Definition på utbildning

Sv: Definition på utbildning

Håller med. I min värld är det också skillnad på
Utbildad LA
Tävlad LA
Tävlad och placerad LA.

Skriver man LA så tänker jag också LA1 annars skriver man väl LA5 tex?
Skulle aldrig tro att en häst som står bara: utb LA är rutinerad tävlingshäst i LA-klasser eller är jag helt ute och cyklar?
En häst som är tävlad med plac i LA känns ju som att den kan kosta ett antal fler tiotusen än en som går en ok förvänd galopp på banan hemma.

Jag skulle säga utbildad MSV tävlad LA med ---resultat.

Men det kan ju också ge en liten sne version av hur hästen är. Den hästen jag beskrev är en av mina egna. Och han är betydligt bättre utbildad än min första häst. Som dock kunde byta, göra skolor och allt som ingår i MSV. Båda två klarade att gå i korrekt form och utföra allt godkänt. Min gamla häst hade dock bättre resultat än min nya. Fastän jag skulle tippa på att min nya är dubbelt så bra som min gamla.

Min gamla häst hade dock bättre resultat än min nya. Fastän jag skulle tippa på att min nya är dubbelt så bra som min gamla.

Hur menar du då? Dubbelt så bra på "hemmaplan", fast den inte kan prestera på tävling? eller kanske att den har potential att bli dubbelt så bra? hänger inte riktigt med...

Men som de verkar på de flesta är det ut på tävlingsbanan om man riktigt ska kunna sätta etikett på hästens utbildningsnivå?

Det har jag också lyckats med. Jag vann min första regionala tävling på 60 % blankt. Var väl runt en 25 startande. Samma dommare har även haft mig placerad på 72.5% så tydligen dömde hon inte alltid lågt. Och jag har även varit 8:e och sist placerad på runt 72% där de med 70 inte ens blev placerade. Och nej då låg inte domaren hög t på alla starter. Fanns ekipage på nästn alla olika procent ned till 48% Men det är kul med en domare som vågar använda hela skalan och inte håller sig runt 6 på alla.

förlåt för lite OT. ska återgå till ämnet nu.

Dubbelt så bra som i att den har lite mer potential, och är bättre utbildad. Har lättare för sig att utföra sakerna och jag kom aldrig så långt med min gamla häst att jag kunde utföra godkända 2or och början till piff o puff.

Fast alla har ju inte intresse av att tävla, har man då en sämre utbildad häst??
Det är klart att det bästa kvittot på att hästen är välutbildad får man på tävlingsbanan, det säger jag inget om! Däremot är det dagsformen som styr, hästar är djur och inga maskiner. Vissa kräver mer träning än andra för att prestera bra på tävling och vissa går och vinner sin första tävling någonsin.. Jag har fortfarande lite svårt att tycka att bra utbildning = bra tävlingsprestationer..
Många bra synpunkter har dock kommit upp i diskussionerna i tråden! :D

Fast alla har ju inte intresse av att tävla, har man då en sämre utbildad häst??....

Jag har fortfarande lite svårt att tycka att bra utbildning = bra tävlingsprestationer..

Jag samstämmer faktiskt. Och oftast så kallas de som inte siktar på tävling för skogsmullar. Men en "skogsmulle" som är ordentligt utbildad LB vs. en häst som tävlas i LC. Tja, jag vet inte ja...

Dubbelt så bra som i att den har lite mer potential, och är bättre utbildad. Har lättare för sig att utföra sakerna och jag kom aldrig så långt med min gamla häst att jag kunde utföra godkända 2or och början till piff o puff.

Frågan är inte att den gör det utan HUR den gör det och kan den inte göra det på en tävling med godkänt resultat så är den inte heller utbildad så långt. Vad den kan göra hemma är ju rätt så ointressant om man vill köpa en häst för tävling då är det ju mer intressant hur den beter sig på en tävling.

Sen att hästen är dubbelt så bra som din andra häst eller bättre utbildad har ju absolut inget med saken att göra. Det enda som räknas när man påstår att hästen är utbildad tex Msv det är att den oxå klarar de kraven som ställs i ett program.
Det är rätt oväsentligt om hästen kan piffa och puffa om den inte ens kan klara av att sitta ihop i ett Msv program för det är ju just det som är svårt att sätta ihop alla delar till ett program, få det att fungera och rida på godkända procent.

Fast alla har ju inte intresse av att tävla, har man då en sämre utbildad häst??
Det är klart att det bästa kvittot på att hästen är välutbildad får man på tävlingsbanan, det säger jag inget om! Däremot är det dagsformen som styr, hästar är djur och inga maskiner. Vissa kräver mer träning än andra för att prestera bra på tävling och vissa går och vinner sin första tävling någonsin.. Jag har fortfarande lite svårt att tycka att bra utbildning = bra tävlingsprestationer..

Det beror ju på vilka pengar det handlar om , säg att hästen inte har tävlat men är utbildad Msv , den hästen kostar ju säkert hälften så mkt som dom hästar som går Msv med placeringar. Det beror ju oxå på vem som köper hästen. De som köper en häst och vill tävla på betalar ju inte lika mkt för en otävlad häst, de som kan tänka sig att köpa en otävlad häst har nog inte lika höga krav på hur hästen går Msv.
Tror inte jag....

Vissa tycker ju sina hästar är utbildad Msv bara för att hästen kan byta galopp ? Och påstår man att hästen är utbildad Msv men inte vill tävla för att bevisa det tycker ju åtminstone jag att något är skumt och en sådan häst skulle inte jag köpa.

Jag har fortfarande lite svårt att tycka att bra utbildning = bra tävlingsprestationer..
:D

Men man kanske i alla fall kan vända på det:
Bra tävlingsprestationer = bra utbildning!
Sedan finns det självklart välutbildade hästar som aldrig kommer till tävling.

Men som de verkar på de flesta är det ut på tävlingsbanan om man riktigt ska kunna sätta etikett på hästens utbildningsnivå?

Vem skall annars avgöra hur hästen är utbildad? Det måste ju till någon slags bedömning för att avgöra om hästen verkligen är utbildad till det som sägs eller om den inte är det.

Det handlar ju som sagt inte bara att hästen utför rörelsen , den måste ju göra det på ett godkänt sätt annars kan man ju inte komma och påstå att hästen är utbildad dit och då ligger ju en dressyrdomare rätt nära till hands för att avgöra hur hästen är utbildad.

Det vore likadant som att hoppa en 1.60 bana och riva varenda hinder på vägen och sedan påstå att hästen är utbildad tom 1.60

fast du lär ju märka om hästen verkligen är utb msv eller ej när du provrider den. man köper ju inte en häst utifrån hur säljaren beskriver den.

Jag menar att det finns ju de som inte vill tävla och jag tycker inte riktigt att det hör till utbildningsgraden att kunna åka på en tävling och göra samma prestation där som hemma. Men för det måste man väl på något sätt kunna beskriva hur pass hästen är utbildad fastän man inte tävlar? Eller?

Självklart är en dressyrdomare den som kan sätta fingret på utbildningsgraden, ingen fråga om det. Det är ju en bedömningssport, vilket gör det oerhört svårt då vi alla tycker olika oavsett den korrekta mallen.

Senast ändrad av en moderator:

En liten fundering bara, av vilken anledning måste man kunna beskriva utbildningsgraden hos den otävlade hästen? Vid försäljning i en annons eller? I så fall tycker jag ju att en film som faktiskt visar hästen är ett mkt bättre sätt att förmedla dess utbildningsståndpunkt. Eller vilka andra anledningar kan det finnas att behöva beskriva hästens nivå? (jag kanske har missat ngt)

En liten fundering bara, av vilken anledning måste man kunna beskriva utbildningsgraden hos den otävlade hästen? Vid försäljning i en annons eller? I så fall tycker jag ju att en film som faktiskt visar hästen är ett mkt bättre sätt att förmedla dess utbildningsståndpunkt. Eller vilka andra anledningar kan det finnas att behöva beskriva hästens nivå? (jag kanske har missat ngt)

Ne jag har bara funderat på det och slängde ut frågan. Man kan ju dra allt till sin spets. :P Men jag håller med dig, en film är inte dåligt.

Behöver inte vara så...jag blev placerad 7:a på 59.7% av ca 30 startande i en LB.:angel:
Och sen var jag oplacerad med nästan 65% vid ett annat tillfälle, också LB. Där var det också 30-35 startande

Jag tkr inte heller det säger så mkt med "placerad". I min första tävling blev jag andra placerad på 56 % i LB:1 :grin: medan jag nu har varit utanför placering på 64% och tagit sista placeringen på 66% (med bara någon poängs marginal) i LB:2 & LB:3 med 25-30 starter.
Motståndet kan man ju aldrig göra ngt åt.

Om det däremot står "tävlad LA(ex) med flera vinster och placeringar eller en väldigt bra procent så blir man mer säker på att hästen verkligen är befäst i LA.

Det är ju oxå stooor skillnad på LA:1 och LA:6, i de sista LA programmen börjar man ju nosa på MSV.

fast du lär ju märka om hästen verkligen är utb msv eller ej när du provrider den. man köper ju inte en häst utifrån hur säljaren beskriver den.

Det tror jag knappast dom flesta ryttare märker om dom inte själva rider bra på den nivån. Säg en ryttare som rider på LC nivå inte sjutton lär hon märka om hästen kvalitetsmässigt är utbildad Msv.

Jag menar att det finns ju de som inte vill tävla och jag tycker inte riktigt att det hör till utbildningsgraden att kunna åka på en tävling och göra samma prestation där som hemma. Men för det måste man väl på något sätt kunna beskriva hur pass hästen är utbildad fastän man inte tävlar? Eller?

.

Men då får man räkna med att hästen oftast är mkt sämre utbildad än vad det står. Står det Msv så räkna med en häst som är utbildad kanske LB och som gör hoppebyten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 236
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 091
Senast: tuaphua
·
Träning Okej, så en av mina hobbies är att läsa hästannonser, på Facebook, Hästnet och överallt annars där man kan hitta annonser på hästar till...
2
Svar
30
· Visningar
3 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat