Datakrångel - porrsida - SNABBT

S

Skrutt

Hjälp, min särbo kom in på nån porrsida inatt och nu är datorn paj. Han fick en fråga om han ville byta nr när han gick in i morse och han svarade nej och då pajade datorn. Vet någon underbar människa vad han kan göra för att hitta tillbaka till "sin dator"...


//Skrutt
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Svårt att säga igentligen.

Kan vara spyware eller virus
Får personen inte ens igång datorn så blir det svårare att installera program som kan ta bort ohyran.

Går visserligen med XP gå tillbaka några dagar men om det hjälper vet jag inte heller.

I värsta fall får man helt enkelt installera om datorn.
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

den startar men det händer ju inget, kan man köra F1 osv...
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Kommer inte ut på nätet längre... nytt nummer där han svarade nej vilket var fel nummer. Datorn fungerar förutom nätet. Sen ligger det ju massa "porrskit" nu i datorn som han vill ha bort. Sen måste han ha hjälp med att få in det gamla internetnr för att komma in på nätet... nån som kan... och nån som fattar...
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

vet inte.. hur tar jag reda på det? han har ej bredband det vet jag
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Då är det 56 modem och risken att han har kommit åt ett modemkapning.
FAST det behöver ju inte vara så

Kolla runt lite eller sök på svenska sidor på google så finns det hjälp och kolla om det kan stämma med personens problem
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Enl televerket eller nått så är han modemkapad... vad gör man då? Glömde säga tack (så länge)
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Tja installera om datorn är nog att föredra men då gäller det först att spara allt som vill spara och risken finns ju alltid man glömmer bort något.

Sök på google på modemkapning så får du många tips
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Tack!! Vi försöker få ordning på den.

//Skrutt
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Ad-aware fixar faktiskt ofta modemkapningarna. Annars får man leka i registret. Och i värsta installera om.
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

varför inte vara lite Wild and crazy och surfa en jä*la massa och sen polisanmäla skiten och slippa betala ;)
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Börja med att kolla fjärranslutningarna ta bort det som inte skall finnas där o gör ev en ny med rätt inställningar, gäller att ha kvar nr användarnamn o lösenord till internetleverantören.
PL
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1659

Förut fanns bluffstopparen hos Kunsumentverket att ladda ned, men Konsumentverket säger numera att: Bluffstopparen har lyfts bort från Konsumentverkets webbplats. Vänd dig till din Internetoperatör för att ta reda på vad de erbjuder för skydd mot modemkapning.
Bluffstopparen fyllde när den utvecklades en viktig funktion som skydd mot modemkapning när få andra lösningar fanns. Sedan dess har debatten om modemkapningar väckts, många aktörer har effektivt satt stopp för modemkaparna på flera sätt, och nu är modemkapningsskydd till och med en del i vissa brandväggspaket.
Eftersom andra lösningar nu finns väljer Konsumentverket att hänvisa användarna till sin Internetoperatör för att skydda sig mot modemkapning.
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Brukar tyvär inte hjälpa, kommer tillbaks igen.
 
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Kolla med er telefonbolag om det går att spärra mot utlandssamtal. Då får ni lägga in en kod för att kunna ringa utomlands, vilket ni bara gör på det numret som internetleverantören har. Jag fick mitt modem kapat men såg det innan den ringde upp numret.

Och framförallt: Ring konsumentvägledaren i er kommun så ni har det när/om räkningen kommer sen. Och betala inte utan att prata med dom igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Datakrångel - porrsida - SNABBT

Du har så rätt. Det var en massa år sen så jag hade glömt att jag fick leta runt ett tag för att få bort skiten.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 378
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 394
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 881
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 620
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp