Dansk-svensk gårdshund

Carolininen

Trådstartare
Jag hjälper min mamma att leta hund och i mitt tycke så hade en DSG varit perfekt för henne.
Hunden kommer att få aktivering i form av promenader och nättare hundsport som rallylydnad, Nosework och dylikt.
Vad bör man ställa för krav på en seriös uppfödare i ert tycke? Rasspecifikt alltså.
Mvh

@Carolininen Jag har en dsg. Jag rekommenderar valphänvisningen på rasklubbens hemsida när ni letar valp, endast de som följer rasklubbens avelsrekomendationer får hänvisning.

Jag själv har följande krav på en kombination:
- Mentalbeskrivna föräldrar (minst den ena föräldern. BPH blir större inom rasen men det är fortfarande stora luckor)
- HD röntgade
- Tränas/tävlas (just för att jag själv vill ha tävlingshund)

Av uppfödaren kollar jag på vad denne har för mål med sin avel. Vill också att denne ska ha en uppdaterad hemsida eller fb (ytligt kanske men viktigt för mig). Tycker också det är intressant att höra vad tanken är bakom kombinationen som är tilltänkt.

Jag har 7 DSG och har bra koll på uppfödare. Vill du ha tips på kennel så hör av dig.

Jag behöver väl inte skriva att det är en underbar ras eftersom jag har så många?

@Carolininen Jag har en dsg. Jag rekommenderar valphänvisningen på rasklubbens hemsida när ni letar valp, endast de som följer rasklubbens avelsrekomendationer får hänvisning.

Jag själv har följande krav på en kombination:
- Mentalbeskrivna föräldrar (minst den ena föräldern. BPH blir större inom rasen men det är fortfarande stora luckor)
- HD röntgade
- Tränas/tävlas (just för att jag själv vill ha tävlingshund)

Av uppfödaren kollar jag på vad denne har för mål med sin avel. Vill också att denne ska ha en uppdaterad hemsida eller fb (ytligt kanske men viktigt för mig). Tycker också det är intressant att höra vad tanken är bakom kombinationen som är tilltänkt.
Tack!
Precis de tips jag eftersökte!

Jag har 7 DSG och har bra koll på uppfödare. Vill du ha tips på kennel så hör av dig.

Jag behöver väl inte skriva att det är en underbar ras eftersom jag har så många?
Ja du får gärna PM:a mig tips på bra uppfödare i södra Sverige! Vi är även intresserade av omplacering.

Bra rasval :) Dsg är en supertrevlig liten hund, jag har själv två stycken här hemma.

Du har ju redan fått bra tips här i tråden, så förhoppningsvis hittar du och din mamma en bra uppfödare.
Rasen blir mer och mer populär, och de seriösa uppfödarna har ofta många valpköpare på kö, så det gäller att anmäla sitt intresse för valp i god tid!

Lycka till - och jag lovar, ni kommer inte att ångra att ni valde en Dsg :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka