Sv: dela upp ansvaret.....
Jag har ingen koll på hur gammalt ert barn är men...
Låt honom ta hand om barnet en hel helg, så får han se hur mkt man verkligen hinner göra!
Det är det bästa sättet att få tyst på dem!
Du ska verkligen inte behöva "be honom passa barnet" för att kunna gå på toa!
Över huvud taget så reagerar jag på att flera skriver att barnens fäder "gladeligen passar barnet medan jag gör något annat" - EHH?? Nu har jag nog missat något...
Mina barns pappa har
pappatid med våra barn på kvällarna när han kommit hem från jobbet. Att det sen innebär att jag då får gå ut och ta hand om stallet och hästarna (eller kanske till och med åka iväg och jobba, vilket jag numera gör några kvällar i veckan) i lugn och ro är en bonus! För det viktigaste i den frågan är att barnen får sin tid med pappan och pappan tar sig tid att umgås med sina barn.
Och medan pappan är på jobbet så har jag mammatid med barnen.
Jag tror att din sambo inte har förstått att det är redan NU han ska skapa sig en relation med sitt barn. Du ska låta honom göra det på sitt eget sätt, utan att du står ett steg bakom och berättar hur han sak göra. man FÅR göra på olika sätt, så länge barnet inte utsätts för våld och övergrepp så är det fullt tillåtet att välja helt olika sätt för bjölbyten, nattning och matning. Du ska inte be honom "passa" barnet medan du gör något annat. VÄND på det i stället! Uppmana honom att ta en stund om dagen för att umgås med och lära känna sitt barn! Ur din synvinkel är resultatet detsamma, att du får en stund för dig själv. Men ur hans synvinkel - om han nu inte har fattat det innan - så är det stor skillnad på att du "tvingar honom att passa barnet" eller om du pushar honom att umgås med sitt barn.
Och uppmuntra honom att finna egna vägar att lösa problemen som uppstår, men var tillgänglig för tips och råd om han BER om dem!
Ibland måste man "lura" grabbarna att fatta vad det hela handlar om... Sorgligt men sant.