Sv: Definiera sitsproblem
Jag har btw ett jätte bra tips till er som vill ha bättre balans!
I våras gick jag på sjukgymnastik 1-3 ggr i v för jag har en hel del problem med lederna. Dom övningar jag gjorde då var nästan enbart övningar på en piltesboll. Den bollen har hjälpt mig ngt otroligt i ridningen!!
Jag blev dock portad från sjukgymnastiken för att jag skulle ut i frisk vården och för att dom behövde platser för folk som hade mer besvär än jag så jag har inte tränat sen innan sommaren och jag märker att min balans har blivit katastrofal!
Jag har ramlat av en hel del nu under hösten och då tog jag en funderare på vad det kan bero på, och självklart är det för att jag inte tränar längre (m bollen).
Jag ska nu köpa hem en sådan så jag kan träna varje dag, det behöver inte vara jätte långa pass utan en kvart-30 min räcker!
Att göra sit-ups, armhävningar, rumplyft mm på denna boll ger en otroligt mkt bättre balans och starkare muskler. Och för min del är det otroligt bra då jag inte behöver belasta benen(som jag har mest ont i) på samma sätt som utan boll.
Att bara sitta och studsa på bollen är otroligt givande(då kan man göra det lite svårare genom att lyfta på ena benet ibland), en annan övning som är jätte bra är att stå på knäna på bollen och långsamt "sätta sig på huk" och sedan resa sig upp, hela tiden med knäna på bollen, sträckt rygg och armarna rakt ut åt sidan!