Definition på utbildning

Sv: Definition på utbildning

Men man kanske i alla fall kan vända på det:
Bra tävlingsprestationer = bra utbildning!
Sedan finns det självklart välutbildade hästar som aldrig kommer till tävling.

Håller absolut med, tror till och med jag skrev något liknande i tidigare inlägg :D

Fio:
Förstår ditt resonemang också, men man måste komma ihåg att det finns jätteduktiga ryttare som utbildar sina hästar till exempelvis byten, sluta osv. men inte har nerver att tävla de själva! Kan man då köpa hästen "billigare" av den anledningen är väl inte det fel?
Fast självklart är det alltid ett kvitto för köparen om hästen är placerad LA då man vet att den faktiskt utför momenten korrekt.

Tycker det är rätt ofta man ser i annonser att hästen är utbildad si och så mycket men inte tävlad på grund av ryttarens ointresse...

En annan fundering.. Tar min egen häst som exempel nu ;)
På hemmaplan gör han skänkelvikningar, slutor, öppnor och fram- + bakdelsvändningar korrekt (enligt min tränare) men att han sen blir spänd på tävling och får allt mellan 4-6 på momentet, gör det honom sämre utbildad en en häst som inte har samma tävlingsnerver och ligger stabilt på en 7a tex?
Vissa hästar behöver träna på att tävla som jag nämde tidigare och om någon väljer att sälja sin häst innan man kommit så långt att hästen är trygg på tävling behöver inte betyda att den är sämre än någon som är stabil på över 60%.
Ungefär så tänker jag iaf...

Redigering: Vill förtydliga bara att jag inte tävlar LA (även om jag ridit en LA:1 för att hästen skulle få två klasser samma dag) Men ni kanske förstår min tankegång ändå?

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Jag håller nog med fio, det simplaste sättet är ju att gå efter godkända tävlingsresultat.

Om det nu är en häst som är utbildad Msv på hemmaplan och inte tävlad (pga ryttarens "ointresse" eller annat) så ska man nog räkna med att inte få så mycket pengar för den hästen. Dock vill ju säljare ofta ha lika mkt för en häst utan resultat som en häst som har det:crazy:.

Där håller jag helt med, man kan inte ta lika mycket betalt för en häst som inte presterat på tävlingsbanan då det faktiskt är ett kvitto. Men utbildningen kan för det vara precis lika bra som hos en otävlad :)

...

En annan fundering.. Tar min egen häst som exempel nu ;)
På hemmaplan gör han skänkelvikningar, slutor, öppnor och fram- + bakdelsvändningar korrekt (enligt min tränare) men att han sen blir spänd på tävling och får allt mellan 4-6 på momentet, gör det honom sämre utbildad en en häst som inte har samma tävlingsnerver och ligger stabilt på en 7a tex?
Vissa hästar behöver träna på att tävla som jag nämde tidigare och om någon väljer att sälja sin häst innan man kommit så långt att hästen är trygg på tävling behöver inte betyda att den är sämre än någon som är stabil på över 60%.
Ungefär så tänker jag iaf...

Det brukar inte ta så många tävlingar för att få hästen att slappna av, det gäller bara att tävla så tätt det går i början.

Jag vet inte men en häst som är korrekt utbildad hemma brukar inte ligga på 4: or i programmet inte ens när den är spänd så det där köper jag faktiskt inte. Jag har tävlat på superspända nervösa hästar och aldrig fått så dåliga poäng på skolorna.

Där håller jag helt med, man kan inte ta lika mycket betalt för en häst som inte presterat på tävlingsbanan då det faktiskt är ett kvitto. Men utbildningen kan för det vara precis lika bra som hos en otävlad :)

Men tycker du inte att en del av utbildningen faktiskt är att hästen ska kunna utföra sina rörelser/arbeta i en ändamålsenlig form, även utanför hemmaplan?

Tycker du verkligen att såväl form som rörelser är befästa om hästen inte klarar någon form av yttre störningar? Och att även en sådan häst är precis lika välskolad som den häst som fortfarande jobbar avslappnat i rätt form och utför korrekta rörelser - trots att den blir disstraherad, tex vid tävling?

Absolut tycker jag att hästen ska kunna utföra momenten lika bra på tävling som på hemmaplan! Men det skulle ju kunna vara en annons på en 5-åring som är utbildad LB, men endast tävlad 2 ggr och då inte lärt sig slappna av på tävlingsplatsen.

Hade det däremot handlat om en 8-åring som är tävlad regelbundet sedan den var 5 och påstods vara utbildad LA är det självklart att den ska utföra rörelserna med godkända resultat på tävlingen.
Tror det finns väldigt många sätt att se på det här med utbildning, fast i grund och botten tror jag att de flesta här menar samma sak men uttrycker sig på olika sätt!

Fio:
Nu menade jag inte att jag får 4:or för att hästen utför rörelsen spänt, snarare att han t.ex. byter galopp i den förvända eller skyggar av någon anledning. Senast fick jag en 6a på skänkelvikningen trots att han gjorde den väldigt spänt och en 4a på den förvända galoppen för att han bytte (av spändhet) Det kan ju yttra sig på olika sätt när hästarna är spända.

Absolut tycker jag att hästen ska kunna utföra momenten lika bra på tävling som på hemmaplan! Men det skulle ju kunna vara en annons på en 5-åring som är utbildad LB, men endast tävlad 2 ggr och då inte lärt sig slappna av på tävlingsplatsen.

Ok, jag kanske är petig, men i så fall så ÄR ju faktiskt hästen tävlad, och den har i så fall fått ett resultat, vilket i så fall enligt min mening är avgörande. Kommer man då inte upp i 60% så anser jag att det brister någonstans. Och jag menar därmed att man inte kan anse att hästen har uppnått den utbildningsgraden ännu, eftersom den ej är godkänd.

Fast då är det ju tävlingsrutinen det brister på :) Som någon skrev tidigare är det faktiskt en träningssak för de flesta hästar..

En annan sak jag kom att tänka på..
Hur ser ni i så fall på utbildningsnivån på ridskolehästar? Flertalet tävlas ju inte...

Fast då är det ju tävlingsrutinen det brister på :) Som någon skrev tidigare är det faktiskt en träningssak för de flesta hästar..

Jag tycker inte att det är någon ursäkt, att det är tävlingsrutinen det brister i, det är ju resultatet som räknas.

Dessutom, om man vill använda TÄVLINGSPROGRAM som definition på hästens utbildningsnivå, så bör man väl rimligtvis kunna genomföra detta godkänt, på TÄVLING?

orkar inte argumentera om detta längre, uppenbarligen har vi inte riktigt samma syn på saken :)

Frågan är inte att den gör det utan HUR den gör det och kan den inte göra det på en tävling med godkänt resultat så är den inte heller utbildad så långt. Vad den kan göra hemma är ju rätt så ointressant om man vill köpa en häst för tävling då är det ju mer intressant hur den beter sig på en tävling.

Sen att hästen är dubbelt så bra som din andra häst eller bättre utbildad har ju absolut inget med saken att göra. Det enda som räknas när man påstår att hästen är utbildad tex Msv det är att den oxå klarar de kraven som ställs i ett program.
Det är rätt oväsentligt om hästen kan piffa och puffa om den inte ens kan klara av att sitta ihop i ett Msv program för det är ju just det som är svårt att sätta ihop alla delar till ett program, få det att fungera och rida på godkända procent.

Jag är lite kluven. Det är ju självklart lättast att säga att hästen är utbildad det som den är tävlad. Men om hästen av någon anledning inte är tävlad alls då? Men ändå kan utföra alla rörelser korrekt och i rätt form upp till ex st georg. Men den aldrig är startad. Betyder det att den inte ens är utbilad LC då eftersom den inte har gått ett godkänt program på en tävling? Och har det verkligen ingenting med saken tt göra om hästen kan utföra alla de svåraste övningarna korrekt även om det bara är hemma. Inte heller att sätta ihop ett MSV program på hemmaplan eller på en tävlingsplats där den varit förut o inte blir spänd.

Och sen min häst då. (Det är lättare att använda sina egna som exempel) Han utför alla rörelserna korrekt som jag skrev tidigare. Men han saknar rutin på tävlingsbanan och blir väldigt spänd. Jag kn hålla med om att tävlingsnerver kan höra till en del av utbildningen. Men jag skulle alltså rent teoretiskt kunna ta ut honom i LC tio gånger så att han blir van att åka till andra platser och spänner av och då är han bara utbildad LC även fast vi tränar betydligt högre hemma. Och sen en dag så plockar jag ut honom i en MSV A som han då utan problem kan gå på godkända procent eftersom han inte är lika spänd längre. Hoppar han då från en dag till en annan från LC till MSV A? (OBS det här är inget jag planerar att göra, menar rent teoretiskt. Men det skulle ju vara möjligt att göra så)

Jag håller med dig :)
Om utbildning bara baseras på tävlingsresultat skulle alltså otävlade hästar, eller ridskolehästar som jag nämnde tidigare, inte vara utbildade alls??

Men jag skulle alltså rent teoretiskt kunna ta ut honom i LC tio gånger så att han blir van att åka till andra platser och spänner av och då är han bara utbildad LC även fast vi tränar betydligt högre hemma. Och sen en dag så plockar jag ut honom i en MSV A som han då utan problem kan gå på godkända procent eftersom han inte är lika spänd längre. Hoppar han då från en dag till en annan från LC till MSV A? (OBS det här är inget jag planerar att göra, menar rent teoretiskt. Men det skulle ju vara möjligt att göra så)

Ja det kan du ju försöka med om du tror det fungerar... Det är lite skillnad att få det att funka i LC och Msv A, inte ens teoretiskt skulle det hålla.
Du får tänka på att har man bara några små enstaka missar trillar man ner under 60% hur lätt som helst i dom programmen.

Dessutom, om man vill använda TÄVLINGSPROGRAM som definition på hästens utbildningsnivå, så bör man väl rimligtvis kunna genomföra detta godkänt, på TÄVLING?

Snixten: jag skulle ju inte argumentera mer, men kan inte låta bli :)

"Om utbildning bara baseras på tävlingsresultat skulle alltså otävlade hästar, eller ridskolehästar som jag nämnde tidigare, inte vara utbildade alls??"

Självklart har dessa hästar någon form av utbildning, men man kanske inte nödvändigtvis måste definiera utbildningsgraden mha tävlingsprogram, om de är så att hästen ÄNDÅ inte skulle kunna genomföra ett godkänt program, annat än på hemmaplan???

Sen fattar jag fortfarande inte riktigt behovet av att behöva precisera nivån på hästen (annat än i en säljsituation)

Det är lite klurigt, min egen häst tex anser jag vara utbildad LB-LA. Då menar jag på väg mot LA men ännu inte befäst. Att han sedan inte har godkända resultat (förutom på klubbtävling) ens i LC är enligt mig en helt annan sak.
Han har startat ett fåtal antal tävlingar och jag själv har väldigt svåra tävlingsnerver. Jag rider helt enkelt dåligt på tävling, men det är inte hästens fel. Så att jag inte klarar av att rida bra på tävling medför väl automatiskt inte att min häst inte kan sägas vara utbildad ens LB?

Om man tex i en annons skriver utbildad LB, då menar man just att hästen klarar LB på hemmaplan. Hade man skrivit tävlad LB så betyder det att hästen gör det bra även på bortaplan. Helt olika saker. Och helt olika prisnivåer.
Sen är det ju mycket annat som påverkar pris än bara utbildningsståndpunkt och tävlingsmeriter, därför kan det ibland vara svårt att jämföra.

håller med dig. man får skilja på utbildad en viss klass och tävlad en viss klass. svårare än så behöver man inte göra det ju!

Nej, jag fattar egentligen inte heller varför man ska definiera det om det inte handlar om försäljning :)
Frågan är väl lite hur man isf ska mäta utbildningsnivån på en otävlad häst om man inte kan använda tävlingsprogrammen. De innehåller ju specifika delar som gör det lätt att relatera till. Säger någon till mig att dens häst är utbildad medelsvår tänker jag direkt att den gör galoppombyten, öppna, sluta osv.. Det är ju ganska lätta termer att prata i :D

Centaur och line_n:
Helt enig med er!

Kl
De flesta överreklamerar i annonser. saltar lite:devil:.

därför är video alltid att föredra innan man åker- långt.

Ingen annons är ju skriven av en opartisk person:grin:

Ja det kan du ju försöka med om du tror det fungerar... Det är lite skillnad att få det att funka i LC och Msv A, inte ens teoretiskt skulle det hålla.
Du får tänka på att har man bara några små enstaka missar trillar man ner under 60% hur lätt som helst i dom programmen.

Jag skrev just teoretiskt för att få fram min synpunkt. Jag har inga planer på att göra så, vilket jag också skrev. Och ja, jag vet att små missar gör att man tappar många poäng eftersom det är koeff på alla rörelser som hör till den utbildningsnivån. Men det går också att få till höga procent även med en eller ett par missar. Men det vet ju du också. Och missar får man om hästen inte är lösgjord och avspänd och om ryttaren gör en miss så att det blir fel i komunikationen. Vad är det egentligen som säger att det är helt omöjligt att göra så som jag sa, om man på hemmaplan kan utföra allting med lätthet, men på tävling så spökar nerverna på hästen. Och man sedan åker iväg och miljötränar tills dess att hästen är trygg med att åka till nya platser, och sedan åker iväg och startar en riktig tävling i den klassen eller ett snäpp under det som man tränar hemma?

Men visst, jag tog i lite med skillnaden mellan klasserna för att det skulle bli extra tydligt vad det var jag försökte få fram. Men om vi säger att jag rider lite tävlingar LC/LB tills hästen fått rutin och sen startar en MSV på godkänd procent. (åter igen, så är det inte så jag tänker göra, vill bara att du ska kunna få förstå hur jag tänker) Har hästen då hoppat upp från att vara utbildad LC/LB till MSV över en dag?

Eller de som tar ut sin häst på hästens absoluta första tävling i en LA och vinner. Var hästen inte utbildad alls då dagen innan den tävlade och sen dagen efter att den vunnit en LA på 70 % så är den utbildad LA?

Jag vill gärna hålla med Line_n som skrev det så enkelt. Det är skillnad på utbildad och tävlad. Är hästen utbildad så kan den utföra allt på hemmaplan i en korrekt form och är hästen tävlad så är det bara en ännu högre merit för då har man ett kvitto på att hästen även kan utföra allt på bortaplan.

Jag trodde det handlade om försäljningshästar, iallafall var det så jag läste TS frågeställning :confused:

Så på den frågan i en annons så vet man fortfarande inte att hästen egentligen är utbildad för den klassen om den inte är tävlad.
Så nej man kan inte ta betalt för att hästen bara är utbildad LA om den inte tävlat LA.
Sen om den vinner LA dagen efter, ja då har den ju tävlat och fungerar på en tävling det vet man ju aldrig om den gör förrän den har bevisat det.
Det är dumt att hänvisa till tävlingsnivåer om man inte har tävlat. Man kan skriva hästen utför öppnor och slutor , skänkelvikning, byten men jag tycker nog inte man skall använda tävlingsprogrammen som mall om hästen aldrig är tävlad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 236
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 091
Senast: tuaphua
·
Träning Okej, så en av mina hobbies är att läsa hästannonser, på Facebook, Hästnet och överallt annars där man kan hitta annonser på hästar till...
2
Svar
30
· Visningar
3 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat