Just det här exemplet blir lite roligt i sammanhanget med tanke på vem som kallas för Big Bang-teorins fader.
Mer allmänt:
Jag blir alltid förvånad när folk tror att det på något vis är vattentäta skott mellan vetenskap, i synnerhet naturvetenskap, och tro/religion. Exempel som tas upp handlar ofta om bokstavstroende, och det kan jag absolut hålla med om att få forskare inom naturvetenskapen är. Färre är nog religiösa än folk i allmänhet. Men det innebär verkligen inte att genuint arbete inom området utesluter gudstro.
En teori om huruvida det finns en icke-interagerande, gudomlig kraft går inte att lägga fram evidens vare sig för eller mot, så där blir den mest logiska slutsatsen agnosticism - vi vet inte. Men vi människor är inte alltid helt logiska(och forskare är också människor). Så det är inte märkligt om vi söker oss mot något av alternativen som båda innebär att tro, men bara i ett av fallen på gud.
När det gäller andra ämnen än de inom naturvetenskapen ser jag ännu mindre motsatsförhållande mellan gudstro/religion och forskning.