Danska stampapper, någon som kan?

whalan

Trådstartare
Håller på att titta på danska saluhästar och blir helt virrig över färgerna på stampapprena. Har mest sett gröna papper men nu på ett annat ställe så står det även rosa papper, vilket är godkänd stam?
Finns det fler färger? Någon som kan guida mig?

Är ute efter en häst med godkänd stam åtminstone i 3 led.

Sv: Danska stampapper, någon som kan?

Mitt papper på min danska häst är Grönt i allafall,annars vet jag faktiskt inte

Aha oki, vet du om stammen på din häst är godkänd eller inte?

Danskarna har inte gröna papper, det är bara vi i Sverige som använder grönt. I Danmark är det färgen på omslaget på passet som gäller och de skall vara vinröda om det är en DV (danskt varmblod=motsv vårt halvblod) med godkänd stam. Har dålig koll på vad som gäller med de hästar som är reggade i de andra förbunden (oldenburgare, holsteiner gränsförbundet mfl) men kolla på ASVH så står där uppräknat vilka förbund de godkänner.
I danmark måste mamman vara visad för att få regga fullt godkänd avkomma och hon skall vara visad med resultatet DV eller DS för att få lämna avkomma till stamboken. De som är visade med dåligt resultat lämnar endast avkomma till förregistret och här är jag osäker på vad som gäller vid registrering i Sverige.
Är du osäker på om någon häst har motsvarigheten till gröna papper så kan du pma mig uppgifterna så kan jag kolla upp dem på dansk hästdata (har abbonemang där)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.