De nya tävlingsreglerna

cress

Trådstartare
Eftersom jag aldrig kommer i väg när klubben har info, (jag är alltid upptagen med något just när det ska vara info..) :(

Kan någon vara snäll och förklara?

Lättklass tas ju bort.. À b c Indelning?!.. Om jag förstått rätt, eller?!

Innebär det att det är bara. "6-7.0" hästarna som går till final nu.. ??

Är det någon ide att öht anmäla sig till någon tävling framöver?!

Sv: De nya tävlingsreglerna

Eftersom det är
À klass
B klass
Och C klass även i dessa klasser så delas det ju automatiskt upp?
Alltså "elit"hästarna och "dom inte så flotta"

Men är inte det bara ett förslag att de klasserna ska delas upp?
Än så länge rider väl alla mot alla i t.ex. T8?

Just nu ja. De nya indelningarna börjar gälla 1 april om jag inte missförstått allt helt ...

Jaha, jag hade fattat det som att indelningen i a-, b- och c-klass än så länge bara är ett förslag som kanske börjar gälla typ nästa år, att det "bara" är det nya bedömningssystemet som gäller från 1 april. Men då vet jag! :)

Om det är så att klassindelningarna inte gäller förrän nästa år så tas ju även lättklassbenämningen bort nästa år.

Jaha, jag hade fattat det som att indelningen i a-, b- och c-klass än så länge bara är ett förslag som kanske börjar gälla typ nästa år, att det "bara" är det nya bedömningssystemet som gäller från 1 april. Men då vet jag! :)

Du har rätt. Saxat från SIFs hemsida:

Sverige har under flera år haft en egen indelning av vissa av de grenar man i FIPO kallar övriga grenar, och kallat dem Lätt klass. Från och med säsongen 2014 slopas begreppet Lätt klass. Däremot är det fritt fram för klubbarna att skapa grupper inom grenarna (t ex blåbär och elit), ett system som redan används vid många icke officiella tävlingar t ex vid vintertävlingar. Vi hoppas att denna förändring ska skapa möjligheter för fler hästar att komma ut på tävlingsbanorna. Långsiktigt tror vi att man ska skapa A/B/C klasser inom alla grenar och kanske ha SM i alla grenar.

Hur fungerar det då med de regler som gällt lättklass dvs ej tillåtet med ex stångbett? Är det då tillåtet med stång/bettlöst i T8/V5?

Idén kommer väl just från att det många gånger blivit konflikter när oerfarna ryttare, eller ryttare som inte har särskilt flotta hästar, tävlar i "lätt klass" (exempelvis T8) mot betydligt mer erfarna ryttare med flottare, men unga och oerfarna hästar. Jag kan förstå att det kan kännas orättvist att tävla mot landslagsryttare när man själv inte är så erfaren, men självklart måste ju de erfarna ryttarna få en chans att ge sina unga hästar tävlingsrutin under lite enklare förhållanden än exempelvis T3.
Tanken är väl att en erfaren ryttare med en ung häst, eller en ryttare som tidigare fått höga poäng i tex T8 men inte tycker att hästen är redo för svårare klasser, ska kunna anmäla sig i A- eller B-klass och därmed inte konkurrera med ryttarna i C-klass. Alla ska känna att de har en chans helt enkelt. Så har jag förstått det.
Jag tycker att systemet verkar jättebra! Dock tror jag att det kan vara svårt att anamma systemet i mindre klubbar. Min klubb har oftast ca 40 ekipage till våra tävlingar, och i vissa klasser är det ca fem startande, och det är för lite material för att dela in i A-, B- och C-klass. Men man kanske kan dela in bara de klasser där det finns många startande? Till exempel i T8, där brukar vi ha ca 15 ekipage i vuxenklassen.

/A

Hur fungerar det då med de regler som gällt lättklass dvs ej tillåtet med ex stångbett? Är det då tillåtet med stång/bettlöst i T8/V5?

Gå gärna in och läs på SIFs hemsida.

http://www.icelandichorse.se/Start/...r-om-nyheter-infor-tavlingssasongen-2014.aspx

"I Sverige har vi begränsningar av vilka bett som är tillåtna i de grenar som tidigare ingått i Lätt Klass. Från och med 2014 utökar vi vad som är tillåtet att rida på i dessa grenar: man får rida på tränsbett eller på bettlöst huvudlag avsett för ridning och utan hävstångseffekt."

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 352
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar