Damsadel??

A

Ananaschoklad

Hej!!

Finns det någon där ute som rider i damsadel??
Tycker att det är otroligt fint och vill lära mig allt om det!:)
Har lite frågor och hade blivit superglad om någon ville svara!!:)

Vad har du för sadel? Är det en gammal, fin klenod eller är den sprillans ny?
Vilken typ av häst har du? Ras? Ålder? Vilken utbildningsnivå har den?
Vilken sorts kläder har du? Har du sytt själv eller är de köpta? Var då någonstans?
Rider du uppvisningar? Vardå, så man kan komma o titta!!:)

Finns det någon som har bilder när den eller någon annan rider i damsadel?

Andra bra tips på hemsidor, böcker eller liknade tas gladligen emot!!:)

Sv: Damsadel??

Har aldrig ridit damsadel men det är en stor dröm som förhoppningsvis kommer gå i uppfyllelse till sommaren när vi får hit en tränare :D
Då jag inte har någon egen häst så lånar jag bara en när tränare kommer :p Blir troligen en 8 årig (tror jag :o ) prehingst som ligger precis under piaffen i utbildningstrappan.

Böcker finns det, men jag kan inte namnen :p

Jag fick testa på att rida i damsadel när jag var i England på ridläger för massa år sedan.

Vilken upplevelse!! Det var så otroligt bekvämt. Fick testa på att hoppa lite och så, och det var helt underbart! :love:

Men sedan dess har jag aldrig stött på någon damsadel, tyvärr :( Men skulle väldigt gärna rida i en igen ifall jag skulle snubbla över någon som har en ;)

Jag har ridit en hel del i damsadel så jag kan nog hjälpa dig med lite frågor:)

Min sadel är äldre som jag fick av en vännina till min mamma.

Jag har ridit på lite olika hästar men främst på mitt arabsto som var ponny. Vi hoppade och red fälltävlan mäst när vi red vanligt och på shows hade jag en viss martingall för att hon inte skulle köra upphuvet i vädret när hon blev spänd. Några nånger red vi på kandar. Hon var 14 år när jag började liksom jag. Jag red inte in och gjorde några höga dressyr program men jag hoppade en hel del och red även flertalet jakter vilket fick god respons av publiken;) (Edjessa)
Den endra hästen var min pappas storhäst som var jätte härlig att rida på lung och mycket större steg än araben han red jag också några jakter på samt en uppvisning då jag hoppade övet ett dukat bord. (Hizop)
Har även ridit en arabhingst som är med på några av bilderna.( Emeryk)

Här är några bilder:)

57689_1215544740.jpg
Emeryk

95209_1213694194.jpg
Fotad av Mattson, Edjessa

10628_1232444704.jpg
Hizop

86046_1232444873.jpg
Edjessa

49359_1232444983.jpg
Edjessa

Jga har även någon film men den vat jag inte hur man laddar upp^

Tack så mycket för alla svar!:)

Vilse: Vem är tränaren och till vilken del av landet kommer den? Får man åka och titta?

Honeyn: Tyvärr ser jag inte dina foto!:(
Hur gammal är din damsadel? Har den hopphorn eller är den ännu äldre? Har den det sk "3:e hornet"?
Vad var svårast med att rida i damsadel?
Vad var det för typ av martingal? En fast?
Var har du köpt dina kläder? Eller har du sytt själv? (Ser ju inte dina bilder så jag vet inte hur det ser ut:()

Blir jättelycklig att det finns folk som vill hjälpa mig!!!:) Tack allihopa!!:)

Nä jag ser det nu:( men du kan bara gå in på www.bilddagboken.se och uppe till höger söka på mejjdejj som är mitt användarnamn så kommer du till mina bilder (du klickar bara på datumen till vänster).
Hur gammal den är vet jag inte men den har två horn det nedersta är avskruvbart. Det svårate är att lägga vikten jämnt för man lutar sig gärna åt höger (det hållet man inte har benen) för att hitta balans. Något annat som också är jobbigt år att inte knipa i hopa med benen för då spänner man sig. Sen har jag i alla fall en tendens att falla framåt. Men vikten är definitivt det svåraste för man tänker inte på det.
Martingalen jag har haft är en så kallad English pleasure martingall som leder ner hästen något.
MIna kläder är mormors och farmors och mammas massa småplock:D Kjolarna har vi sytt till eller sytt helt själva.

Vilse: Tack så mycket!!:)

Honeyn: Ja, nu såg jag dem!! Jättefina är ni!!:):):)
Hur ser den martingalen ut jämfört med en "vanlig" martingal?
Hoppar du också i damsadel?:O Hur högt? Använder du dig av någon annan typ sits/metod när du hoppar i damsadel?
Hur kom du i kontakt med damsadelridning? Tränar du dressyr/hoppning i damsadel också?
Hur gjorde du för att vänja dina hästar vid damsadeln?
Rider du ett specifikt program när du rider uppvisningar eller hittar du på efter hand som du rider inne på banan? Rider du till musik? Vilken är din favorit?:)

Finns det någon risk att sadeln blir för lång för hästen rygg eller damsadlar är inte så långa som de ser ut?
Blir hästen snedbelastad när man rider mycket i damsadel?

Vet någon var man kan hitta en damsadel?
Är det bästa att köpa en nytillverkad eller en gammal?

Vet någon om det finns någon förening/sällskap som anordnar tävlingar i damsadelridning?

Tack för alla svar!!:)

*Martingallen går från sadelgjorden och delar sig och går runt halsen och så är det två ringar, lite svårt att förklara men jag har även ridit med vanlig som jag kortat lite.

*Jag hoppar också ja. Jag har hoppat lite olika upp till 1,10m kanske, har hoppat bla. dukat bord på uppvisningar och fasta hinder på Jakterna. Nä men som sakt det gäller att man är mycket svslappnad och följsam, man ska inte luta sig framåt över hindret så det är helt annorlunda. Hoppning i damsadel är inget jag kan rekomendera förrens man är riktigt stadig och mjuk i ridningen på marken.

*Jag tränade för dressyr tränare tog även någon hopplektion men jag är till största delen självlärd annars. Men det finns massor med böcker och information på internet som är super bra.

*Jag fick förmig när jag var liten att jag ville prova så jag lånade en damsadel av en nära vännina till mamma som jag sedan fick i konfirmations present.

*Jag har alltid ridit på väldigt snälla hästar som inte brallat och så men det tar lite tid att vänja dem vid att bara ha spö på höger sida.

*Jag rider lite olika det beror på var jag rider men jag har ett program som jag red när det passade.

*Jag rider alltid till musik det gör så mycket för framträdandet. Man kan rida till vad man vill. Jag rider gärna till sånger som Lady in red (lånsam , ej om jag ska hoppa), smalltown girl och andra låtar med typ Chris de Brough(stavning?)

* Det vet jag faktiskt inte men man har inte tungdbunkten riktigt så långt bak som sadeln är lång. Men jag kan tänka mig att vissa hästar som araber som har kortare rygg kan få problem om man rider jätte mycket i en för lång sadel.

*Jag tror absolut att hästen blir snedbelastad mer eller mindre men att det beror på hur man själv rider. Rider man korrekt så är det nog inte så farligt, mitt bästa tipps är att träna för en bra dressyr tränare, dom ser direkt!

*Det är nog ganska svårt att hitta nytillverkade om du inte vill inportera från England eller USA men kolla lite på begangnat. Och jag tror att det är bra att ta kontakt med en sadel utprovare som kan ge dig mer tipps om själva sadeln.

Ledsen om det står både rider och red, för jag rider inte damsadel så mycket längre:/ Och sen vill jag också påpeka att ja inte är någon expert alls detta är bara mina och mina tränares reflektioner:)

Oj vad mycket text, hoppas du fått lite hjälp i alla fall:D

Hamnar inte majoriteten av ryttarens vikt på en sida när man rider damsadel?
Med tanke på att man har båda benen på en sida och överlivet vridet också.

Det var många som undrade om jag skulle ha damsadel när jag red till min studentbal. Men jag behöver ett ben på varje sida för att kunna rida min kärring :angel:

Hamnar inte majoriteten av ryttarens vikt på en sida när man rider damsadel?
Med tanke på att man har båda benen på en sida och överlivet vridet också.

Det var många som undrade om jag skulle ha damsadel när jag red till min studentbal. Men jag behöver ett ben på varje sida för att kunna rida min kärring :angel:

Nej, tvärtom får du en bättre position samt och trots, vikten bra fördelad, annars skulle det inte vara så bekvämt!

Övrigt:Jag har en damsadel, ca 200 år gammal i superskick, men jag har ej använt den än på någon av mina pållar. Jag har ridit för samma tränare som Vilse i Damsadel, detta blev två reportage i Hästfocus för några år sedan, kanske någon minns mina tafatta försök att våga :angel::D

Honeyn:
Tack för all superbra information!!:):):)

C_L:
Vad roligt att ha en så gammal sadel! Har du bilder/länkar till reportagen i Hästfokus? Hade varit kul att se!!:) Har du någon bild när du rider i damsadel?

Hur gör ni när ni sitter upp? Kan man sitta upp själv eller måste man ha nån som hjälper en?

Elanor: Nä vikten fördelas ganska lika men det är lätt att man lutar sig över på andra sidan för att man tycker just att man ska fördela tyngden och för att finna balans.

Ananaschoklad: Jag brukar sitta upp med en pall, Det är jätte svårt att bli "kastad" upp:D

Honeyn:
Blir man "uppkastad" på ett speciellt sätt när man ska rida i damsadel?

Är den ingen annan som har bilder??

Jag har lite bilder på min hemsida www.folshultsgard.com. Ska försöka lägga ut en film från Milamässan i Malmö där snart.

Jag rider litegrann damsadel och tycker faktiskt inte det är så stor skillnad från att rida vanligt. Men det är jättekul!

När jag sitter upp sitter jag alltid först gränsle så att jag känner att båda sittbenen kommer rätt. Sen lägger jag över högerbenet till det övre hornet. Det vänstra benet har jag kvar i samma position.

Givetvis ska man bli graciöst upplyft av sin man och hamna rätt automatiskt... Jag använder stege. Nöden har ingen lag.

När jag rider använder jag mycket viktfördelning så min häst är ungefär lika bra/dålig när jag rider vanligt eller i damsadel. Jag använder också rösten. Skillnaden för mig är att eftersom jag har värk så har jag svårt att sitta ner i traven och det är ju liksom ett måste i damsadeln. Så galopp och skritt funkar bäst.

Svårast tycker jag är att sadla rätt. Minsta lilla sadeln glider så har jag svårt för att sitta rakt.

Om man sitter rätt i en damsadel ska din tyngpunkt vara mitt över hästen, dina sittben precis som när du rider vanligt och din rygg spikrakt över hästens. Jag vet inte exakt hur. Du får inte "hålla dig fast" med hornen eller ha tyngd i stigbygeln. Om min häst bockar eller blir rädd (vilket händer) böjer jag bak högerbenet så att jag får grepp runt det övre hornet. De nedre hornet är mest för att man inte ska falla till höger eller fram om hästen snubblar (har aldrig hoppat i damsadel). Jag håller också rätt ofta i manen. (På träning har jag ofta halsband på henne.)

Jag är rätt usel på att rida så vad jag visar på uppvisningarna är hur det kunde sett ut för ca 270 år sedan om man mötte en beriden kvinna. Jag har nämligen sytt en kopia av en riddräkt från den tiden och försökt hitta tillbehör som man använde då. (Mer info om dräkten finns på min hemsida.)

Min sadel är 100 år gammal. Jag har ridit i flera olika och det är jätteviktigt att hornen sitter rätt. Annars har du inte en chans att få tyngdpunkten rätt. Givetvis är det ännu viktigare att sadeln passar hästen! Så att hästen inte protesterar eller blir avogt inställd till sådana övningar. Eller att sadeln glider! (Har varit med om det några gånger i en annan sadel...)

Man kan trilla av. Jag i alla fall. Rid med hjälm så mycket du kan. Jag byter från hjälm till hatt bara inne på uppvisnigen.

En annan sak: Min häst måste vara väldigt "loss" dvs hon ska kunna gå med eftergift i alla gångarter i båda varv och kunna göra övergångar utan att gå emot skänklar eller hand. Jag har fullt sjå att bara hålla reda på mig själv i damsadel för att kunna korrigera med spö och sånt. Bäst får jag henne så genom att träna barbacka. Men då jag föll av och fick hjärnskakning sist så försöker jag göra samma sak med vanlig sadel. Problemet är att jag är lite "snäll" då och inte kräver samma järnhårda koncentration eftersom jag ju kan ta hjälp av stigbyglar och knäslut om hon eller jag "tappar" balansen eller koncentrationen.

Detta sista låter jätteflummigt och jag vet inte om nån fattar något alls, men jag har inte tillgång till tränare eller annat. Jag rider helt enkelt i skogen och på en enkel ridbana och försöker känna efter så mycket det går. Jag läser ochså så mycket jag kan! Och försöker omsätta det i praktiken. Om det krisar eller jag behöver ett mål rider jag för en traditionell dressyrtränare som jag litar på och som fattar vad jag menar och försöker förstå. Principen är ju densamma med vanlig dressyr bara det att jag vill inverka så lite som möjligt.

Hoppas någon får nåt svar. Det blev lite flummigt...:grin:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 242
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar