Definiera sitsproblem

Sv: Definiera sitsproblem

Några speciella rörelser eller stretchar du bara? Både före och efter? Givetvis ska man stretcha, det görs ju inom alla andra idrotter, men hur många ryttare gör det? Jag håller på och tvingar dom i stallet att vi ska ha gemensam stretching när vi ridit tillsammans, och det är mkt motstånd till det!

Är du tillräckligt stark i ryggen. Att bli riktigt stark i de nedremagmusklerna samt ryggmuskulaturen är en förutsättning för en bra sits. Hur är din hållning när du inte rider? Träna på en bra hållning hela tiden!

Jag brukar tänka att jag ska bli så lång som möjligt, att min ryggrad ända upp till huvudet ska bli så långsträckt som möjligt. Jag tycker att det brukar hjälpa att blunda och bara fokusera på hur min kropp känns.

Några speciella rörelser eller stretchar du bara? Både före och efter? Givetvis ska man stretcha, det görs ju inom alla andra idrotter, men hur många ryttare gör det? Jag håller på och tvingar dom i stallet att vi ska ha gemensam stretching när vi ridit tillsammans, och det är mkt motstånd till det!

Såhär. Trycker höften framåt/neråt så det stretchar framsidan av höften.

http://images.teamsugar.com/files/upl0/1/12981/12_2008/stretch.jpg

Och såhär. Knäna neråt mot golvet.:)

http://www.velogirls.com/resources/publications/stretching101/butterfly.jpg

Stretchar alla dagar och rätt så länge. Har hjälpt mig att lättare hitta en lodrät avslappnad sits!

Jag provade övningarna, men den första stretchövningen... gör jag fel? Det blir så att jag får det "bakre" benet rakt ner mot golvet som om jag går ner i spagat och det böjda (främre) vilar mot hakan. Jag har inget motstånd i ljumsken/höften före det läget. Jo, jag är överrörlig i en del leder, så antingen är det det som är "felet" eller så gör jag fel...

I vilket fall. Vilken jätte-jättebra tråd. Här finns mycket som jag verkligen behöver tänka på och bra tips, för detta är också mitt stora problem. Nu har jag fått en del att tänka på och konkreta tips.

Jag vet inte..:p Luta inte framåt utan håll ryggen rak, hur blir det då?

Det kan ju hända att du inte är styv i höften och då tar det inte emot.

Jag tror att jag är ganska stark i magen och ryggen, men kanske att jag inte riktigt kan utnyttja min styrka på rätt sätt. Jag faller framåt, står på tå i stigbyglarna och tar stöd i tyglarna. Nu låter jag som en riktigt värdelös ryttare och känner mig även så, speciellt efter bomträningen idag när min stackars häst försökte att galoppera bommar på ett exemplariskt sätt, och jag bara förstör. Men han gör det alldeles för bra! Han hoppar verkligen igenom hela kroppen med mycket rygg och det är så svårt att följa med! Jag som inte ridit på ett halvår och inte hoppat på över ett år och då på en häst som verkligen inte hoppade bra. Jag är verkligen jätteglad över min nya häst, men tänk om han tröttnar på sin obalanserade matte och ger tusan i att göra sitt bästa?

Den första övningen brukar jag gör ibland men ska nu göra den ofta + den andra!

jag är ny på bukefalos så ni får ursäkta om jag kapar tråden till viss del.

jag har nyligen börjat rida igen efter flera års uppehåll och har märkt att sitsen verkligen är nåt jag måste arbeta på.
jag bor i london och rider på ett stall där hästarna inte är särskilt väl skolade (vilket inte är ovanligt). de har inte särskilt bra balans (speciellt i galoppen) och det hjälper knappast mig heller. de flesta är ganska "döda" i sidorna och lyssnar inte på mina ben vilket resulterar i att min häl åker upp och jag spänner mig i hela benet och höften. fattningen blir knasig och är man inte på med benen som en idiot faller hästen in i slängtrav...vet inte hur många gånger jag nästan har trillat av pga det. har någon något tips på att hålla sitsen när man rider hästar som själva har dålig balans? speciellt när man fattar galopp samt under galoppen?

tack på förhand och återigen, ursäkta trådkapet.

Jo visst blir man låst när man har den på sig (det blir jag iaf), men jag uppfattade inte att jag spände mig direkt (sen har jag iofs haft problem med att jag spänner mig bak i axlarna annars med), eftersom man sitter fast mer eller mindre så är det lika bra att bara låta kroppen vara där den hålls.

Sen ska man ju inte ha den ett helt pass, vi fick inte ha den mer än 10 minuter ungefär, men det gör man ju som man vill. Det som är bra är att man känner hur man ska sitta, även om det är lite obehagligt och man känner sig låst i början, sen efter ett några minuter börjar det kännas rätt okej, sen tar man av den och försöker hålla kvar känslan, vilket jag inte tyckte var så svårt. Jag tyckte att det hjälpte mer efter man haft på sig den.

Jag har för mig att jag har sett den i någon vanlig hästaffär, typ h**ks eller b**jes. Men när jag tittade efter den på internet så hittade jag den inte. Priset har jag ingen aning om. Kanske man kan hitta på blocket med lite tur.

Nu känner jag att jag måste ta itu med min sits och tänkte få lite hjälp av er.
Jag har svårt att trampa ner hälarna, kniper med knäna och har krokig rygg. Mina tränare tjatar som tokiga på att jag ska trampa ner hälarna och sträcka på mig och det går ju bra ett tag tills jag är där igen. Kan jag tänka på nåt speciellt, typ Sally Swift-tänk, nån som har några bra övningar, Feldenkreis? Min dressyrtränare säger att jag måste stärka mellandelen men jag är verkligen jättestark i magen, springer regelbundet och tränar sit-ups och div övningar. Jag har ny häst sen ett par månader och han blir skitsur när jag inte trampar ner hälarna mot hinder och följaktligen inte hänger med ordentligt. Hilfe!

Nu vet inte jag din ålder.
Men jag vet att barn/ungdomar växer olika i olika perioder, och jag har vid en hel massa tillfällen sett elever/barn som tidiagre haft en underbar sits, helt tappa den ocjh balansen under en ltid, för att sedan hitta tillbaka tilld en när "kroppen vuxit klart" för den gången.
Att tjata på ett barn/tonåring om att sträcka på ryggen osv om den är i en växtfas är mkt okunnigt och inte alls smart - det är nsätan en omöjlighet man "ber om" i sådana fall...

Tycker tornblomma kommer med helt otroligt bra råd!

Jag har också haft lite problem med min sits sista året. Fick tag på en tränare som jag sa till att jag ville ha hjälp med min sits. Vi har så börjat helt från grunden, dvs innan min häst lyckades sparka sig själv skrittade jag runt koner och red volter. Medans hon hela tiden har varit på mig så att allt grundläggande så som sits har varit riktigt. Denna tränare är otroligt duktig till att se var spänningarna hos både häst och ryttare sitter, så det handlar lite om tur att hitta den riktiga tränaren också.
Att ta ett par steg tillbaka kan ibland vara bra. Prova att rida för en annan tränare någon gång, ibland kan det släppa när man får höra saker på ett annat sätt (även om de egentligen menar samma sak).

Vill bara tala om att jag varit och provat ut nya sadlar till min häst, och min sits har blivit så mycket bättre!!! Jag behöver kanske inte byta hobby iaf.

Förut hade jag jätte svårt att trampa ner hälarna och min tränare tjatade som en galning på mig, men nu ligger inte mitt stora problem i att jag har svårt att trampa ner hälarna(få upp tårna) utan snarare tvärtom! Jag trampar ner hälarna jätte mycket och när jag gör det skjuts hela underskänkeln fram vilket leder till grov stolsits!! Jag försöker tänka bak med underskänkeln(även bak med hela benet) och upp med hälarna med det håller i sig i några sekunder och sedan "glider" benen/fötterna tillbaka i det mindre bra läget...
Någon som har ngt genialiskt tips att komma med?

Bra tips på hur man stretchar ljumskarna förresten? :)

Jag har btw ett jätte bra tips till er som vill ha bättre balans! :idea:

I våras gick jag på sjukgymnastik 1-3 ggr i v för jag har en hel del problem med lederna. Dom övningar jag gjorde då var nästan enbart övningar på en piltesboll. Den bollen har hjälpt mig ngt otroligt i ridningen!!
Jag blev dock portad från sjukgymnastiken för att jag skulle ut i frisk vården och för att dom behövde platser för folk som hade mer besvär än jag så jag har inte tränat sen innan sommaren och jag märker att min balans har blivit katastrofal!

Jag har ramlat av en hel del nu under hösten och då tog jag en funderare på vad det kan bero på, och självklart är det för att jag inte tränar längre (m bollen).
Jag ska nu köpa hem en sådan så jag kan träna varje dag, det behöver inte vara jätte långa pass utan en kvart-30 min räcker!

Att göra sit-ups, armhävningar, rumplyft mm på denna boll ger en otroligt mkt bättre balans och starkare muskler. Och för min del är det otroligt bra då jag inte behöver belasta benen(som jag har mest ont i) på samma sätt som utan boll.

Att bara sitta och studsa på bollen är otroligt givande(då kan man göra det lite svårare genom att lyfta på ena benet ibland), en annan övning som är jätte bra är att stå på knäna på bollen och långsamt "sätta sig på huk" och sedan resa sig upp, hela tiden med knäna på bollen, sträckt rygg och armarna rakt ut åt sidan!

Vad lustigt, jag tittade på just en pilatesboll i affären igår. Jag ska inte bara titta nästa gång, jag lovar...

Jag hade en tränare som sa att man skulle "lyfta tån". Iom att tårna strävar neråt så slappnar vadmusklerna av och skänkeln blir svagare.

Samma tränare tog tag i mitt ben drog det utåt vred om det och la tillbaka det i rätt läge.
Jag vet inte om det hjälper dig men det är nog ingen nackdel iaf. Sen tror ju jag att om resten av kroppen är i rätt balans så följer fötterna med.

Fast jag har funderat på en sak.. När jag rider utan stigbyglar eller barbacka så åker tårna neråt. Det kan väl inte vara så bra. :confused:

Liknande trådar

Dressyr Just nu är jag så trött på mig själv så det är inte klokt :crazy: Kan inte sitta stilla i sadeln, sitta kvar och sitta imot för 5öre...
2
Svar
34
· Visningar
2 848
Senast: Fenestra
·
O
Ridning Jag har jättesvårt för att sitta ner i trav. Det gäller inte bara min häst, utan även andra hästar. Jag har märkt att jag i traven...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 342
Senast: Helan
·
O
Ridning I senaste numret av Ridsport har Maggi von Wachenfeldt skrivit en intressant insändare där hon bland annat skriver "Vi måste inse att så...
2
Svar
27
· Visningar
3 250
Senast: Noir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka