Wikipedia definierar saga: "En saga är en fantastisk berättelse som oftast börjar med "Det var en gång". Den är vanligen berättad för barn och har ofta övernaturliga inslag som magi, talande djur, förtrollade skatter och mytologiska väsen. Ofta handlar de om moral och har en slående sensmoral[1]."Dito med sagoböcker. Hur som helst så är det en scientism du tycks förespråka. Om nu idéer är intressanta att diskutera, varför kan det då inte vara intressant att diskutera idéer som kristna, muslimer, judar, buddhister, osv. utgår från sig för att förstå världen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saga
Bortsett från att bibeln inte inleds med "det var en gång" så skulle jag säga att det passar rätt bra in på den.
Det slutar vara intressant att diskutera ideer när det förväntas att manska särbehandla dem och de inte ens ses som mänskliga ideer utan ofelbara gudomliga budskap. Som i den här diskussionen, när jag blir påhoppad för att jag säger att bibeln är just ideer som kommer från människor och är nedskrivna av människor.
Allmänt: Tråden har nu blivit ett fantastiskt bra exempel på varför jag inte tror att det skulle vara speciellt givande för mig att leva med någon som vill att nedskrivna ideer ska särbehandlas som universell, gudomlig, sanning. Jag gillar att kunna testa, och ibland förkasta, dåliga ideer.