dammigt hö?

Sv: dammigt hö?

Brussels som har klasset häst som livsmedel, vår inträdd i EU.
Passet är ett medicin papper trail, inte så värst fungerenda har i Sweden som typ mask medal som är av tids begräns ska stämplas in. (Polska häster som visa för hög hält av mäskmedal vid släkt).
Som livsmedal då för man inte stoppa in vilket foder medal som helst, (typ köttmjöl i ko foder..Crazy Cow)

Svenska Saten måste i första rum se hästen som Brussels, Geo-Politics, fri traffic av gods över gränser.
Och sen under djursydd för djurhållning.
Vi vill se våra häster som dom är, husdjur som vi är mån om och vill ger den det bäste tänkbär foder
Nåt som är svor att nå igenom staten har ingen lagstifftning eller uppmuntring för Svenska Bonder att producera och lagre bra häst hö.
Man tänke på Sweden med lag, reglar och ördning....but damn if can get decent hay for your horses.
eller som finns i USA, uppköper som har kontrakt med hö bonder för kvalatit häst foder som kan vider säljer till kunder.

Rolig om du har ett systom runt stor stad som du är njöd med...men här på ländet är vi nödställt till bonder med inriktning av ko foder och för häster är det ett....take it or leave it foder köpe!

Har egentligen inget att tillföra tråden men blev lite fundersam.

Om man nu hamnar i detta läge där man står med mögligt hö och måste ge en nödlösning - hur gör man? Foderbyte bara rakt av är ju inte det bästa för magen men man kan ju inte vänja över successivt heller i och med att höet är mögligt. (om man givetvis inte får tag på det man redan använder i grovfoderform..)

Ger man då en mindre mängd av det nya silaget och något för magen eller ger man 'normal' mängd och hoppas på att magen klarar sig?

Har aldrig råkat ut för något dylikt men kommer sannolikt att göra det någon gång. *pepparpeppar*

Det har jag också funderat över . .. många gånger. Helst eftersom jag har en magkänslig häst som dessutom har en fånghistoria. Förutom det även har känsliga luftrör :p .
JAG skulle inte byta foder rakt av, inte med den hästen. Med den andra hästen jag har skulle jag kunna göra det utan större problem eftersom hon varken har problem med magen eller luftrören.
Hade jag personligen varit i TS situation, med dammigt hö och med min magkänsliga häst hade jag blött det gamla höet samtidigt som jag introducerar det nya. Nej, det är inte bra att ge dåligt hö, men då hade jag fått välja vad som var värst - risken för fånganfall eller risken för att hästen skulle bli mkt dålig av det mögliga höet under övergångsperioden. Sen hade jag nog försökt göra bytet så snabbt som möjligt och i högsta mån även byta ut så stor del som möjligt av det mögliga höet mot lusern eftersom lusern redan ingår i foderstaten.

Så... som vanligt får man i slutändan fundera över vilken typ av häst man har och vad som är bäst för just den individen :)
Finns inga universalhandböcker med andra ord .

*kl*

En liten - högst hypotetisk - fråga till alla i tråden - vad hade ni själva gjort om ni stod med ett parti dammigt eller på annat sätt dåligt foder och inte fick tag på nytt? Avlivat hästarna? Annonserat ut och hoppas på att få sålt/hitta fodervärd inom ett par dagar? Låtit bli att fodra hästarna alls innan ni fick tag på annat? Köpt lusern och bara fodrat med det på obestämd tid? Gjort det bästa av situationen och försökt hitta det bästa i en dålig bal?

Givetvis är det hästägarens ansvar att se till att hästen äter foder av god hygienisk kvalitet, men det händer ju då och då att det skiter sig rent ut sagt. Jag hade nog personligen inte haft råd att fodra mina hästar med enbart lusernhack någon längre tid för att vara helt ärlig. Jag har haft tur och har bra foder för det mesta. Får jag en dålig bal så byter bonden ut den eller kommer med en ny (Lagrar inte fodret hemma utan får hem balar en och en)

Så vad hade ni gjort? Ärligt talat nu.

Disukssionen om lagtexter, pass och annat tycker jag hör till en egen tråd och orkar inte läsa allt tjafs om hösilage IGEN i den här tråden också..

Jag har redan svarat på den frågan.

Men jag kan svara igen. Vi började med att låna en bal från närliggande stall. Sedan köpte vi lusern och gav det till dess vi hade lokaliserat vettigt småbalssilage (se tidigare inlägg).

Om jag bara hade fått hem balar en och en hade jag absolut haft en backup-plan, det är ju väldigt känsligt läge.

Nu får du väl ändå ge dig med att sprida dina okunniga fördommar. Man behöver inte röntgensyn för att kunna avgöra om silage är dåligt. Det går utmärkt med vanlig syn och en normal näsa. Du behöver inte jobba på att förstöra livet för andras hästar bara för att du inte har någon kunskap om silage. Om man lägger ihop alla dina inlägg så propagerar du för att TS hellre ska fodra med sitt mögliga hö än med ett silage :crazy:. Du propagerar för att man ska se till att hästen blir sjuk pga av undermåligt foder bara för att slippa silaget :mad:.
Jag kan köpa ett kanonfint hö på hösten men om man inte har halm att täcka det med så man får minst 40 cm tjocklek runt alltsammans så möglar det på skullen.

Jag tycker att det skulle kännas oroligt med endast en bal hemma i taget, men det är klart att om bonden finns på nära håll och man vet att det alltid går att få tag på en ny bal snabbt om det behövs går det väl lika bra som att lagra hemma. I ett riktigt akut läge skulle jag kolla med grannar och vänner om jag kunde få låna/köpa av dem. Sedan beror det väl lite på vad du menar med att inte få tag på annat foder. I min erfarenhet går det alltid att få tag på, men det kan ju bli dyrt såklart.

Bonden finns ett par km bort bara så ja det går snabbt att få hem en bal. Vi tar alltid hem den nya balen innan den första är slut. Givetvis hade det bästa varit att ha flera hemma, men jag har ingen lämplig lagrigsplats i dagsläget - dvs där de inte riskerar att gå sönder. Jag hade ett gäng balar hemma under hösten och fick byta ut 5 av totalt 14 levererade. Alltså gör vi så här istället och det har fungerat bra.

Det jag menar med att inte få tag på annat foder är om det inte finns några balar över någonstans i relativ närhet, säg inom 10 mils radie. Givetvis går det alltid att få tag på nån form av foder på nåt sätt - men det blir ju samma sak som i mitt exempen; fodra med lusernhack enbart. På många ställen i landet finns det inte att få tag på horse hage, osv speciellt lätt.

Min poäng var lite att det är lätt att sitta och säga att man banne mig ska ge enbart det bästa, men en helt annan sak att sitta där och räkna på hur länge man har råd att fodra med lusern, horse hage etc uppe i norrland där ingan balar finns att få tag på. Jag skulle inte ärligt kunna säga att jag utan problem kunde tänka mig att åka 20 mil enkel resa per vecka för att hämta hem en bal när det inte finns närmare. Det är inte ekonomiskt hållbart, i alla fall inte för mig. Inget säger ju att det fodret är helt tiptop heller för den delen. Observera nu att jag INTE propagerar för att ge hästarna mögligt hö, ville bara belysa en annan sida av problemet.

Jag har aldrig sagt något om enbart det bästa, men uppenbart otjänligt foder skulle jag inte ge.

En magkänslig häst vågar jag påstå får värre konsekvenser av mögligt foder än ett foderbyte (som man kan understödja med magstabiliserande medel), och det grundar jag på att min luftrörskänslige häst även var magproblemshäst.

nej det vet jag, och det är inte till dig jag riktar min fråga heller utan bara som en generell frågeställning som sagt.

Ja det är klart att det finns tillfällen där man helt enkelt får välja det som är minst dåligt, hästen kan ju inte stå och svälta. Men det är problematiskt, motsatsen till att inte kunna ge lusernhack eller annat dyrt alternativ under en längre tid blir ju då att ge foder som inte håller ok kvalitet under en längre tid? Jag bor inte i Norrland och förstår att ni kan ha svårare att få tag på foder snabbt där. Men åker man 20 mil för att hämta en bal hade jag ju inte åkt en gång i veckan utan löst förvaringen på annat sätt. Jag kan inte heller ge hästen mögligt hö bara för att jag inte har råd med annat. Om så vore fallet hade jag nog sett det som att jag inte hade råd att ha kvar hästarna.

*kl*

En liten - högst hypotetisk - fråga till alla i tråden - vad hade ni själva gjort om ni stod med ett parti dammigt eller på annat sätt dåligt foder och inte fick tag på nytt? Avlivat hästarna? Annonserat ut och hoppas på att få sålt/hitta fodervärd inom ett par dagar? Låtit bli att fodra hästarna alls innan ni fick tag på annat? Köpt lusern och bara fodrat med det på obestämd tid? Gjort det bästa av situationen och försökt hitta det bästa i en dålig bal?

Givetvis är det hästägarens ansvar att se till att hästen äter foder av god hygienisk kvalitet, men det händer ju då och då att det skiter sig rent ut sagt. Jag hade nog personligen inte haft råd att fodra mina hästar med enbart lusernhack någon längre tid för att vara helt ärlig. Jag har haft tur och har bra foder för det mesta. Får jag en dålig bal så byter bonden ut den eller kommer med en ny (Lagrar inte fodret hemma utan får hem balar en och en)

Så vad hade ni gjort? Ärligt talat .

Disukssionen om lagtexter, pass och annat tycker jag hör till en egen tråd och orkar inte läsa allt tjafs om hösilage IGEN i den här tråden också..

Ingen hypotetisk frågar alls, vi har läs om flera häst äger som har hamnet i den sitts! dålig foder och inget att få tag på.

Är höet så dålig att det gå inte att anvanda och ingen finns att ta på...se över economi, se var jag kan dra in svangremen och gå över till grangårds häck med fri uttsläpp i skogen där dom för hitta lite mat själv.
Om det skulla vissa tendens till kronisk dålig och/eller brist på foder...ta häster och söka ett mer häst vanliga land att bo i.
I värsta fall...släkt, hästen för inte lida.

Det gjöra det visst Lovis, det finns ingen lag som kräver att foder leveranter ska säljer kvalatit foder!!!:mad:

En förtyvlad häst äger komma hit och allt du kan ger dom är ett quote om "djurskyddslagen" :cool:

Jo faktiskt, för idag ska du kunna verifiera var ifrån du har köpt foder, anintgen genom kvitto eller faktura. Det handlar om smittspridning etc, och senast för ett par månader sedan räddades ett stall med hösilage eftersom deras hö hade misstanke om Salomnella. Man spårade partiet och tog prover på det som fanns kvar.

Ingen hypotetisk frågar alls, vi har läs om flera häst äger som har hamnet i den sitts! dålig foder och inget att få tag på.

Är höet så dålig att det gå inte att anvanda och ingen finns att ta på...se över economi, se var jag kan dra in svangremen och gå över till grangårds häck med fri uttsläpp i skogen där dom för hitta lite mat själv.
Om det skulla vissa tendens till kronisk dålig och/eller brist på foder...ta häster och söka ett mer häst vanliga land att bo i.
I värsta fall...släkt, hästen för inte lida.

Jo faktiskt en rent hypotetisk fråga från mitt håll eftersom jag inte sitter i den sitsen själv utan bara undrade vad folk här i tråden skulle göra och hur ni skulle resonera.

Frågan gällde alltså under en viss tid - alltså tills man fått tag på foder igen. Att flytta till ett annat land med hästarna kan väl ändå inte ses som en rationell lösning på att man för tillfället inte får tag på foder? Knappast heller att släppa hästarna lös i skogen :crazy:

Här kan man läsa om hur skadligt mögligt foder är för häst:
---
Mögligt hö dammar
Mögel i hö växer sällan lika avgränsat utan syns och märks som ett fint damm när man skakar höet eller kastar ned höbalar från en skulle. Ofta sticker det i näsan och halsen när man hanterar mögligt hö – andningsmask rekommenderas.

Mögel är skadligt på två sätt; dels via mögelsporer som kan orsaka luftvägsproblem (så kallat kvickdrag) hos hästen, dels via de toxiner (gifter) som bildas av mögelvampar.
---
http://www.hastsverige.se/mogel-i-hastens-foder-ar-det-farligt.html

---
Vilka skador kan mögel orsaka hästarna?
Mögelsvampar kan vara skadliga på flera sätt. Arten är avgörande. Mögelsporer orsakar irritation i luftvägar och kan vara allergiframkallande. Mögelsvampar kan infektera och orsaka sjukdom i luftvägar, mag-tarmkanal och andra organ. Nedsatta individer är särskilt känsliga. Mögelgifter orsakar främst nedsatt immunförsvar. Vid högre halter ses försämrad produktivitet, tex. nedsatt tillväxt. Akut förgiftning med organskador är mycket ovanligt Tänk på att även de människor som hanterar det skämda fodret utsätts för riskerna.
---
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Foder/Hastfoder1/

---
Det är mycket viktigt att vallfodret har en hög hygienisk kvalitet. Det får inte innehålla främmande ämnen (som bekämpningsmedel eller giftiga ämnen), giftiga växter, mögel eller damm. Håller inte fodret en hög kvalitet hygieniskt kan hästens prestationsförmåga sjunka, den kan bli sjuk eller till och med dö.
---
http://www.hippokraten.se/hasten/mat/grovfoder

Jo faktiskt en rent hypotetisk fråga från mitt håll eftersom jag inte sitter i den sitsen själv utan bara undrade vad folk här i tråden skulle göra och hur ni skulle resonera.

Frågan gällde alltså under en viss tid - alltså tills man fått tag på foder igen. Att flytta till ett annat land med hästarna kan väl ändå inte ses som en rationell lösning på att man för tillfället inte får tag på foder? Knappast heller att släppa hästarna lös i skogen :crazy:

För mig lewellyn är det inte hypotetisk, den kan bli en aktuelt fråga.
En så länge kan jag köpa bra hö, hur länge mitt hö bond kan hålla på vet bara Gud och jag känna ingen annan som ta in hö/häst hösilage med den TS hält jag vill ha.
Du ställd frågen och fick mitt svar, "if I cain´t get food for my horses here them I´ll just have too move too where there are Greener Pastures".

*KL*

SJÄLVKLART ska man eftersträva god kvalitet och inte ge något som inte är bra.
Jag skrev aldrig att jag BRUKAR ge mina hästar av dåligt hö.
Det höet som lagts till kassering har varit av sån kvalitet att jag tror till och med en del skulle gett det utan att tveka till sina hästar.
Vad jag försökte säga var att hästarna inte själv nödvändigtvis väljer att äta av det som ser finast ut, eller ÄR finast.

Jag borde kanske vetat bättre än att uttrycka mig oklart (vilket jag tydligen gjorde) eftersom jag borde förstått hur reaktionerna skulle bli.

Jag är noga med mitt hö, dessutom analyserar jag det alltid. Hästarna får fint hö, dammfritt.
NÅN enstaka gång har gamlingarna fått åtslängt sig nån bal som höll något lägre kvalitet än det som varit tipp topp.
Tyvärr tror jag dock det finns alltför många som varken vet hur hö ska förvaras eller se ut för att hålla god hygiensik kvalitet. Och många tänker nog heller inte på att allt damm är mögel, och ger sina hästar sånt hö dagligen. DÅ har man ett problem dock.

Du uttryka dig fint då jag tror du har blanda ihop mig med non annan.

Om "alla" kunde få ta på bra hö då skulla vi inte har en massa debate och påhopp.
Tyvär är Sweden lite efterbliven med att förse hästfolk med en bra produkt.

Känska man har varit bortskämd med att har kommit från ett land där det är inte så mycket frågan om kvalatit "som var givit" men mer om typ av grov foder för sitt behov :)

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 060
Senast: cili
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 931
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama