Daniel Redén: ”Mardröm utan slut”

Elitloppsvinnaren Propulsion riskerar att bli av med sin Elitloppsseger och en hel karriär efter att det uppdagats att han nervsnittats i USA 2015.
Nu berättar tränaren Daniel Redén om mardrömsbeskedet på sin egen hemsida.
”En vecka som började som en av de allra bästa i mitt liv förvandlades i tisdags till en mardröm som inte verkar ha något slut”, skriver han.

Jag fattar verkligen mindre och mindre av detta..... Varför skulle: "en representant för Svensk Travsport kom fram till mig på en stallbacke och sa att det gick ett rykte om att Propulsion var nervsnittad". Hade det inte varit lämpligare att representanten hade börjat med att kolla upp ryktet pappersvägen i stället? Som sagt. Jag fattar verkligen ingenting.

Jag fattar verkligen mindre och mindre av detta..... Varför skulle: "en representant för Svensk Travsport kom fram till mig på en stallbacke och sa att det gick ett rykte om att Propulsion var nervsnittad". Hade det inte varit lämpligare att representanten hade börjat med att kolla upp ryktet pappersvägen i stället? Som sagt. Jag fattar verkligen ingenting.

Jag håller med! Det är en total gåta för mig att ingen ens tänkte tanken att kolla upp ryktet ordentligt.

Ägaren. Hör man rykten så kollar man upp det. Så korkad kan man bara inte vara.
Fast är det verkligen så säkert. Om någon från den registrerande organisationen kommer och säger det där så kan nog många ta det som just rykten. Det är ju de som sitter med registret som har fått uppgifterna från USA och har godkänt hästen för tävling. Det kan lika gärna tolkas som att "nu sprider något pucko rykten om din häst bara för att snacka ner honom".
Jag tycker inte alls att detta är så klart som du anser.

Ägaren. Hör man rykten så kollar man upp det. Så korkad kan man bara inte vara.
Fast att folk snackar skit om framgångsrika idrottare är ju inte direkt ovanligt. Dopinganklagelser, generella fuskrykten, att folk är arslen privat osv verkar hända alla framgångsrika förr eller senare oavsett idrott. Det kan ju vara så enkelt att man råkat ut för liknande saker tidigare och bara skrattar bort det med att folk är svartsjuka.

Fast att folk snackar skit om framgångsrika idrottare är ju inte direkt ovanligt. Dopinganklagelser, generella fuskrykten, att folk är arslen privat osv verkar hända alla framgångsrika förr eller senare oavsett idrott. Det kan ju vara så enkelt att man råkat ut för liknande saker tidigare och bara skrattar bort det med att folk är svartsjuka.
Fast nu tog de ju det på såpass allvar att representanten åkte ut till gården och vet kom ut och kollade hästar.

Kan en häst utan känsel i hoven verkligen röra sig på det sättet under en längre period?
Det är min egen fundering

Jag läste någonstans att hästen hade full känsel i hoven Är det sant så förstår jag öht inte problemet

Men varför inte bara kolla det en enda gång i det enda register som räknas i det här fallet? D.v.s. den amerikanska databasen. En gång hade räckt för att konstatera att ryktet stämde.

Det tog mig 2 min att både leta upp sidan och söka efter Propulsion och hitta noteringen om nervsnittningen.

Kan en häst utan känsel i hoven verkligen röra sig på det sättet under en längre period?
Det är min egen fundering

Jag läste någonstans att hästen hade full känsel i hoven Är det sant så förstår jag öht inte problemet

Tydligen skulle det kunna vara så att han har känsel på utsidan men inte inuti. Svårt att testa utan att banka in en spik i hoven, vilket man naturligtvis inte gör.

Nerverna kan växa tillbaka. Problemet är just nu framförallt att det strider mot svensk djurskyddslag och travsports reglemente och är därmed fusk och att jämställa med doping. Att svara "jag visste inte" trots rykten när vi har ett strikt tränaransvar är helt jävla otroligt ärligt talat. En riktig pudel. Och vad ST håller på med är ännu mer otroligt... Travsporten och framförallt dess centrala förbund har efter de senaste månadernas headlines en hel del att arbeta med...

Jag tänkte bara påpeka att doping låter hårdare än vad det är, men absolut att det är ett förbjudet ingrepp i Sverige. Man har ju inte gett någon substans som gör att hästen presterar bättre, Propulsion har sin kapacitet redan från första början och den har inte blivit bättre i och med ingreppet. Minskad känsel kan däremot göra att hästen presterat jämnare. Samtidigt känner jag flera människor som blivit nervsnittade i ryggen och känseln växer ofta tillbaka ganska snabbt - precis som det gör hos hästarna. Dvs det ger bara effekt under något enstaka år.

Det är rätt så uppenbart att det är ST som har det verkliga ansvaret i den här frågan, inte ägaren - om du frågar mig.

Senast ändrad:
Jag tänkte bara påpeka att doping låter hårdare än vad det är, men absolut att det är ett förbjudet ingrepp i Sverige. Man har ju inte gett någon substans som gör att hästen presterar bättre, Propulsion har sin kapacitet redan från första början och den har inte blivit bättre i och med ingreppet. Minskad känsel kan däremot göra att hästen presterat jämnare. Samtidigt känner jag flera människor som blivit nervsnittade i ryggen och känseln växer ofta tillbaka ganska snabbt - precis som det gör hos hästarna. Dvs det ger bara effekt under något enstaka år.

Det är rätt så uppenbart att det är ST som har det verkliga ansvaret i den här frågan, inte ägaren - om du frågar mig.
Men vet du - människor kan bestämma själva om de vill göra diverse ingrepp, ett djur har inte den möjligheten. Och nej, man snittar ofta för att det finns ett problem, kapacitet eller inte så gick ju hästen rätt mediokert före man tog bort känseln på honom mot efter... Att sträva mot en ren sport är väl ett minimum i alla idrotter? Så lika villkor som möjligt. Doping och fusk är ett jätteproblem. Vare sig det gäller trav eller skidåkning. Jag tycker inte man ska tolerera det ärligt talat.

Men varför inte bara kolla det en enda gång i det enda register som räknas i det här fallet? D.v.s. den amerikanska databasen. En gång hade räckt för att konstatera att ryktet stämde.

Det tog mig 2 min att både leta upp sidan och söka efter Propulsion och hitta noteringen om nervsnittningen.
Varför inte börja leta inom egen organisation, uppgifterna fanns och finns där och funnits sedan hästen blev reggad i ST.

Enligt Sydsvenskan: ".... nervsnittad, vilket innebär att man kapar nerverna så att hästen inte ska ha någon känsel och därför inte kan känna smärta –vilket strider mot det svenska dopningsreglementet".

https://www.sydsvenskan.se/2020-06-03/utredning-inleds-mot-elitloppsvinnaren

Men vet du - människor kan bestämma själva om de vill göra diverse ingrepp, ett djur har inte den möjligheten. Och nej, man snittar ofta för att det finns ett problem, kapacitet eller inte så gick ju hästen rätt mediokert före man tog bort känseln på honom mot efter... Att sträva mot en ren sport är väl ett minimum i alla idrotter? Så lika villkor som möjligt. Doping och fusk är ett jätteproblem. Vare sig det gäller trav eller skidåkning. Jag tycker inte man ska tolerera det ärligt talat.
Det är ju rätt så obvious att hästen inte valt ingreppet själv, och jag har inte skrivit att jag tycker man ska tolerera det heller. Att hästen bara gick halvdant innan försäljningen till Sverige behöver inte alls bero på något problem som "försvann" med nervblockaden. Redén är dels en skicklig tränare och hästen har bla en oerhört fin exteriör och förmåga som få hästägare/tränare får vara med om.

Att sträva mot en ren sport där vi värnar om hästarna till 100% absolut, det säger jag inte emot. Men just i detta fallet så måste man ta i beaktning att det är inte ägaren och tränaren som deltagit till att ingreppet skett. Det var utfört redan innan och utan någon rapport om det, förän efter försäljning. Därför ligger ansvaret hos ST som slarvat till det. Att straffa ägaren och tränaren anser jag mig vara fel för han hade aldrig köpt hästen om han vetat om det, sen får du tycka som du vill. Men det är min syn på saken.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Propulsion bekräftats vara nervsnittad så är hans karriär som såväl tävlingshäst och avelshingst på svensk mark ett minne...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: Dopy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I söndags vann Propulsion Elitloppet – men nu riskerar hästens att diskas och idag kan SVT Sport berätta att Propulsion även kan bli av...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka