Definiera sitsproblem

irma

Trådstartare
Nu känner jag att jag måste ta itu med min sits och tänkte få lite hjälp av er.
Jag har svårt att trampa ner hälarna, kniper med knäna och har krokig rygg. Mina tränare tjatar som tokiga på att jag ska trampa ner hälarna och sträcka på mig och det går ju bra ett tag tills jag är där igen. Kan jag tänka på nåt speciellt, typ Sally Swift-tänk, nån som har några bra övningar, Feldenkreis? Min dressyrtränare säger att jag måste stärka mellandelen men jag är verkligen jättestark i magen, springer regelbundet och tränar sit-ups och div övningar. Jag har ny häst sen ett par månader och han blir skitsur när jag inte trampar ner hälarna mot hinder och följaktligen inte hänger med ordentligt. Hilfe!

Sv: Definiera sitsproblem

Hälarna ska absolut INTE trampas ner. Det skapar bara spänningar. Det är inte heller där problemet ligger.
Det viktigaste är att du slappnar av i ljumskarna, släpper ner dig i sadeln, släpper knäna från sadeln och verkligen SITTER på hästen. Då kommer foten per automatik att vila avslappnad i stigbygeln.
Om du bara fokuserar på att trampa ner hälarna så kommer du aldrig ner i sadeln, snarare tvärtom.

Mellandelen är stabilisatorn i sitsen. Du måste vara stark i din mellandel. Men denna balanserar du din tyngpunkt och skjuter på och sitter emot efter vad du behöver. Om du faller ihop i mellandelen faller även sitsen isär.

Det är inte lätt att rida! Men det viktigaste är att du är stark i din mellandel, att du tillåter dig själv att SITTA på hästen och inte balanserar upp din vikt i stigbyglarna.

Lycka till! :)

Exakt! Jag tycker själv att trampa ner hälen gör mig bara mer spänd. Hur gör man för att slappna av i ljumsken då, månne? När jag tänker mig själv till häst då tänker jag spänd! Vill att det ska vara mjukt och harmoniskt, så klart, inte att jag ska skicka ut signaler till hästen att han oxå ska spänna sig.

Det är svårt att slappna av i ljumsken! Men för att slappna av i hela benet brukar jag, när jag sitter i sadeln, hålla ut hela benet från hästen och sedan mjukt lägga tillbaka det. Då brukar spänning i ljumskar och knän lätta.

När du sen rider gäller det att inte dämpa dig för mkt i sadeln utan tillåta dig att verkligen SITTA på hästen. Om hästen är svår att sitta på så är det lämpligare att stärka upp sitsen genom att sitta emot i mellandelen. Då stabiliserar du hela kroppen.
Att knipa sig fast i sadeln ger bara spänningar i hela kroppen. Försök att "bara" sitta!

Detta anser jag är nyckeln till god ridning. Klarar man detta så är man en duktig ryttare som kan rida alla hästar i korrekt och avspänd arbetsform.

Kom ihåg att stretcha också! :) Det har hjälpt mig mkt!

Lycka till! :)

Att trampa ner hälarna var ett av mina allra största problem när jag började rida i början på 70-talet och jag lovar att det blev många tårar av vanmakt när jag inte klarade av det.

Vilka utskällningar jag fick alltså! :cry: men jag kunde verkligen inte trampa ner hälarna. Beror kanske på hälsenan eller nåt men det gick verkligen inte.

Dessutom skulle man tydligen knipa med knäna då för vi fick ofta höra historier om att man skulle kunna ha en sedel mellan knä och sadel under hela lektionen utan att man tappade den. :)

Jag blev spänd och klumpig i sadeln och inte förrän jag långt senare fick en tränare som förespråkade lite mer avslappnade knä kunde jag sitta ordentligt och känna att jag följde med hästen bättre i rörelsen.

Jag trodde att man numera hade övergett det där "trampa-ner-hälen-mantrat"? :crazy:

Helt offtopic, men måste bara fråga. Är det du som har den bilden annars också eller har du bara samma bild som någon annan.
Har för mig det är Nirak (?) som har den bilden:confused:

Detta handlar om tråden iaf:
Det som Bellafjella sa om en seden mellan sadeln och knät fick jag också lära mig fast för inte alls så länge sen, kanske 5 år sedan. Bara något år senare fick jag istället höra av samma ridlärare att man ska kunna ha en sedel mellan skänkel och hästen. Så det ändras visst ganska snabbt det där.

Senast ändrad:

Jag har bytt anv. namn

(Nirak)

Aha, tänkte det. Man förknippar ju vissa bilder med vissa användare. Fint namn iaf.:D

Ja det var därför jag behöll bilden, så att det inte skulle bli alltför förvirrande ;)

Tack!

Så det är du som är "niraK" då?
Har också funderat på detta, det är liksom din bild så att säga..;)

Sorry TS!

Jag vet inte om det är där ditt problem ligger, men jag har haft stora problem med både att få stigbygeln att stanna på rätt ställe på foten, och med min balans. Ibland har det känts bra, ibland som rena katastrofen.
Men, så läste jag i en tråd någonstans här på Bukefalos om just detta problemet och sedan har det fungerat mycket bättre. Inte perfekt ännu, men det känns som det blir bättre och bättre.
Tipset jag fick här var att inte tänka på att jag ska trampa ner hälen, utan att tårna ska uppåt. Jag kände JÄTTESTOR skillnad nästan direkt på hur jag spände mina ben. Tänkte jag "häl ner" så pressade jag ner hälarna, med resultatet att jag själv lättade från sadeln och benen/ljumskarna blev spända. Tänkte jag däremot "tårna uppåt" så åker ju hälen automatiskt ner och min vikt pressades ner i sadeln utan att jag behövde spänna lår och ljumskar det minsta. Och allt detta har lett till att jag nu har börjat få bättre balans i ridningen, jag kan koncentrera mig på vad jag vill att hästen ska göra istället för att ha fullt upp med att hålla reda på mig själv.

Jag testade detta första gången så sent som förra veckan, och idag hoppade jag ett hinder på ca 50-60 cm med hyffsad kontroll både före, under och efter språnget. Efter hindrena har jag ALDRIG känt att jag har haft någon som helst kontroll tidigare, eftersom minst en fot alltid har varit fastkilad i stigbygeln och jag har haft fullt jobb med att hålla mig kvar på hästryggen. Men som sagt.... Tänk att en sån liten förändring i tanken kan göra så stor skillnad? Det är ju inget som SYNS att jag gör nått annorlunda... bara en omfördelning av gravitation... skulle man kunna säga.

(PS: Förlåt för ett långt inlägg. Jag ville bara dela med mig av min glädje! Är det så att nån anser att det är för mycket off topic, så varsågod och flytta inlägget. Det gör ingenting.)

Håller med om att det är mycket bättre att tänka "tå upp" än "häl ned". Med dressyrlängd på stiglädren har jag inga större problem med det, men vid hoppning är det lätt att hälen åker upp, särskilt när jag skänklar. Då blir det precis som det blev för dig att det tar några steg efter hindret innan man fått den rätta balansen och kan driva hästen framåt mot nästa hinder.

Bra idé med tå upp istället för "häl ned"

Ett bra knep,

för att hitta din rätta sist kan du ta undan stigbyglarna. När du sitter på hästen ska du tänka benen utåt och lyfta benen (knäna) bort från sadeln, tungt med du hinner känna "var" dín sits ligger.

Kämpa vidare.. :D

Jag har mest haft problem med benen, och inte så mycket överkroppen (även om de båda faktiskt hänger ihop :p). Men min kompis har väldigt svårt att sitta rak i ryggen, hon är lång och är ganska ihopkrupen även på marken, lite framåtlutad i ryggen eller vad man ska säga (det är ganska vanligt hos långa, speciellt om man växer fort som barn, varför vet jag inte. Modeller brukar också ha lite den hållningen)

Iaf, så har hon problem att räta ut ryggen och då blir det ju lite fel vinkel i benen också, eftersom beckenet lutar för mycket (detta beskrivs i Sally Swifts böcker om jag inte minns fel.) Och hon testade att rida med en sån där båge i ryggen en stund varje lektion. Vi har såna på ridskolan som man får låna, och de hjälper till att räta upp ryggen. Har testat själv och tyckte de funkade rätt bra, men jag upplevde att armarna blev lite låsta, jag kunde inte ge eftergift som jag ville eftersom armarna var fastspända bakåt. Jag vet inte, jag kanske har armarna för långt fram, men jag kände mig lite fast.

Ursäkta för långt inlägg, ville bara tipsa om den här (jag kommer inte på vad den heter och har googlat efter bilder, men inte hittat nåt. Så om någon vet vad jag menar så får ni gärna skriva vad den heter eller lägga in en bild) Om man har den i 10 minuter så sitter känslan i ett bra tag, så man behöver inte ha den hela tiden, den är toppen för att hitta rätt sträckning i ryggen, och jag tycker att benen följde med lite iom att ryggen vinklas lite grann.
Kan vara värt ett försök.

Jag vet inte om det hjälper i ditt fall, men min sits har blivit enormt mycket bättre sedan jag började tänja ljumskarna regelbundet!:)

Jag har också tänkt på det att tårna upp verkar lättare, tack!

Jag rider ofta utan stigbyglar och då känns det mycket lättare, dessutom har jag testat att tänka att höftbenet "är som en trasig grind som sitter fast i en enda spik". Sally Swift förstås. Den liknelsen funkar bra när jag fokuserar på det. Problemet är bara när jag ska börja inverka då spänner jag mig igen. Men det är väl bara att jobba vidare!

Blir man inte låst och spänd när man sätter en sån där båge i ryggen? Men jag skulle gärna prova, var får man tag på en sån? Pris?

Liknande trådar

Dressyr Just nu är jag så trött på mig själv så det är inte klokt :crazy: Kan inte sitta stilla i sadeln, sitta kvar och sitta imot för 5öre...
2
Svar
34
· Visningar
2 848
Senast: Fenestra
·
O
Ridning Jag har jättesvårt för att sitta ner i trav. Det gäller inte bara min häst, utan även andra hästar. Jag har märkt att jag i traven...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 342
Senast: Helan
·
O
Ridning I senaste numret av Ridsport har Maggi von Wachenfeldt skrivit en intressant insändare där hon bland annat skriver "Vi måste inse att så...
2
Svar
27
· Visningar
3 250
Senast: Noir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka