Spännande att höra dig berätta om det här... Jag chattade igår med min norska tinderkompis (vi har skrivits på ett vänskapligt plan i ett år, inga ambitioner att ses mer än att vi planerar en dejt på en pizzeria i Berlin om 20 år) och vi snackade om just polygrejen. Han tog upp begreppet "compersion", att inte bara acceptera utan glädjas åt att någon man älskar älskar någon annan. Lite som lyckan i att se sitt älskade barn ha roligt med sin kompis. För min norske vän har det handlat om att öppna upp sitt väl inbankade sätt att tänka kring det här, tvåsamhet lärs ju in så hårt, och att man ska vara svartsjuk och se andra personer som hot mot sin relation, men det är ingen logik i att det måste vara på det sättet.
Jag har ju bara haft monogama seriösa relationer tidigare, och kan väl tänka att mina små funderingar är nåt slags begynnande fyrtioårskris (eller jag tänker i alla fall att omgivningen ska se det så), eller kanske en känsla av att vilja ta igen allt jag inte upplevde under tonåren nu när allt går så mycket lättare (legat med fler killar senaste året än under de första 37 åren av mitt liv), men vi får väl se om det blir mer än så.