Dela upp valacker och ston för sig?

Sv: Dela upp valacker och ston för sig?

I det stallet upplevde vi aldrig något sånt. Sen kan det ju säkert vara så.

När Johan en sommar bara gick med valacker var det ingen skillnad när jag red med kompisen som hade ett sto. Visade bara sin stolhet lite halvdant när vi satte upp och inget mer med det :p

Fröken_Skåne skrev:
Läste/hörde någonstans om att många har två hagar uppdelat valacker för sig och ston för sig. Hur kommer det sig?
Någon här som har det? Varför? Hur gör ni om inte alla riktigt passar ihop?

Själv ser jag gärna att det är blandat och om det finns ston i hagen så tycker jag att det är viktigt att det är fler valacker (så slipper de slåss om dem ;) )

Vi skulle behöva ha uppdelat i vårat stall. I en hage går det 4 vallacker och 2 ston. Min vallack vaktar stona väldigt mycket och kan ibland vara elak mot dom andra vallackarna. Men tyvärr har vi bara en vnterhage till dom. I den andra hagen går det 3 ston och 2 vallacker, men vallackerna är bara unghästar och stona är skitsura så dom har bara askul tillsammans:D

Mitt sto blir alltid helt nerkärad i alla vallacker när hon brunstar och skitsur att ingen fattar vinken när hon trycker upp rumpan mot dom, spanar bakåt och särar bak benen. Jag får väl vara tacksam att dom inte fattar eftersom det var halvblodet som var offret senast (hon är shettis)

Tycker det oftast blir lugnare så. Får desssutom skäll av veterinären när vi har blandhagar ;)

(Ridskoleponnyerna går blandat, de måste kunna fungera ihop på fritiden, barnen är så små att det inte fungerar om de inte är överens).

Anledningen är väl i vanliga fall att man vill undvika olyckor pga konkurrens eller sto-gnabb.

Min häst har alltid fått gå uppdelat pga av att stallägarna valt att göra så. Min egen åsikt är att man bör blanda.
Numera går min valack med endast ston (3 st). Det var det lugnaste ihopsläppet jag någonsin varit med om, och det är nu den lugnaste flocken jag nånsin haft min häst i. Dock har han ingen riktig bästis än, vilket han hade med valackerna efter ett tag, och uppskattade mycket. Men det tror jag inte har att göra med hästarnas kön. Jag tror dock att det bästa skulle vara om han hade både ston och valacker hos sig.

Han trivs bra och ingen har än sålänge rört så mycket som ett hårstrå på någon annan. Kan vara en slump. Men min erfarenhet säger att de blandade flockarna är de mest harmoniska flockarna.

När den nyaste hästen kom in i flocken så var det min valack som tog hand om henne, medan de andra var ganska nonchalanta. Och inte heller då hon kom var det minsta oro bland hästarna. När min häst accepterat henne och ledarstoet sagt att hon bestämde över sin hö-hög så var det klart.

Förr ville jag ha blandade hagar, när jag själv hade sto som fungerade bäst ihop med valacker. Men nu, speciellt i stallet jag står i så hade jag helt klart delat upp dem ston och valacker, eller så hade jag flyttat ut de flesta stona ur hagen och parkerat ihop med de odrägliga unghästarna så hade de kunnat sparka och bete sig som idioter mot varandra utan att andra hästar hamnar i kläm...

Jag ska ALDRIG mer skaffa ett sto.... och aldrig en fjord... Den dag jag får eget stall får det gärna bestå av 100% valacker och hingstar, de är jämnare i humöret...

Har alltid delade hagar. Skulle aldrig ställa mej i ett stall med gemensamma hagar, så onödiga skaderisker.

Jag har stått i stall där det varit både och, och aldrig upplevt problem med något av sätten. Mycket beror ju på individerna som går i hagen såklart, det kan ju vara nog så rörigt i en ren stohage...
Har väldigt sällan råkat ut för hingstiga valackar faktiskt, och bara sett en enda valack som kunde få upp snoppen så pass så han kunde betäcka.
Som det är nu har jag inte möjlighet att ha delade hagar, men alltid haft turen att ha hästar som det funkat med! :)

*kl*
I vårt stall har vi haft blandat på somrarna. Men efter den senaste sommaren så ALDRIG MER! :eek:
Det var den värsta hästsommaren i mitt liv! Två av valackerna trodde att de var hingstar och stona brunstade som aldrig förr, till höger och vänster.
Mitt sto gick med en valack, som "jagade" henne så jag inte kunde fånga in henne, han hoppade på henne och sprang runt med henne så hon var rent genomsvettig. När hon gick för att hälsa på den andra "hingstiga-valacken" Så började de två genast bråka, och de var allmänt galna.

Så nästa sommar är det Uppdelat som gäller, för det går INTE att ha det så som vi hade det i somras :crazy:

Nu i vinterhagarna så går hästarna två eller tre i varje hage och då har vi valt att de som går bra ihop får gå tillsammans, oftast är det de ägare som har fler än en häst som har sina hästar tillsammans.

Russin8 skrev:
Min mamma jobbade i många år på ridläger, där kunde det gå upp till 25 hästar tillsammans, ston och valacker blandade. Och det var aldrig dom problemen ni beskriver.

där jag hade min häst som liten gick det 88 hästar tillsammans. var aldrig något snack om att ha olika hagar, förutom de två hingstarna, de hade varsin egen hage.
tävlingshästar, ridskolehästar, avelsston.. alla gick tillsammans, utom när fölen var små, då fick stona med föl gå i en egen hage också.

jag tror det mer handlar om ytan än om antalet hästar. de här hade gigantiska hagar. på ett annat ställe jag haft häst så hade vi först blandade hagar med privathästar för sig och ridskolehästar för sig, men det blev mycket mycket lugnare när vi delade upp (stora) ston för sig och (stora) valacker för sig (och ridskolans ponnyer för sig).
men så var hagarna rätt små också.

KL

har alltid haft valacker med ston då det varit en valack på flera ston.
Fler valacker och ston blandat blir det ofta så att valackerna börjar bråka, en tar stona, och sen är det tjafs mellan resten och oroligheter i hagen. Även om de är kastrerade så har de trots allt mer "hästkille" i sig än man tror ibland.

Nu har vi ganska jämt antal ston och valacker i stallet, och vissa valacker (inte alla) klättrar på stona när de är brunstiga, så med båda de variablerna så har vi separerat dem till 95%.

en valack går med stona, för han funkar inte i valack flocken. han är liten och rädd, vi har prövat två gånger men de jagade igenom honom genom stängslet i en veckas tid första gången, och andra gången blev det bara allmän oro och mycket spring och små skador på samtliga, så han gick tillbaks till sto flocken och där trivs han bra med "tanterna".

vår valack flock är grabbig, stojig och mycket livlig. det är hårda tag busmässigt inte så sällan.
stona håller sig lugna och sansade med mycket markerad rang sinsemellan.

ang din fråga runt ridning med ston och valacker: inte alls - har aldrig upplevt ngn som helst reaktion. de vet att ridning är ridning och då umgås man inte med varann på häst vis, dvs inget tjafs och ditten och datten.

Jag betäckte mitt sto förra sommaren och hon blev inte dräktig. Det visade sig att hon hade en livmoderinflammation efter att en valack betäckt henne innan. Efter det så håller vi alltid stona skilda från valackerna. Vill inte riskera detta igen då det kan gå så långt att stoet blir sterilt. Inte kul...
Dom verkar trivas med det också, så det går ingen nöd på dom.

Har ni möjlighet så håll dom isär, åtminstone om ni är osäkra på att någon av valackerna betäcker.

Fick henne iallafall dräktig tillslut efter behandling:love:

Jag har nästan alltid haft mitt sto i "blandhage", och det ha funkat jätte bra!! Har under hela min uppväxt haft mina hästar i stora flockar, blandat ston, valacker och ibland en och annan unghäst och föl... Har funkat jätte bra, så bra att ett föl inte skulle ha överlevt om det inte hade gått med en valack, det var så att när stoet skulle föla så kom det ett lodjur som försökte ta fölet, men då rullade sig först valacken i efterbörden för att själv få på sig blod lukten, för att sedan locka bort lodjuret, när inte det funka så jagade han bort det (lodjuret alltså)... Modig valack!!

Fröken_Skåne skrev:
Läste/hörde någonstans om att många har två hagar uppdelat valacker för sig och ston för sig. Hur kommer det sig?
Någon här som har det? Varför? Hur gör ni om inte alla riktigt passar ihop?

Själv ser jag gärna att det är blandat och om det finns ston i hagen så tycker jag att det är viktigt att det är fler valacker (så slipper de slåss om dem ;) )

Jag har mina ston och valacker tillsammans, har haft det i de tre stall jag har stått i och det har alltid gått bra. :banana:

*kl*

Vi hade en valack tillsammans med två ston förut. Vilket liv! Stona brunstade hela tiden, blev jobbiga att rida och i stallet bråkades det. Killen levde livet med två förälskade tjejer efter sig, han försökte sig på ett och annat också... Det blev värsta triangeldramat i stallet :P

Så vi var tvugna att separera på dom efter ett tag då det inte gick över. Så jag tycker det bästa är att ha valcker och ston separerarade. Men om de går bra ihop så¨är det ju inget hinder..

Det beror ju helt på hur valackarna är, vi har 10 hästar och de går i tre hagar, en är "blandhage" i den går tre ston och två valacker som "inte fattar nåt" hur mycket stoan än försöker, i en hage går de två valackerna som "fattar" de två går INTE att ha med stona, alldeles för stor skaderisk då.

På ridskolan där jag red förut har de delat upp ston och valackar/hingstar. NU är det ju mer logiskt att det är uppdelat eftersom hon har hingstar med valackarna. Men hon hade så innan också. Blir väl enklare så kan jag tänka mig.. Valackerna är dryga 20 stycken och stona 8?
När man rider ut ston och valacker blir det inge liv, men man får passa sig att gå bakom stona då de gärna kickar om de kommer för nära ;) Inte mer liv än så.

Där jag har min häst nu har de också uppdelat, valackar för sig, ston för sig. Vet faktiskt inte varför..Man slipper ju all oro att valackarna ska "betäcka" och sådana grejer.

Vi har det. Vet inte varför och har inte ens funderat på varför.
Alla hästarna trivs där dom går, så...

Jag tycker att detta fenomen är ett typiskt exempel på att människan verkligen är rädd för allt. :smirk:

Själv anser jag att hästar bör ha sällskap av båda könen. Blandade flockar är de harmoniska flockarna. Och då talar jag om flockar - det handlar alltså inte om 2 hästar som också är ett spännande påhitt som människan envisas med att hålla kvar. Minst 4 hästar ska det vara och av blandad sort. :D

En eloge till alla som förstått detta. :bow:

Vi har ston och valacker för sig, men det beror på att hingstarna går med valackerna så det finns liksom inte mycket annat att välja på;) /C

tintilar skrev:
Jag tycker att detta fenomen är ett typiskt exempel på att människan verkligen är rädd för allt. :smirk:

Själv anser jag att hästar bör ha sällskap av båda könen. Blandade flockar är de harmoniska flockarna. Och då talar jag om flockar - det handlar alltså inte om 2 hästar som också är ett spännande påhitt som människan envisas med att hålla kvar. Minst 4 hästar ska det vara och av blandad sort. :D

En eloge till alla som förstått detta. :bow:

Det är ju ett oerhört trevligt resonemang på papper.
men vad gör man om valacker slåss om stona och klättrar och sken betäcker dom? anser du att man ska envisas då bara för ATT det SKA vara blandflock??

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur