Daniel Redén: ”Mardröm utan slut”

Elitloppsvinnaren Propulsion riskerar att bli av med sin Elitloppsseger och en hel karriär efter att det uppdagats att han nervsnittats i USA 2015.
Nu berättar tränaren Daniel Redén om mardrömsbeskedet på sin egen hemsida.
”En vecka som började som en av de allra bästa i mitt liv förvandlades i tisdags till en mardröm som inte verkar ha något slut”, skriver han.

Måste erkänna att jag, innan detta, aldrig hört talas om nervsnittning och är ganska glad att det inte är tillåtet i Sverige. Men hur vanligt förekommande är det i de länder där det är tillåtet?
Det var ganska så många skolhästar på en av riksanläggningarna som var nervsnittade på 90-talet för att klara av att gå med på utbildningarna..

Det var ganska så många skolhästar på en av riksanläggningarna som var nervsnittade på 90-talet för att klara av att gå med på utbildningarna..

Ja, hemskt. En äldre veterinär jag känner berättar att det var vanligt förr.

Nu har ju ett fall inom distansen uppmärksammats också, blev avstängning i 20 år.

Ja, hemskt. En äldre veterinär jag känner berättar att det var vanligt förr.

Nu har ju ett fall inom distansen uppmärksammats också, blev avstängning i 20 år.
Delvis kl... Jag tror det är vanligare än vi tror utomlands där enbart pengar talar. Det gör väl, ärligt talat, att ST faktiskt måste gå ännu hårdare mot både häst och kusk, alternativt, om inte ST gör det, att någon får gå högre upp med det...

Avstängningen av distansryttaren kom ju otroligt lägligt får man väl säga, blir svårt för ST att inte göra någon åtgärd och de som argumenterar för Proppen och Daniel att det inte är så farligt får nog tänka om... https://www.tidningenridsport.se/rekordstraff-for-horse-abuse-distansryttare-avstangd-i-20-ar/

Delvis kl... Jag tror det är vanligare än vi tror utomlands där enbart pengar talar. Det gör väl, ärligt talat, att ST faktiskt måste gå ännu hårdare mot både häst och kusk, alternativt, om inte ST gör det, att någon får gå högre upp med det...

Avstängningen av distansryttaren kom ju otroligt lägligt får man väl säga, blir svårt för ST att inte göra någon åtgärd och de som argumenterar för Proppen och Daniel att det inte är så farligt får nog tänka om... https://www.tidningenridsport.se/rekordstraff-for-horse-abuse-distansryttare-avstangd-i-20-ar/

Jag tänkte samma sak. Nu var inte disanshästen nervsnittad (vad vi vet) men behandlad så att den inte skulle känna smärta vilket ledde till frakturen. Kommer se extra illa ut nu om inte ST visar att det inte är ok efter att FEI gett en ryttare 20 års avstängning! Vilket jag tycker var rätt... eller rättare sagt, han borde ha fått livstids avstängning...

FInns det nån global travorganisation motsvarande FEI? Eller finns det bara nationella som ST och det amerikanska förbundet?

Helt OT men vad hjälper det att stänga av ryttaren i 20 år när ryttarna från de länderna enbart är jokeys. Stäng av ägaren istället från att någonsin starta hästar igen (det kanske är ägaren, de rider ju också men framgår inte av artikeln). Det kan kanske ge resultat.

Helt OT men vad hjälper det att stänga av ryttaren i 20 år när ryttarna från de länderna enbart är jokeys. Stäng av ägaren istället från att någonsin starta hästar igen (det kanske är ägaren de rider ju också men framgår inte av artikeln). Det kan kanske ge resultat.

Ja, det är väl enkelt för dem att bara hitta nån annan som kan rida för dem istället.

Helt OT men vad hjälper det att stänga av ryttaren i 20 år när ryttarna från de länderna enbart är jokeys. Stäng av ägaren istället från att någonsin starta hästar igen (det kanske är ägaren, de rider ju också men framgår inte av artikeln). Det kan kanske ge resultat.
Nä så är det ju såklart, även om det är annorlunda ansvarsförhållanden så är det väl i alla fall inget vi vill ha i sporten, varken rid eller trav.

Absolut inte, det är vi fullt eniga om.
Det jag är emot är att i fallet Propulsion hänga tränaren när det är ST som begått alla misstag i den här affären.
Jag håller inte alls med om att det enbart är ST. Tränare i travet är fullt medvetna om deras strikta tränaransvar inom travet. Här har man vetat om rykten ett bra tag, men faktiskt inte valt att göra det man hade kunnat gjort (t.ex tittat i exsportcertifikatet, som faktiskt går hem till ägaren också). Därmed inte sagt att ST inte gjort bort sig. Förhoppningsvis åker ju de dit också, tyvärr är väl min erfarenhet av ST att de aldrig gör fel och väljer att sopa det mesta under mattan.

nervsnittad (vad vi vet) men behandlad så att den inte skulle känna smärta vilket ledde till frakturen

Hästen var nervblockerad stod det i ridsport, vilket fick mig att tänka på samma sak, men kanske inte är det..

Hade ingen aning om det :down: då vore ägaren mycket mer rimlig att stänga av, ja.

Men tränaren ansvarar väl för att hästen är i tävlingsbart skick? Även om ST (och de som godkände honomsom avelshingst i Sverige) också gjort fel.
Problemet är väl om tränaren inte har fått veta något, nu vet jag inte hur tågordningen ser ut vid import, men hästar byter tränare hela tiden och det är svårt för en tränare att ta ansvar för något som har skett innan man fick hästen. Jag är tveksam till att tränaren får exportcertifikatet skickat till sig och det ska nog till misstankar om man ska börjar leta rätt på om hästen kan ha blivit behandlad i exportlandet. Det vanligaste när man får in en ny häst i träning är att man eventuellt ta en veterinärkoll, men annars tränar man på om inte ägaren eller tidigare tränaren uttrycker något speciellt om hästen.

Jag sror ST har hört ryktet, kollat upp dokumenteringen och insett att det är sant men försökt mörka sitt eget misstag genom att bara nämna "hört rykten" och sedan veterinärundersökt hästen.

ST tar inte ut en veterinär på bara rykten. Jag tror det insett sitt misstag och försökt mörka

Jag är helt övertygad om att detta är vad som inträffat.

Problemet är väl om tränaren inte har fått veta något, nu vet jag inte hur tågordningen ser ut vid import, men hästar byter tränare hela tiden och det är svårt för en tränare att ta ansvar för något som har skett innan man fick hästen. Jag är tveksam till att tränaren får exportcertifikatet skickat till sig och det ska nog till misstankar om man ska börjar leta rätt på om hästen kan ha blivit behandlad i exportlandet. Det vanligaste när man får in en ny häst i träning är att man eventuellt ta en veterinärkoll, men annars tränar man på om inte ägaren eller tidigare tränaren uttrycker något speciellt om hästen.

Tränaren är också ägare.

Jag kan ingenting om nervblockader, och undrar därför; Förutsatt att det inte är en elithäst som riskerar stressfrakturer, finns det några negativa biverkningar av det?

Jag tänker på någons älskling som har ont, som bara skogsrids eller liknande, men där skadan i sig egentligen inte är farlig, utan bara smärtsam.

Såg nu att de hästägare till hästar som slutat efter Propulsion i lopp vill ha sina vinstpengar. Undra va som blir nästa steg, alla de som betalat för föl efter honom vill de ha en viss summa tillbaka eller?
Hela den här historien känns som en hel soppa..

Såg nu att de hästägare till hästar som slutat efter Propulsion i lopp vill ha sina vinstpengar. Undra va som blir nästa steg, alla de som betalat för föl efter honom vill de ha en viss summa tillbaka eller?
Hela den här historien känns som en hel soppa..
Egentligen är de bara dumt att de lämnat in redan nu för hästen kommer ju troligtvis bli av med alla segrar osv då får de ju ändå pengarna 🤨 Hade vart bättre och sitta lugnt i båten tills utredningen är klar.

Egentligen är de bara dumt att de lämnat in redan nu för hästen kommer ju troligtvis bli av med alla segrar osv då får de ju ändå pengarna 🤨 Hade vart bättre och sitta lugnt i båten tills utredningen är klar.
Det är sant, läste att de skyndsamt ville ha sina pengar nu. Det är en enda soppa, det jag ställer mig lite frågande till är varför auktionen i USA "dolde" nervsnittningen vid försäljningen men att det senare stod i exportcertifikatet (som ingen verkat läst noga vad det framkommit och om jag förstått det hela rätt).
Ja en enda soppa minst sagt.

Det är en enda soppa, det jag ställer mig lite frågande till är varför auktionen i USA "dolde" nervsnittningen vid försäljningen men att det senare stod i exportcertifikatet

För att hästen troligen varit mer eller mindre osäljbar till de rika Europeiska köparna på auktionen 😎
Så då för man som ägare in det i registret efter försäljningen och hoppas ingen lusläser tillräckligt noga ...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Propulsion bekräftats vara nervsnittad så är hans karriär som såväl tävlingshäst och avelshingst på svensk mark ett minne...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: Dopy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I söndags vann Propulsion Elitloppet – men nu riskerar hästens att diskas och idag kan SVT Sport berätta att Propulsion även kan bli av...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka