Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

WOW!!!! Säger jag bara, vilken duktig häst du har som inte ens kollar på de läskiga hinderna och allt runt omkring :) Bra gjort!
Så himla roligt med klubbar som anordnar så fin julhoppning, skulle aldrig falla någon in här att lägga ner så mycket tid på det... Vilket är jättesynd!

Jag har totalt fyra egna hästar, två äldre och två yngre.

Första unghästen kom sommaren 2008.
Rosie, heter egentligen Prima Rose, Welsh cob, e. Janton Herlad u. Nebo April Rose. Fux, just nu 157cm hög. Glad madam med mycket krut i :)
Ja, vad ska man säga. Vi jobbar vidare på formarbete i lite högre och väldigt låg form. Mycket för att bygga mer rygg och rumpa. Har fortfarande lite svårt att hålla galoppen men tar fattningar klockrent. Vi har endast varit ute på lite hopp CR under året, allt mellan 40-70cm, de flesta felfria.

Andra unghästen som faktiskt har lite dispens i den här tråden :)
Bulan, heter Discoteque E, född 2005, Halvblod, e. Cavalet u. Chik. Även hon fux, just nu ca 158cm. Har ägt henne endast en månad, igår faktiskt :). Vårt mål just nu är att lära känna varandra och hitta våra knappar tillsammans. Hon är en supertrevlig individ så i framtiden kommer säkert även vi ut på lite tävlingar.

Svarade ju aldrig på våra framtidsplaner. Tycker det är så himla svårt att säga nu vad som kommer hända med dessa damer. Min förhoppning är ju självklart att komma ut på någon tävling men jag har varken erfarenhet eller ryttarkompetens just nu för att ge mig ut i den världen.
Tar det lugnt och sansat då jag vill ha dem ridbara även om 15år.

*KL*

Var ute och red i kylan i morse. Galopperade lite i snön och in kommer vi med tre skor. Det är så typiskt. Andra gången hon trampar av sig en sko i snön. Kanske lite dålig balans.:(
Nu får jag jaga rätt på hovslagare. Han brukar vara bussig:laugh:

Låter underbart att rida i snön. Har tyvärr inte hunnit det ännu. Väntar på lite mer :)
Otur med skon, vem har du som hovslagare??

Nu ska jag på FEST!!! Ha de gott!!!! :D

Jag har varit inne förut och presenterat min prinsessa men eftersom jag inte skriver så ofta här utan tittar mest så får jag väl slänga in en presentation igen ifall ni glömt vilka vi är.

Äger en egenuppfödd liten donna.

Tappsveden Thengilya Spot
Född 13 april
e: Whitsuntide spot
u: Tappsveden Starlight express
ras: American Saddlebred

Vårt första barbacka pass i paddocken Feb 2010

Ridning på banan i somras

å färska vinter bilder från idag!

* KL *

Idag har vi varit på DM för Hallands distriktet. Sara (dottern) vann Dm för young riders med sin irländare. :bow::banana::bump:

Herregud kan inte fatta det än. Dessutom vann de förklasen 120 också.:rofl::bump:

Hon borde väl kunna hoppa min lilla pärla också.

Men supergrattis! Vad kul, vad gick det i för klass o har du nån film?

Grundomgången var i 125 och omhoppningen i 130.
Vi filmade inte men här kommer en bild från prisutdelningen.
051220103543_120259706.jpg

Eftersom jag haft lite paus så försökte jag ta lite kort idag på mina älsklingar. Blev knappt inte ett enda kort som blev bra men tog på "Trivsel fläckarna" iaf :)

154670_472534228777_630098777_5761806_2869858_n.jpg

Bulans fläckar
33812_472534053777_630098777_5761802_5257364_n.jpg

Rosie
150840_472534698777_630098777_5761813_5190394_n.jpg

Fläckarna
155732_472534543777_630098777_5761812_390576_n.jpg

Å så en liten bonus på min minsta prinsessa
63419_472534818777_630098777_5761815_8196415_n.jpg

Har dessvärre fått dåliga nyheter. Bulan kom ju till mig med något slags hudproblem... Nu verkar det som om det är regnskållor... USCH!!! Orkar inte med sånt!!!

Åh vilka fina bilder! Härligt vinterväder ni ser ut ha också!

Var på min första hoppträning i fredags för en ny tränare som brukar komma på fredagar till "hemmaklubben".
Gick inte så bra tyvärr..Loppan var inte helt med på noterna och jag tyckte inte tränaren gav tillräcklig stöttning och push heller vilket jag behöver..
Kanske går bättre om jag rider någon mer gång för henne..inte så lätt kanske med nya ekipage heller?
Hon har vilat lö-sö så förhoppningsvis kommer jag ut en sväng å pulsar i snön men det går troligen inte att köra någonstans så ingen dressyrträning imorgon:cry:..

Härliga bilder på dina också! Vad näpen hon ser ut Bulan. Jättesöt! Rosie är superläcker!
Tråkigt med skållorna, har haft det med på nå´n häst.
Fick hem en kompis föl innan jag köpte Loppan på lite "prov" iom hon saknade stallpats och hon var precis full med skållor och alldeles tuffsig och dan.
Kommer dessvärre inte ihåg vad jag behandlade med:crazy:! Hon blev iof av med dom rätt snabbt.

Du får nog ge det några gånger innan du tycker det inte är bra. Tar tid både för tränaren och dig att vänja er. Kommer säkert att gå bättre redan nästa gång.:laugh:

Jag håller med Avel, ge det fyra fem gånger till så märker du om det är något för er. Sedan finns det ju tränare som träffar rätt direkt men alla är ju inte sånna. Kul att hoppa iaf, det är nog 2mån sedan jag hoppade sist... Ska försöka rida någon gång nu i veckan, ska se vad vet säger om skåll-skiten bara.

Har fått massor av tips gällande skållorna men jag vill säkert veta att det är det innan jag gör ngn hemmakur. Skulle tro att vet sätter in penicillin eller ngt liknande på Bulan eftersom hon troligen haft det ett bra tag, har det typ på hela kroppen... :(

Var inga superbilder, tagna med sambons iphone för han hade stulit kameran till fiske... :) Jo Bulan är nätt, håller faktiskt på att göda upp henne litem tycker hon saknar några kilon. Rosie däremot är kanonfin i kroppen nu, märks att vilan gett musklerna en push!

*KL*
Nu har vi varit ute och busat i snön 3 dagar i rad. Min pålla har varit riktigt busig och bockat och skuttathur gulligt som helst alla tre dagarna :D. Helt underbart!!!
Dessutom, när de andra hästarna bangar att gå över diken till exempel så får flamsmajan (min) gåöver först istället. Hon är så himla flummig så hon fattar nog inte om det ens kan vara farligt. Idag när vi skulle hoppa dike går hon över med fram och så går hon NEDi diket med bak haha det var säkert över 1m snö där :P. Så söt. Det har varit tre dagar av totaltlyckorus :)

Fast jag har för mig att jag använde canesten som är en svampsalva..
Kommer som sagt inte riktigt ihåg så självklart ska du rådgöra med veterinären.

Ang hoppningen så får vi se hur det blir med just den tränaren då passen är fredagkvällar+att hon är minst dubbet så dyr som dom två andra tränarna i närområdet där det finns möjlighet att träna och ändå med liknande kompetens.

Mmm..termometern visar 8.3- ..kanske en tripp to the trainer? I like:bump:.
Blir ju inte så mycket fler ggr.

Efter jul och sedan Januari blir det vila tror jag om jag inte lägger in några dagars micropaus för att hinna städa..

Var hos släkt i helgen å får besked att dotterns kanin har dött så det var sorg i går..

ja fredagkvällar känns kanske inte som den bästa av kvällar att träna hoppning med tanke på familjen, men om det är det enda som står till buds så får man ta den smällen med!;)

Tråkigt med kaninen, var den gammal?:(

Själv har jag ridit hopp kurs fre-lör för en b-tränare som verkligen är både rolig o duktig att rida för! Majken gick fredagen o den andre lördagen, bra när man har 2 st!:D
Vi fick göra en övning som såg så himla lätt ut o som var så himla svår...vänd in på mitten, hoppa upphöjd bom, sväng höger 5 galoppsprång liten oxer, fortsätt runt o vänd in på mitten, sväng vänster 5 galoppsprång hoppa litet räcke osv osv.
Jag kämpade som en liten gnu med att Majsan tappar galoppen efter bommen o kommer i slängtrav mot hindret...mycket jobbigt så nu ska jag träna på detta själv. Hon behöver överhuvudtaget mycket galoppjobb nu i vinter så hon orkar hålla ihop den lite bättre.

Nu har vi fått mer snö men det var "lagom" kallt så det kom mer som pudersnö.
Red i paddocken och det var kanske 1 dm snö. Märktes att det blev jobbigare för Rivica;) Nyttigt att få kämpa lite.

Dessvärre har vi nästan regn idag och noll-gradigt. Kan bli rena halkbanan istället:confused: Gillar inte när det ska töa och regna. Då kan lika gärna allt försvinna.:(

Planerar att hålla igång veckan ut sen får det bli vila.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama