Sv: Del V Hur går det för era 06r?
Ja, hon har ett psyke som inte är av denna värld...om det inte hade varit för det så hade jag ju aldrig fått för mig att starta så tidigt. Men det finns liksom inga yttre omständigheter som stör henne. Hon lyssnar hela tiden på mig o är så löjligt lättlärd att jag ibland funderar på om hon varit tävlingshäst i ett tidigare liv!
Nej, hon var inte trött men jag är ju tämligen van FT-ryttare så jag rider ju inte fram speciellt länge till dressyren med ung häst, red ca 15 min o sen fick man rida runt på banan några minuter innan startsignal. Sen gick jag lugnt till transporten, satte på skydd o förbygel, skrittade tillbaka men var ändå inne på hoppbanan innan mina 30 min gått. Det gäller ju att ha klart för sig att hästen är framriden från dressyren, att bara hoppa några skutt o sen låta banan sköta resten.
I terrängen sprang hon hela tiden i sitt eget tempo förutom när hon travat o jag sa galopp efter språnget och kom i mål lite svettig men inte trött. Gick ned i andning innan jag ens passerat hoppbanan på väg tillbaka.
Jag rider ju ca 1,5 tim pass i skogen 3 dgr/vecka med fokus på att galoppera mest o sen 1 dag på bana antingen hopp eller dressyr men hon går aldrig mer än 4 dgr/vecka.
Tack carre! Jag håller med!