Sitsfunderingar ur Ridsport

Sv: Sitsfunderingar ur Ridsport

Noir skrev:
Ridning är ju rörelse. Det är inte en lodrät linje hela tiden utan bäckenet rör sig i förhållande till axlarna, och benen flyttas ju beroende på vad vi skall göra, men när hästen står still skall vi fortfarande ha axel, höft och häl på en ungeför lodrät linje, och försöka att ha kvar samma avslappning och "häng" i benen, samt växande känsla i överkroppen, när hästen rör sig.

Personligen har jag ridit för Maggie, och jag skulle inte lyssna på allt hon säger (eftersom det är sååå mycket och gärna upprepningar, och skit om ryttare från Stockholm) samt att hennes hästar ser ut på ett visst sätt eftersom de skall kunna ridas med tankeöverföring och tanken aldrig överförs ordentligt. Inget händer. Hon må kunna få folk att sitta, men rider gör de enligt min mening inte (i alla fall inte de jag såg). Hon talar bara om för dem vad de gör som är fel men inte vad de skall göra istället.

Tessan

Fasen va jag gillar folk som inte går på allt... he he... :bump:

Det har du ju verkligen rätt i! Tänk om jag aldrig testade något som jag inte hade erfarenhet av! Då skulle jag ha mycket tråkigt. Erfarenheterna och kunskaperna är kanske inte alltid samma.

Dreamer skrev:
Jag har numera lite svårt att ta tränare som är så kategoriska på allvar. Det finns inte en enda modell som är bara är rätt eller fel. Det är olika beroende på hur hästen är byggd, om den för tillfället bär sig eller inte, var den har sin tyngdpunkt, hur sadeln ser ut, hur ryttaren är byggd och vad för övning de ska göra.
Jag har fått sitta något framåtlutad för att med min sadel komma rätt över tyngdpunkten på min då oskolade unghäst. Att sitta i lodrät sits eller någon annan förutbestämd modell hade placerat mig bakom hennes tyngdpunkt och satt henne ur balans. Oskolade hästar gör dessutom ett "hål" i bakre delen under sadeln, och en ryttare som inte är medveten om detta utan bara riktar in sig på att sitta rakt i förhållande till sig själv, kommer att "falla ner" i hålet och hjälpa hästen att fortsätta sänka ryggen.

:bow: :bow: :bow:/Saigon

Mmm precis, man måste utgå från sin egen kropp och sina egna erfarenheter. Jag har ett diskbråck som värker i korsryggen/länden så jag måste hitta ett sätt att kunna följa med min häst i rörelsen...Inte det lättaste....Det är ju nog svårt om man har en fullt fungerande kropp. Men det är ju inte omöjligt! Nu ska jag hitta en bättre sadel som ger bättre stöd, för det spelar stor roll för mig. Och någon dag någongång ska jag kunna rida barbacka igen!!!

Så olika det kan vara. Vi - och hästarna - är verkligen individer. Jag har också ryggproblem (kompressionsfraktur i en bröstkota) men jag får ont om jag har för mycket stöd.

Vi kanske borde byta sadel med varandra!? :D

Dreamer skrev:
Hm, det kanske vi gör? :) Fast jag vill inte påstå att man inte ska sträva efter lodlinjen, eller att det skapar en spänning just i höften. Jag tror att det har skapat en spänning i höftleden hos just Maggie, och därför tror hon att det är så för alla. Helt ok för henne om hon tillämpar något annat då men jag tycker inte om när man lär ut sådär kategoriskt. Vi är alla olika byggda.

Där håller jag med dig helt. Jag har sett Maggie rida och hon har enormt spända höftleder, vill dra upp knäna hela tiden i stolsitsen Arne. Det är logiskt för henne att tro att alla har samma fel som hene.

Jag trodde inte hon kunde rida längre, hade foglossningsgördel och hela baletten. Har jag fel? Skulle ha varit intressant att se, i så fall.

Tessan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka