Även om ni ville prova hur bjudningen var på bana så syntes det ju direkt på filmen att den var usel. Jag hade avbrutit ridningen på "bana" och istället gett mig iväg ut. Har du dåligt med sällskap så rid i en stor hage/på instängslat fält eller liknande, det viktigaste är att det inte kommer något staket så fort hästen väl fått upp farten.
Självklart ska hästen lära sig start/stopp, men jag anser att det lär man hästen i skritt: skritt-halt-skritt. Trav är en svår gångart för unghästen, särskilt när bjudningen är kass. Att då träna trava-skritt-trav med täta övergångar är som att be om problem. Och att ställa en obalanserad unghäst utåt i hörnen tycker jag är rent idiotiskt. Öva på grundbjudningen ute i terrängen, rid den sedan successivt på mindre spår som till slut närmar sig ridbanemått. Nu ska man väl inte klaga på andras tränare, men jag undrar om din är van att utbilda UNGA (ung)hästar? Jag får känslan av att övningarna på filmen passar en äldre häst som visat sig stark, envis och som lärt sig att strunta i ryttaren, inte en obalanserad, osäker treåring.
Jag säger som Havregryn, din häst är fin och kan bli fin med rätt jobb. Rätt jobb tror jag dock inte ni sysslar med på filmsnutten, men jag säger också att mina tips kanske inte är rätt för er, det kan jag ju inte avgöra efter att inte sett er i verkligheten. För min egen häst hade dock ert upplägg på banan varit uselt och hon skulle ha tappat bjudningen direkt.
Vad gäller ridning ute (utan hästsällskap) så red jag ut med Disa andra gången jag satt på henne i våras. Sambon ledde oss. Därefter var hon ute i nu i höstas då vi tog upp ridningen igen, tror det var direkt pass två eller tre. Rakt ut i skogen, ingen ledare, men i svansen på en trygg kompis. Ska ut helt ensam (men med tvåbent marksällskap) på fredag, det blir vid femtonde uppsuttna passet.
Och så ska jag väl tillägga, som svar på din ursprungsfråga, att Disa går ca 3, max 4 ggr per vecka, max 2 dgr i följd. Passen är max 30 min långa och är hon på banan så är det max 10 min där och resten av tiden ute i terrängen. Att rida för tränare i eget "trimsyfte" finns det ingen anledning till ännu, det blir tidigast efter vintern när hon fått mer kondis, styrka och balans. Däremot låter jag min tränare kika kortare stunder på oss för att checka av så att vi är på rätt väg, men någon regelrätt träning är det inte tal om.