Dela morötter o äpplen?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ingelac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 436
I

ingelac

En fånig fråga men eftersom jag inte vet svaret känner jag att jag måste ställa den ändå, sen får jag väl sitta här o skämmas över min okunnighet...:o
Måste man skära morötter och äpplen i mindre bitar innan man ger dessa till hästen? Kan det t o m vara större risk att hästen "sätter i halsen" om det är skurna bitar istället före hela?

Sv: Dela morötter o äpplen?

ja, det är större risk att hästen sätter i halsen om man skär det i fel storlek, delar du ett äpple i 4 bitar blir det fel, likaså morötter på 4 cm bitar..
ge hela morötter och äpplen så hästen får tugga istället.. :)

Jag ger inte hela småäpplen eftersom de är så hala i skalet ska jag blir nojjig att det ska slinka ner i halsen innan hästen hunnit tugga det. Men i övrigt är det ju inte så noga. Jag brukar dela mina äpplen i fyra delar och morötter skär jag ner om de är stora eller tjocka. Annars äker de ner i hinken hela och det går också bra. Det spelar inte så stor roll. Jag har iaf inte upplevt några problem, annat än att gammelhästan har lite svårt med alltför tjocka och stora morötter:D

Jag brukar inte dela dem.

Om hästen är gammal och tandlös kanske,men inte annars.:rofl:

Iår har vi extremt stora morötter, det räcker med en var till hästarna, man hör hur de gnager på dem.

Jag delar inte varken äpplen eller morötter pga att min slänger i sig maten och då finns det risk att hon inte tuggar dem ordentligt, är de hela så måste hon bita av och tugga.

Jag brukar dela när hon får morötter och äpplen :D
Dock ingenting som behövs, och ibland biter hon av själv, direkt från handen sas.

Dock skulle jag aldrig ge hela småäpplen, det finns hästar som har satt sånna i halsen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 252
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 538
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 166
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 746
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?