Deffinition på ansträngd?

M

M_Q

fundera på va den (vetrinära?) deffinitionen på ansträngning vid ridning är? när pulsen når ett visst slag eller vad?
har en häst som enligt vet. ordinering ska ridas normalt men inte ansträngas? och då kom jag och tänka på de hela. ansträngas för mig, någon annan och vet är antagligen olika. vart går gränserna tycker ni?

Sv: Deffinition på ansträngd?

Det har jag också funderat på!! Min häst skulle ridas men inte ansträngas, då fråga jag vet om det bara var skritt det gällde och han sa Ja. Så för mig var det skritt. Men sen nu så ska jag rida mera normalt men inte så ansträngande och då vet jag inte riktigt vad som menades. :confused: Men jag antar att det är beroende på hur bra kondis hästen är i och så och att det är olika från häst till häst. ;) Jag skrittar och travar ute ca 45-60 min nu (travar inte så mycket, men litegrann) och för min häst vet jag att det inte är ansträngande.

Eh... blev lite luddigt, hoppas du förstår vad jag vill få fram. ;)

Jag tolkar det som att hästen inte ska bli svettig, dvs ungefär som efter att den fått vaccin och sånt.

Annars borde dom ju säga att den inte får arbetas/ hoppas eller liknande.

Dubbelkolla med veterinären om du är osäker :)

Jag ser det som att hästen ska ridas (i de gångarter man vill) men att de inte ska svettas eller vara jätte flåsiga efteråt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 097
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 798
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar