Sv: dela med er mammor/pappor!!
Jag tänkte säga som Alazzi och även ameo, en hel del beror på ens bebis... Elin hade/har jättefötter så henne var det totalt värdelöst med kläder med fot på... Däremot Fredrik fungerar det jättebra på...
Men body älskar jag, jag har svårt att förstå hur man kan välja bort det underbara plagget... Täcker hela magen och lätt att komma åt och byta blöja... Men som sagt, knappar i grenen på alla kläder i början!! Underlättar mycket!
En sjal att bära i, båda min barn har velat bli burna, Fredrik är dock lite mer nöjd med att få sova i vagnen... En varning dock... Sjalar är beroende framkallande för mamman... Jag har nu på kort tid köpt tre olika sjalar och dessutom en beg sele tills Fredrik blir äldre...
En bra sida med mycket tips ang sjalar är
www.sjalbarn.se
Ett annat bra tips är att alltid ha en handduk till hands vid all aktivitet... De spyr, mjölken läcker, kissar så fort blöjan kommer av osv...
Var inte rädd för att "skämma bort" barnet med närhet och mat... Du får ett gladare barn och lättare vardag om barnet får den närhet och mat som den behöver. Visst barn dör inte av att skrika en stund men för bådas skull är det skönt om det blir så lite som möjligt.
Ta hjälp av alla som du kan få, sätt folk i arbete och var inte en "duktig flicka" orkar du inte laga mat, ja se till att ni får hem någon mat istället. Skit i att städa om det kommer folk och du känner att du inte orkar, de kommer ändå bara att se bebisen. Ta dagen som den kommer, sov när barnet sover osv.
En bärbar telefon har varit guldvärd för mig, långa ammningar kan utnyttjas till att hålla kontakten med vänner.
Gå på din egen känsla av vad som är rätt eller fel, tex passar det er att sammsova eller egen säng osv.
Som ameo sa, fleceoverall är suveränt, speciellt sån som man kan vika över händer och fötter, vantar åker av nästan jämt....
Sen kommer du efterhand märka vad som passar dig och din bebis.