Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänk vilken otroligt vacker, stilig, modig häst det måste vara. Han måste ha fått en bra uppfostran från sin otroligt kunniga och duktiga ägareAngie skrev:Jag har nästan alltid haft mitt sto i "blandhage", och det ha funkat jätte bra!! Har under hela min uppväxt haft mina hästar i stora flockar, blandat ston, valacker och ibland en och annan unghäst och föl... Har funkat jätte bra, så bra att ett föl inte skulle ha överlevt om det inte hade gått med en valack, det var så att när stoet skulle föla så kom det ett lodjur som försökte ta fölet, men då rullade sig först valacken i efterbörden för att själv få på sig blod lukten, för att sedan locka bort lodjuret, när inte det funka så jagade han bort det (lodjuret alltså)... Modig valack!!
FeatherCloud skrev:min erfarenhet av blandhagar är att valackerna ofta inte fattar att nån har fixat dom mellan benen och därmed mer än gärna hoppar upp och betäcker ston hitan och ditan = trasiga täcken, ryggproblem på stona, sår i dom "vitala delarna" osv osv. i värsta fall kan väl livmodern (?) skadas så att stona inte kan få föl i framtiden...
och förstås att en del valacker blir beskyddande över stona och inte låter hästägarna hämta sina ston alt. behandlar nya ston väldigt väldigt brutalt (i de stall där jag har varit har det alltid varit lugnast att bara ha stona tillsammans när det kommer nya hästar)
tintilar skrev:Ja jag dumförklarar helt klart männiksor. :smirk: Människan har mer än tillräckligt bevisat sina brister om och om igen. Men det betyder inte att alla människor är dumma.
Sen vill jag poängtera att valacker inte är detsamma som hingstar. Inte på långa vägar en del av dem. Det finns nyanser av grått även där.
Tycker som du att man ska ha blandade flockar, har aldrig sett det som ett problem.
Tror att det är ibland är människan som är broblemet, vi är så fruktansvärt rädda om våra hästar så att det går till överdrift, dom får inte vara hästar....
Lite dumt, kanske, att säga att vi är överdrivet rädda om våra hästar. Jag ångrar mig djupt att jag hade mitt sto tillsammans med valack, innan hon betäcktes. Pga det så fick hon en livmoderinflammation och jag fick dyra veträkningar och var tvungen att seminera henne flera gånger. Onödigt...