Danskreggad islänning (i sverige) med svensk (och svenskboende) ägare... Går det?

Sammet

Trådstartare
Det handlar om en valack som är danskreggad, unghäst.
I framtiden vill jag kunna tävla honom i sverige, både jag och hästen bor i sverige.
Är det någon skillnad beroende på om jag skulle tävla på hög nivå, tex SM, EM eller VM? (sådan kapacitet vet jag inte om han har men bara för att veta vad som gäller).

Vad är för och nackdelarna med att ha honom reggad som dansk? Och får jag övht ha det så?

Låt säga att han visar sig ha en enorm kapacitet och jag kvalar till EM, vad gäller då, får en svensk ryttare rida en dansk häst? Ohc vem rider man för då!?
Som sagt, jag vet inte hans kapacitet idag eftersom han inte är inriden eller ens sutten på, men det kan vara bra att veta vad som gäller i tid!

Hoppas på svar från er Bukefalister då jag inte blev klokare på SIFs svar.

:laugh:

Sv: Danskreggad islänning (i sverige) med svensk (och svenskboende) ägare... Går det?

När du gör ett ägare bytte på honom i sverige så blir han registrerat i sverige men behåller sin registrering i DK, man gör bara en anmärkning i WF att hästen bor i Sverige nu. Han måste vara registrerat i sverige om ägaren bor i här och hästen ska tävlas (godkänd tävling).

För övrigt så följer hästen ryttarens nationalitet vid tävling.

Sv: Danskreggad islänning (i sverige) med svensk (och svenskboende) ägare... Går det?

Aha tack. Jag fick nämlingen lite tvetydligt svar från SIF att det berodde lite på var jag valde att regga hästen. Det var iofs inte så dyrt att regga honom i sverige, 400:- om jag förstod det rätt.
Så egentligen kanske frågan var onödig men lika bra att ställa den iallafall. :)

Min häst är född och registrerad i Danmark. När jag skickade in om ägarbytet fick jag SIF:s stämpel i passet och en anteckning i WF. Som du själv har upptäckt är det inte särskilt dyrt :)

Liknande trådar

Islandshäst Hallå där ute! Jag har en liten fundering kring reglerna som gäller för Svenska mästerskapen som jag hoppas att någon kan hjälpa mig...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: MalinE
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 204
Senast: Derring-Do
·
Islandshäst Har massor av frågor när det gäller att tävla som jag aldrig blir klok på:p Har kollat runt på SIF sida och Fipo men blir inte klokare...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 966
Senast: Filippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar