dela upp ansvaret.....

G

gwennie

i hemmet osv. ni som har barn hur delar ni upp allt:städa,laga mat,ta hand om barnet ,ta hand om djuren,hur mkt sk egen tid får ni? frågan ställs till er som har en sambo som arbetar heltid? min sambo tycker han får göra allt för att han lagar mat och tar hand om våran lilla kille ca 1 1/" timme per dag .är det för mkt för han? han får mkt egen tid att tex åka å fiska en dag mellan 09:00-17:00. 2g i veckan. han tycker det e för mkt att jag ber han om att ta milo ca 1 timme per dag när han e hemma,efter jobbet. sen sover våran kille ca 2timmar när jag e hemma ,å jag hinner inte me så mkt som att städa å så,men det säger min sambo att "det hinner alla andra mammor jag känner ,när dom e mammalediga?? känner mej lat enligt han,fastän det är alltid jag som får vagga han,byta blöjor,ge han mat,trösta han,tvätta han,vagga han,sen får jag ta hand omvåra två hundar oxå. gör jag så himmla lite eg?????
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Jag tycker du gör massor! Hade inte ni lite problem när lillen (Milo??) var född också?
 
Sv: dela upp ansvaret.....

jo han drack mkt innan men det e bättre nu. men d känns som att jag får göra nästan allt! det är nästan som att jag kunde bli ensamstående me milo.men han klagar på att han får göra så himla mkt,men han byter tex blöjan på han 2g iveckan.
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Okey men att han minskat drickandet är ju ett litet steg framåt i alla fall.

Vill han inte byta bölja eller är det något han tycker mammor ska göra?

Kanske ni ska göra så du lagar mat och han dammsuger och går ut med hundarna före och efter jobbet, och då kanske han kan ta med sig barnvagnen?
 
Sv: dela upp ansvaret.....

han tycker det e för mkt att jag ber han om att ta milo ca 1 timme per dag när han e hemma,efter jobbet.

Min spontana reaktion på just denna meningen är att han borde vilja ta hand om sin son! Det ska inte kännas som en uppoffring för honom, utan som något självklart!!

Hos oss gör jag det mesta i hemmet. Men det är självvalt. Däremot så tar min sambo med glädje hand om barnen när jag inte är hemma. Ju mer han får ha barnen själv, desto mer växer han i sin papparoll och det är helt underbart att se!! :love:

Det är inte så att det blir lite prestige mellan er? Att han inte vill ta hand om sonen för att du säger till honom att göra det? Tänkte mest på om det var så med tanke på att ni haft problem tidigare.

/Timsetim
 
Sv: dela upp ansvaret.....

men jag får alltid be han ta han.tex kan du ta han så jag kan gå på toa.jag känner inte att jag hinner me att ta hand om 2hundar,städa,tvätta,diska ,laga mat å ta hand om milo.men enligt han så har alla hans kvinnliga kompisar gjort och klarat av detta,så därför känner jag mej nästan lat.....men jag menar han kan få en heldag i veckan å åka å fiska,men jag får vara hemma å ta hand om våran son,jag får knappt tid till mina 2hästar och 2grisar
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Han har en skev syn på förhållandet enligt mig.

DU är inte lat! Det är ERT hem, ERT barn, hur det ligger till med djuren vet jag inte, är det era gemensamma är det också ERT ansvar.

Sen kan jag mycket väl förstå att du tycker det är jobbigt att behöva tjata om hjälp. Det kan ju faktiskt kvitta hur hela världens kvinnor har det, det är ju ni som ska fungera i ert förhållande.

Vem gjorde vad innan ni fick barn?

/Timsetim
 
Sv: dela upp ansvaret.....

djuren är bådas,innan vi fick barn så städade jag å tog hand om djuren då jag var arbetslös.men som sagt enligt han så ska jag göra allt me hemmet å barnet bara för att jag e hemma å han arbetar heltid,men jag hinner å orkar inte......
 
Sv: dela upp ansvaret.....

djuren är bådas,innan vi fick barn så städade jag å tog hand om djuren då jag var arbetslös.men som sagt enligt han så ska jag göra allt me hemmet å barnet bara för att jag e hemma å han arbetar heltid,men jag hinner å orkar inte......

Att ta hand om sitt barn är ett heltidsjobb! Det går inte att jämföra livet innan barn och efter. Ju mer han tar hand om barnet ju mer inser han att det tar tid. Det är inte bara att lägga det ifrån sig och göra annat. Barnet måste prioriteras.

Om han älskar dig förstår jag inte varför han inte kan mötas i detta och hjälpa dig??

Ni måste kunna lösa detta, på ett lugnt och moget sätt.

/Timsetim
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Jag har en sambo som jobbar 62 timmar i veckan ( hans restid till och från jobbet räknas in där så du vet ) och han gör mer hemma än din sambo gör, vi har en son som är 7 år och ganska självgående och är på skolan 8-15 och jag är hemma och är sjukskriven men inte fasen gör jag allt hemma för det!!!

Det är väl för katten ERAT barn, era hundar och erat hem!!!
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Jag tycker inte du gör för lite i hemmet och tror att det bästa hade varit om ni pratat om det.

Kan bar härleda till mig själv.. Jag kände det precis om du när Theo var nyfödd. Jag gjorde allt och min sambo ingetting. Ville jag ut och rida mm så var det gnäll för att han skulle passa sonen eller vad det nu var han skulle göra.. Jag var faktiskt så irriterad att jag funderade på att lämna honom bara pga detta. Men när han hade passat sonen lite mer och insåg att han klarade av det lika bra som mig (innan kunde sonen skrika hos honom ibland) så var det inga problem. Och nu passar han sonen mer än gärna när jag ska ut i stallet (vilket är ofta för tillfället då jag fått 2 föl nyss) :love: ...

Så som sagt prata med honom. På något sätt tvinga honom att ta sitt ansvar så tror jag nog att med tiden inser han att det är ett privilegium att få ta hand om sin son! När vi hade det så så bestämde jag mig för att inte få fler barn - och nu bara längtar jag efter ett barn till med sambon. Så det kan lösa sig! Som sagt se till att han tar hand om sonen mer och kanske hellre släpp lite på vad han gör hemma.. Jag anser i alla fall att det är viktigast..
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Jag tar hand om allt som rör Jakob.. Har gjort själv hela tiden.
Tar även hand om hela hemmet!

Vi ska separera nu..:cool:
Värt att tänka på för din man kanske..
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Har inte barn än, men snart så=)

Sambon jobbar heltid + att han tar hälften av jobbet med hundarna. Och så diskade han ibland å städade å så.

Jag gick hemma och han försörjde mig så jag tyckte de va rättvist att jag skötte allt hemma.

Nu under graviditeten har han åttagit sig disken å tvätten helt själv. så de enda jag behöver göra är laga mat och städa, + gå ut med hundarna.

Tror inte att han kommer släppa allt sen när bebisen kommer utan vi kommer dela typ 50/50 på allt.
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Har inte barn än, men snart så=)

Sambon jobbar heltid + att han tar hälften av jobbet med hundarna. Och så diskade han ibland å städade å så.

Jag gick hemma och han försörjde mig så jag tyckte de va rättvist att jag skötte allt hemma.

Nu under graviditeten har han åttagit sig disken å tvätten helt själv. så de enda jag behöver göra är laga mat och städa, + gå ut med hundarna.

Tror inte att han kommer släppa allt sen när bebisen kommer utan vi kommer dela typ 50/50 på allt.

Fast jag skulle inte säga att diska o tvätta tar lika lång tid som att laga mat o städa. Så jag tycker nog inte att ni har en 50/50 uppdelning. Däremot brukar man få tvätta mer när man får barn. Å andra sidan har studier visat att mammor ofta tar på sig mycket mer hushållsarbete om de är de enda som är föräldralediga. Även då de gått tillbaka till jobbet.

Jag tror att den enda lösningen är att skriva ner och ha ett "schema" på vad varje person ska göra varje vecka. För då får man svart på vitt hur mycket varje person gör hemma och det blir det enklare att ta diskussionen om det blir konflikter. Många killar tycker att de gör väldigt mycket hemma, eftersom de själva uppmärksammar att de är duktiga när de gjort något. De har därför väldigt svårt att förstå när man påpekar att de inte gör lika mycket hemma.

Tror också att det är viktigt att pappan är föräldraledig själv (dvs inte bara de 10 dagarna tillsammans med mamman) eftersom man då får en helt annan inblick i hur mycket jobb ett barn och hushållsarbete innebär. Vi delade barnledigheten rakt av.

Här hemma har vi ett schema där vi lagar mat varannan dag, förutom på helgerna då vi hjälps åt. Den som inte lagar mat diskar. Städning varannan vecka och tvättning varannan vecka för vardera part. Så när jag inte har städvecka lägger jag bara undan mina egna kläder o håller koll på mitt skrivbord.

Vi har två kvällar ledigt i veckan vardera. Då är jag i stallet. Sedan är jag i stallet dagtid på helgerna och medryttaren har hand om hästen 2 ggr/v och en gång i veckan tar stallpersonalen hand om mockning etc. Fungerar utmärkt.

Och appråpå Cessans uttalande "Och nu passar han sonen mer än gärna" Vem passar sitt eget barn? Man tar hand om sitt barn och förhoppningsvis lika mycket vardera.

Nu ska jag ut och dricka en Gin&Tonic :d i trädgården där min sambo grillar (lite av det traditionnella könsmönstret finns kvar :rofl: ) Sedan blir det ett fantastiskt gott rött vin till köttet (appråpå amning-alkohol debatten här på Buke :D ) Det blev en massa smileys det. Ha en trevlig lördagkväll!
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Vi har ansvaret uppdelat; han har hand om allting ute på gården. Jag har hand om matlagning, städning, tvätt ( ok, han tvättar sina kläder själv i bland) sonen ( har det övergripande ansvaret med t ex klädinköp, tar alltid största ansvaret när han blir sjuk, nattar de flesta kvällar, ser till att ungen får mat etc etc etc).

50/50? Knappast, det min sambo har för händer bringar oftast in någonting av värde, medan mitt arbete, tja, det äts upp, smutsas ned igen, växes ur... Dessutom är hushållsarbete något av det värsta jag vet, hur blev det så här??!

Har tyvärr inga konkreta råd till dej TS, men önskar att jag hade!
 
Sv: dela upp ansvaret.....

När dottern föddes år 2002 så fick jag göra allt själv. Hennes pappa gjorde inget. Jag fick ta hand om dottern, laga mat, handla, städa, tvätta. Ja allt som sagt. Jag fick ingen tid för mig själv medans hennes pappa var alltid ute och gjorde saker. Jag tror att han insåg att han inte var redo att bli far och smet ut istället. Jag fick det att gå bra. Jag planerade min tid och tog med mig min dotter överallt. Det tog slut sen när dottern var 1 år. Sen dess har jag varit ensamsående. Så jag sköter allt nu också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dela upp ansvaret.....

Nej jag menade inte att vi delade 50/50 nu. nu går jag bara hemma och han jobbar heltid så lite mer borde jag ju göra. men sen när bebisen kommer blir det nog att vi delar 50/50 på allt=)
 
Sv: dela upp ansvaret.....

*kl*
Min man kör lastbil och är borta nästan hela veckan. Så de två äldsta har jag i princip uppfostrat själv. Visst var det jag som gjorde det mesta här hemma men om jag ville göra nåt när han var hemma så var det inga problem. Det var nästan så han körde ut mig för att få vara ensam med barnen en stund. När sista kom för 8 år sedan så kom vi överrens om att han skulle vara mer delaktig, vilket resulterade i att han bytte jobb och var hemma varje kväll. Numera har han bytt tillbaka och jag har det övergripande ansvaret för hemmet, barnen och djuren. Men när han är hemma så kan han städa, tvätta, diska och laga mat utan att jag behöver be om det.

Till TS jag tycker att din sambo har lite för höga krav på dig. Som förstföderska så har man svårt att få dygnets alla timmar att räcka till eftersom man inte har nån rutin på hur allt ska vara. Helt spontant så tycker jag väl att han ska kunna vara pappa utan att knota om hur jobbigt det är...ni var väl 2 om att skaffa barn? Att hans kvinnliga bekanta fixar det hör inte hit. Det är DU och HAN som gemensamt ska uppfostra Milo och se till att han har det bra.
 
Sv: dela upp ansvaret.....

Jag har ingen koll på hur gammalt ert barn är men...
Låt honom ta hand om barnet en hel helg, så får han se hur mkt man verkligen hinner göra! :devil: Det är det bästa sättet att få tyst på dem!
Du ska verkligen inte behöva "be honom passa barnet" för att kunna gå på toa!

Över huvud taget så reagerar jag på att flera skriver att barnens fäder "gladeligen passar barnet medan jag gör något annat" - EHH?? Nu har jag nog missat något...

Mina barns pappa har pappatid med våra barn på kvällarna när han kommit hem från jobbet. Att det sen innebär att jag då får gå ut och ta hand om stallet och hästarna (eller kanske till och med åka iväg och jobba, vilket jag numera gör några kvällar i veckan) i lugn och ro är en bonus! För det viktigaste i den frågan är att barnen får sin tid med pappan och pappan tar sig tid att umgås med sina barn.
Och medan pappan är på jobbet så har jag mammatid med barnen.

Jag tror att din sambo inte har förstått att det är redan NU han ska skapa sig en relation med sitt barn. Du ska låta honom göra det på sitt eget sätt, utan att du står ett steg bakom och berättar hur han sak göra. man FÅR göra på olika sätt, så länge barnet inte utsätts för våld och övergrepp så är det fullt tillåtet att välja helt olika sätt för bjölbyten, nattning och matning. Du ska inte be honom "passa" barnet medan du gör något annat. VÄND på det i stället! Uppmana honom att ta en stund om dagen för att umgås med och lära känna sitt barn! Ur din synvinkel är resultatet detsamma, att du får en stund för dig själv. Men ur hans synvinkel - om han nu inte har fattat det innan - så är det stor skillnad på att du "tvingar honom att passa barnet" eller om du pushar honom att umgås med sitt barn. :idea: Och uppmuntra honom att finna egna vägar att lösa problemen som uppstår, men var tillgänglig för tips och råd om han BER om dem!

Ibland måste man "lura" grabbarna att fatta vad det hela handlar om... Sorgligt men sant.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 603
Senast: Whoever
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 928
Senast: Twirro
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 663
Senast: Sandora
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 788
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp