det är ibland är människan som är broblemet, vi är så fruktansvärt rädda om våra hästar så att det går till överdrift, dom får inte vara hästar....

Lite dumt, kanske, att säga att vi är överdrivet rädda om våra hästar. Jag ångrar mig djupt att jag hade mitt sto tillsammans med valack, innan hon betäcktes. Pga det så fick hon en livmoderinflammation och jag fick dyra veträkningar och var tvungen att seminera henne flera gånger. Onödigt...

Lite dumt, kanske, att säga att vi är överdrivet rädda om våra hästar. Jag ångrar mig djupt att jag hade mitt sto tillsammans med valack, innan hon betäcktes. Pga det så fick hon en livmoderinflammation och jag fick dyra veträkningar och var tvungen att seminera henne flera gånger. Onödigt...

Håller inte med. Att vi handlar egoistiskt och hindrar djuren från att leva under bästa möjliga omständigheter för att vi är rädda för skador - det är att vara överdrivet försiktig. Att inte ens ge det en chans för att man själv inte vill betala de dyra räkningarna som kanske KAN komma att bli. Det är egoistiskt och överdrivet.

Det finns inget som säger att skador är vanligare i blandflockar. Däremot kan det bli andra sorters skador. Men i vilken grad är det ingen som har någon koll på egentligen. Eller? Man riskerar det inte hur liten chansen än är. Och ja, ju mer hästarna går skillda, desto fler hästar får problem att gå med hästar av andra könet sen.

Om man nu ska skydda hästarna från alla skador och risker som livet ändå innebär, varför då inte isolera dem och rulla in dem i ett mjukt material så att de inte ramlar och skadar sig på egen hand. Det bästa hade ju varit att skona dem från människan helt och hållet - det hade uteslutit ett antal av problemen. För att inte tala om den moderna ridningen.

Men såklart väljer man ju sina åtgärder utefter sina egna behov och åsikter. Men vart går gränsen för vad som är att vara överdrivet rädd om sin häst? När går det så långt att det istället gör skada, och vad är viktigast i en hästs liv? Varför gör vi som vi gör - är det för hästarna eller för oss själva?

Är det någon som har statestik på skaderisker eller liknande är jag mycket intresserad av att ta del av detta. Jag har själv ingenting sånt att utgå ifrån, därför säger jag igen; Mina ord är inte lag.

Jag förstår att du känner så, men där är ju ett bevis på hur det kan bli när man har hästar i olika hagar (säger nu inte att det är så i ditt fall eftersom jag inte vet huruvida valacken gått med ston förut), valacken blir så till sig av att få gå med ston. Min valack som ändå kastrerades sent, som fyraåring, betäcker inte ston. Han har gått med ston i hela sitt liv efter det han blivit kastrerad. Visst kan han fjanta sig för ett brunstigt sto men aldrig så det blivit några problem.
Men som sagt var är ju detta bara vad jag tycker, och uppenbarligen finns det väldgit många som tycker annorlunda. Men jag tror ändå att vi skapar broblem som inte fanns där innan genom att behandla våra hästar som porslinshästar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama