Dela Häst

D

dragonlady

Har efter nästan två års letande snart gett upp om att hitta en medryttarhäst :( och därför börgat fundera på att dela foderhäst eventuellt köpa häst med några andra.

Är det någon här som har någon erfarenhet och, eller tips att ge om hur det fungerar att dela häst med en eller två personer och vad ska man tänka på när det gäller kontrakt mm.

Sv: Dela Häst

Sådana här trådar ska ligga på Hästverksamhet eller Gnägg, vi får inte diskutera direkt hästrelaterade saker på Senior. ;)

Det finns en del trådar i detta ämne redan kolla i dom

Jag skulle aldrig köpa häst eller dela på det viset jag tror du menar. Det har ju funnits exempel på "hästdelande" här på Buke som inte var direkt lyckat.

Jag har haft medryttare på egen ägd häst, och det har för det mesta fungerat ypperligt.

Att köpa häst(eller fodervärd) trots att man egentligen inte har råd tycker jag inte man ska göra. Det kan ju sluta med katastrof den dagen du kanske står där ensam med din häst och inte har ekonomi till det.

Jag äger min häst ihop med min kompis. Vi hade honom först på foder ett år. Det funkar jättebra mellan oss, men vi är goda vänner också. Jag tycker det är en toppenlösning, man hinner med andra intressen än hästen också! Vi har köpt halva hästen var, sen sätter vi in lika mkt pengar varje månad på ett konto till skoning. Försäkringar, tandläkare och vaccinering delar vi lika när de utgifterna kommer.

Jag är inte ute efter att dela häst för kostnadens skull utan för att jag är reumatiker och inte orkar med en häst på heltid.

Jag delade häst med syrran. Deet funkade bra. Vi tog typ varann dag fast ibland var vi där samtidigt.
Vi hade en bok där vi skrev vad vi gjort och om det hänt nåt speciellt.

Dela häst kan du ju göra, men jag tror att det fungerar bäst (oftast, det finns säkert undantag) om det är en person som har "ansvaret" och sedan har en medryttare eller liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar