Daniel Redén: ”Mardröm utan slut”

Elitloppsvinnaren Propulsion riskerar att bli av med sin Elitloppsseger och en hel karriär efter att det uppdagats att han nervsnittats i USA 2015.
Nu berättar tränaren Daniel Redén om mardrömsbeskedet på sin egen hemsida.
”En vecka som började som en av de allra bästa i mitt liv förvandlades i tisdags till en mardröm som inte verkar ha något slut”, skriver han.

Det är ju rätt så obvious att hästen inte valt ingreppet själv, och jag har inte skrivit att jag tycker man ska tolerera det heller. Att hästen bara gick halvdant innan försäljningen till Sverige behöver inte alls bero på något problem som "försvann" med nervblockaden. Redén är dels en skicklig tränare och hästen har bla en oerhört fin exteriör och förmåga som få hästägare/tränare får vara med om.

Att sträva mot en ren sport där vi värnar om hästarna till 100% absolut, det säger jag inte emot. Men just i detta fallet så måste man ta i beaktning att det är inte ägaren och tränaren som deltagit till att ingreppet skett. Det var utfört redan innan och utan någon rapport om det, förän efter försäljning. Därför ligger ansvaret hos ST som slarvat till det. Att straffa ägaren och tränaren anser jag mig vara fel för han hade aldrig köpt hästen om han vetat om det, sen får du tycka som du vill. Men det är min syn på saken.
Fast nej, vi har ett strikt tränaransvar i Sverige, det går inte att skylla på annat när nu rykterna faktiskt har gått och man har vetat om det. Sedan spelar det ingen roll om det är gulle-Redén som alla älskar eller hade varit gul kusk från Italien som alla hatar. Jag har också jobbat med importhästar från USA. Det har inte varit problem att läsa exportcertifikat. Den här hästen kostade två mille. Då borde man nog läsa papperen noga. Både tränare, ägare och ST har gjort bort sig. ST lär inte ta på sig någon skuld, men man kan ju hoppas de andra åker dit i alla fall eftersom de faktiskt har vetat att rykterna finns, papperen är lätta att få tag i om de inte t.o.m har fått dem hem (så var det när jag höll på) och har startat och faktiskt bidragit till fusk och doping. Medvetet eller ej... Det är väl annars en klassiker att läkare "lurar i" idrottare olika substanser som de inte hade en aaaning om - men idrottarna blir ändå avstängda från idrott, går liksom inte att skylla på någon annan.

Alltid intressant med nyreggade användare på Buke dock i trådar som går ut på att rentvå någon oberoende av ämne. Välkommen till Buke :grin:

Du missförstår mig. Ja, det går emot reglementet och klassas som doping - men med doping uppfattar många det som att hästens prestationsförmåga ökar.
Varför skulle ett nervsnitt INTE öka hästens prestationsförmåga? Hästen har haft jätteont i framhovarna. Den nervsnittas och känner helt plötsligt ingen smärta från hovarna. Det känns rätt självklart att chansen är stor att den springer fortare utan smärta än med.

Varför skulle ett nervsnitt INTE öka hästens prestationsförmåga? Hästen har haft jätteont i framhovarna. Den nervsnittas och känner helt plötsligt ingen smärta från hovarna. Det känns rätt självklart att chansen är stor att den springer fortare utan smärta än med.

Känns som jag blev en hackkyckling här fast än jag bara ville uttrycka hur jag såg på saken, vilket är trist. Självklart ökar det hästens prestation, precis som när man upprepat behandlar hästar som har ont på olika sätt med diverse godkända preparat och medel (såsom att spruta ex kortison i led/bursa/muskelfäste/etc). Men det jag menar är att den inte ökar hästen grundkapacitet, han blev inte en elithäst pga nervblockaden, den talangen föddes han med. Det känns som att många tror att han ex dragit in sina miljoner enbart pga nervsnittningen.

Känns som jag blev en hackkyckling här fast än jag bara ville uttrycka hur jag såg på saken, vilket är trist. Självklart ökar det hästens prestation, precis som när man upprepat behandlar hästar som har ont på olika sätt med diverse godkända preparat och medel (såsom att spruta ex kortison i led/bursa/muskelfäste/etc). Men det jag menar är att den inte ökar hästen grundkapacitet, han blev inte en elithäst pga nervblockaden, den talangen föddes han med. Det känns som att många tror att han ex dragit in sina miljoner enbart pga nervsnittningen.

Men kapaciteten är mer än bara vilken hastighet en häst kan komma upp i och hur länge den kan hålla den hastigheten. Hållbarheten är också en del av kapaciteten.

Och jo, han kan mycket väl ha dragit in alla sina miljoner p.g.a. nervsnittningen. Utan den hade han kanske aldrig kommit i närheten av sin maxkapacitet.

Man har ju inte gett någon substans som gör att hästen presterar bättre, Propulsion har sin kapacitet redan från första början och den har inte blivit bättre i och med ingreppet. Minskad känsel kan däremot göra att hästen presterat jämnare. Samtidigt känner jag flera människor som blivit nervsnittade i ryggen och känseln växer ofta tillbaka ganska s

Vilket j-a resonemang och stackars stackars häst. Hoppas hoppas vinsten ryker.

Att hästen bara gick halvdant innan försäljningen till Sverige behöver inte alls bero på något problem som "försvann" med nervblockaden. Redén är dels en skicklig tränare och hästen har bla en oerhört fin exteriör och förmåga som få hästägare/tränare får vara med om.

Om han nu va så bra kan man ju andra varför det inte kom fram innan.

Hästen måste ju haft en anledning till att ha ont innan, förstår inte vad det kan vara som inte blivit värre när hästen går så hårt som den gått. Ett under att den hållit isåfall. En häst har ju inte ont utan anledning.

För det är väl knappast bara ömfotad hästen varit om det nu är så att den känner av ytliga nerver fortfarande.

Fast att folk snackar skit om framgångsrika idrottare är ju inte direkt ovanligt. Dopinganklagelser, generella fuskrykten, att folk är arslen privat osv verkar hända alla framgångsrika förr eller senare oavsett idrott. Det kan ju vara så enkelt att man råkat ut för liknande saker tidigare och bara skrattar bort det med att folk är svartsjuka.
Fast nervsnittning är ett rejält kliv i riktningen hur man behandlar distanshästar i mellanöstern.

Att ingen inblandad (kretsen kring hästen eller ngn form av officials/journalister) kollat upp det känns helt bisarro och smått osannolikt!

Alternativet är som jag sagt tidigare att ingen kort och gott bryr sig om hästarna mer än så här nuförtiden vilket skulle ge djurrättsorganisationerna helt rätt och då kan vi lika gärna lägga ner..

Hackkyckling? Lite märklig formulering på ett diskussionsforum där djuren, inte spelet, oftast står i centrum när det kommer till travdiskussionerna. Om man kommer med invändningar, dessutom som ny användare vilket de flesta redan är ganska skeptiska mot, där det framgår att fusk och doping är ok för sportens skull, får man nog acceptera att bli ifrågasatt (jo, jag har läst att du inte är för fusk eller doping, förutom då i just det här fallet vad det verkar - vilket gör att man väl ändå får fundera över din relationen till de personer och den häst som faktiskt är inblandad i fallet, eftersom du dessutom är ny användare).

En sund reaktion från många tycker jag att ifrågasätta, om man är rädd om hästen och svensk travsport. Det finns bara ett sätt för ST att rensa upp den här röran, genom att ta ifrån hästen alla de pengar han tjänat och nolla de svenska starterna. Det hade de utan tvekan gjort om det rörde sig om vilken annan häst som helst, och det ser definitivt inte bra ut utifrån med hästar som dopas med kvicksilver, slås med enhandare och nu också startar på trots ingrepp som är superförbjudna i svensk travsport och där rykterna gått en längre tid. Det går absolut att försöka rentvå och stå upp för det enskilda fallet och inte tycka att reglementet ska gälla vissa, men att komma med formuleringar som hackkyckling för att man står upp för fusk och doping på ett diskussionsforum blir bara märkligt.

Måste erkänna att jag, innan detta, aldrig hört talas om nervsnittning och är ganska glad att det inte är tillåtet i Sverige. Men hur vanligt förekommande är det i de länder där det är tillåtet?
Samma här, ju mer jag läser om det ju mer önskar jag att det var förbjudet i hela världen.

Jag tycker mest att det är spännande att det letats fram just efter elitloppsvinsten, och inte tidigare. Hästen har ju gått elitlopp förr..
Särskilt spännande vet jag inte om jag tycker det är. Som jag förstod det var det en journalist som skulle skriva ett reportage om årets elitloppsvinnare, Propulsion alltså, och då snubblade på den infon och fortsatte gräva och drog upp det till ytan. Tidigare år var Propulsion inte aktuell för journalisten att researcha på inför ett stort vinnarhästreportage eftersom han ju inte vann.

Men visst är det brutalt skamligt att det hann gå så långt när han ju egentligen inte skulle ha fått tävla här överhuvudtaget.

Jag sror ST har hört ryktet, kollat upp dokumenteringen och insett att det är sant men försökt mörka sitt eget misstag genom att bara nämna "hört rykten" och sedan veterinärundersökt hästen.

ST tar inte ut en veterinär på bara rykten. Jag tror det insett sitt misstag och försökt mörka

Jag sror ST har hört ryktet, kollat upp dokumenteringen och insett att det är sant men försökt mörka sitt eget misstag genom att bara nämna "hört rykten" och sedan veterinärundersökt hästen.

ST tar inte ut en veterinär på bara rykten. Jag tror det insett sitt misstag och försökt mörka
Håller med. Just den biten om att ST-representanten kom ut till gården känns väldigt skum.

Fast där har du fel. Merparten av doping (även på människa) sker för att korta ner återhämtnings perioden. En dopad individ orkar träna mer och oftare. Dock tar kroppen stryk tex genom att små sprickor bildas i skelettet som till slut kan leda till stressfrakturer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Propulsion bekräftats vara nervsnittad så är hans karriär som såväl tävlingshäst och avelshingst på svensk mark ett minne...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: Dopy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I söndags vann Propulsion Elitloppet – men nu riskerar hästens att diskas och idag kan SVT Sport berätta att Propulsion även kan bli av...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka