dammigt hö?

Sv: dammigt hö?

Highcat;15033128[B skrev:
]Fast livsmedelslagen gäller ju bara om hästen är tänkt att sluta sina dagar som livsmedelsprodukt.. [/B]
Det är inte ultimat att ha matat vår blivande föda med mögligt foder.
Livsmedelsverkets kontroller görs inte bara för att hitta rester av läkemedel utan även mögel- och miljögifter i levande djur och animaliska livsmedel.
Så oavsett vilken lagstiftning man vill tillämpa i detta fallet så har faktiskt Lovisaleonora_ rätt i att man inte ska fodra med mögligt foder.

Läs ditt hästpass, häster går som livsmedal om så inte specifecerad.

Ingen har sägt att man "för fodra med mögligt hö"!
Hade jördbruksverket lägt ner mer arbetet på production krav på hö kvaletit då skulla all debate om mögligt okännlig foder för häster aldrig komma på tal.

Bli bara lite trött på folk som släng utt lagparigraffer.

Då du anser att man inte ska slänga sig med paragrafer (vilket ingen har gjort) men du vill ha fler och hårdare lagar och krav?

Snacka om max motsägelser i ett och samma inlägg.

Med tanke på vad köttdjur kan stuva i sig (i fråga om otjänligt foder) utan att det påverkar kvalitén på köttet (vid kontroller) tror jag knappast att mögligt foder till häst kan sägas vara en fara för livsmedelsindustrin.

Läs ditt hästpass, häster går som livsmedal om så inte specifecerad.

Jag tycker nog att du ska läsa på de gällande reglerna för hästar avsedda för livsmedelskonsumtion..
För att en häst skall kunna bli livsmedel efter avlivning så krävs det en hel del förberedelse. Hästar som ej är veterinärbesiktade/fullt friska, saknar pass, hästar som nödslaktas utan att först veterinärbesiktigats levande kommer inte in i livsmedelskedjan.
Det krävs en hel del förberedelse för att få sin häst att gå som livsmedel, så jag säger att det är tvärtom, en häst som INTE specificerats att den skall gå som livsmedel kommer inte att hamna i livsmedelskedjan..

Man behöver mao inte oroa sig för att gamla Brunte som trotjänaravlivats bakom stallet kommer att hamna i hamburgerpaketen på Supermarket..

Jag vågar nog påstå att problemet med mögligt foder allt som oftast inte handlar om produktionen utan snarare om den bristfälliga lagerhållningen.
Så även om bonden producerar ett förträffligt hö så kan det vid felaktig lagring bli helt otjänligt inom snar framtid..

Eftersom jag inte förstår syftet med din fråga (som i o f s inte var en fråga) till Highcat väljer jag att svara rakt av:

---
Varför behövs hästpass?
Alla hästar i EU ska ha ett hästpass. Hästar som identifierats och fått hästpass efter den 1 juli 2009 ska dessutom vara id-märkas. Det finns tre huvudsyften med passet:
Kunna säkerställa hästens identitet, till exempel vid handel med hästar
Vara ett hjälpmedel för att begränsa spridningen av smittsamma sjukdomar
Vara till hjälp för att undvika att läkemedel inte hamnar i våra livsmedel.
---
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...vshastpass.5.6920cb9813122f26a5e80001650.html

VAR någonstans får du in mögligt hö i detta sammanhang?

Vill bara skriva en rad för att påminna om att ett snabbt foderbyte inte är bra för magen på hästen.
Det kan utlösa fång (helst du som har en ponnyras) så var försiktig :)

Pest eller kolera, ge dammigt hö eller riskera fång eller annan sjukdom...

Vill bara skriva en rad för att påminna om att ett snabbt foderbyte inte är bra för magen på hästen.
Det kan utlösa fång (helst du som har en ponnyras) så var försiktig :)

Pest eller kolera, ge dammigt hö eller riskera fång eller annan sjukdom...

Har egentligen inget att tillföra tråden men blev lite fundersam.

Om man nu hamnar i detta läge där man står med mögligt hö och måste ge en nödlösning - hur gör man? Foderbyte bara rakt av är ju inte det bästa för magen men man kan ju inte vänja över successivt heller i och med att höet är mögligt. (om man givetvis inte får tag på det man redan använder i grovfoderform..)

Ger man då en mindre mängd av det nya silaget och något för magen eller ger man 'normal' mängd och hoppas på att magen klarar sig?

Har aldrig råkat ut för något dylikt men kommer sannolikt att göra det någon gång. *pepparpeppar*

Har du glomt av CRAZY COW :devil:

Jag är inte för mer lag och städga, mer imått 1-sided lagstiftning.
Oavsätt om foderet köpes direkt av bonden eller en mellen händel ska häst ägern kunna känna trygg att det är kvalitit foder fri av damn, mögal och kadarver.

Ja, det är ju upp till kunden att kontrollera.

Det mesta av dåligt foder vill jag säga är lagerskadat. HOS KUNDEN. Vad i hela friden ska detta ha att göra med pass och Länsstyrelsen-kontroller?

Vem ska fara runt och kontrollera att folk lagrar sitt foder rätt, så de inte sedan kommer och skyller producenten för sin dåliga förvaring? Helt absurd diskussion, men det förstår du säkert själv.

Ja, det är ju upp till kunden att kontrollera. Om du vill påstå att galna kosjukan har något att göra med mögligt grovfoder, får du gärna länka in underlag för det påståendet.

Det mesta av dåligt foder vill jag säga är lagerskadat. HOS KUNDEN. Vad i hela friden ska detta ha att göra med pass och Länsstyrelsen-kontroller?

Vem ska fara runt och kontrollera att folk lagrar sitt foder rätt, så de inte sedan kommer och skyller producenten för sin dåliga förvaring? Helt absurd diskussion, men det förstår du säkert själv.

Har egentligen inget att tillföra tråden men blev lite fundersam.

Om man nu hamnar i detta läge där man står med mögligt hö och måste ge en nödlösning - hur gör man? Foderbyte bara rakt av är ju inte det bästa för magen men man kan ju inte vänja över successivt heller i och med att höet är mögligt. (om man givetvis inte får tag på det man redan använder i grovfoderform..)

Ger man då en mindre mängd av det nya silaget och något för magen eller ger man 'normal' mängd och hoppas på att magen klarar sig?

Har aldrig råkat ut för något dylikt men kommer sannolikt att göra det någon gång. *pepparpeppar*

Är fodret mögligt så skulle jag byta rakt av. Normal mängd och så något för magen. Det är ju olika hur de klarar ett tvärt byte, en del reagerar inte alls och en del får problem, men tyvärr är det inte mycket att välja på.

Alltså, vi har nog också gett våra "gamlingar" av hö som inte varit tipp topp.
Min tävlingshäst får småbalshö, skulltorkat, med bra värden. Det har inte dammat ett gram. ÄNDÅ, väljer han att äta av ett fult hö vi egentligen lagt till kassering.
Han brukar nämligen få gå in i en annan hage ibland och leka med en av de andra hästarna. Men det första han gör när han kommer dit är att ställa sig vid det fula höet och ÄTA. :cool: Då jag tänkt att han varit hungrig har jag istället slängt in en del av hans fina hö. Tror du han åt av det? Nä, inte ett strå.

De som ibland fått av hö som vi kanske inte borde gett är idag 26 resp 29 år gamla och har aldrig varit sjuka i hela sitt liv.

Vad jag vill säga med detta är att det kanske ibland inte är så farligt som man tror att ge av hö som inte är tipp topp.

SJÄLVKLART ska man eftersträva kvalitet. Det finns ju en anledning till varför min tävlingshäst tex får extra fint hö. Däremot skulle jag ju inte köpa förstört hö med flit till de andra. Men visst har det hänt att det dammat och jag gett det ändå, utan att de lidit. Tex småbalar som legat ytterst i ladan.

Hoppas ni förstår mig rätt och inte tror att jag är någon som fodrar med dåligt hö som regel. ;)

Alltså, vi har nog också gett våra "gamlingar" av hö som inte varit tipp topp.
Min tävlingshäst får småbalshö, skulltorkat, med bra värden. Det har inte dammat ett gram. ÄNDÅ, väljer han att äta av ett fult hö vi egentligen lagt till kassering.
Han brukar nämligen få gå in i en annan hage ibland och leka med en av de andra hästarna. Men det första han gör när han kommer dit är att ställa sig vid det fula höet och ÄTA. :cool: Då jag tänkt att han varit hungrig har jag istället slängt in en del av hans fina hö. Tror du han åt av det? Nä, inte ett strå.

De som ibland fått av hö som vi kanske inte borde gett är idag 26 resp 29 år gamla och har aldrig varit sjuka i hela sitt liv.

Vad jag vill säga med detta är att det kanske ibland inte är så farligt som man tror att ge av hö som inte är tipp topp.

SJÄLVKLART ska man eftersträva kvalitet. Det finns ju en anledning till varför min tävlingshäst tex får extra fint hö. Däremot skulle jag ju inte köpa förstört hö med flit till de andra. Men visst har det hänt att det dammat och jag gett det ändå, utan att de lidit. Tex småbalar som legat ytterst i ladan.

Hoppas ni förstår mig rätt och inte tror att jag är någon som fodrar med dåligt hö som regel. ;)

Men VARFÖR lägger ni hö som ska kasseras inne i en hage hos hästar så de kan äta av det??????? Fullkomligt obegripligt för mig... Är fodret otjänligt ska det inte läggas in till någon häst alls. Ut på gödelstacken med det eller bränn det!

Men VARFÖR lägger ni hö som ska kasseras inne i en hage hos hästar så de kan äta av det??????? Fullkomligt obegripligt för mig... Är fodret otjänligt ska det inte läggas in till någon häst alls. Ut på gödelstacken med det eller bränn det!

Därför att det är en hage där det inte går hästar dagligen. Dessutom låg höet till och med innanför en annan tråd, men hästen ställer sig faktiskt och sticker in huvudet under tråden för att komma åt och äta av det.

Nu var det liksom inte DET som var grejen med att jag skrev detta, jag ville bara poängtera att hästar ibland till och med väljer bort det allra finaste och med högst kvalité, för att hellre äta något som är sämre.

Dessutom kan jag inte påstå att ens hälften av alla rundbalar jag sett folk ställa ut i hagarna ser något mer fräscha ut. Hästarna drar ut höet och trampar ner det, men äter sedan också av detta hö som trampats ner i dyn. Så det finns ju många exempel på ofräscht hö.
Själv fodrar vi i hölådor gjorda av pallkragar och som sagt, det håller god hygieniskt kvalitet.

Det har HÄNT dock att de äldre hästarna faktiskt ätit av hö som dammat, men som jag också sa så är det inte som regel (dvs snarare undantag). MEN vitsen med inlägget var att visa att de inte dött av det, men kanske hade de fått fång om jag också bytt ut höet mot ett näringsrikare hö, som de inte kunnats vänja in med.

Men vad vill du säga med det? Jag vet många som ger sina hästar foder som mina aldrig skulle få äta av. Deras hästar ser också friska och sunda ut, men det betyder ju inte att det är bra. Det är varken fräscht eller riskfritt att ge dammigt/mögligt hö. Många hästar är tåliga och klarar mycket medan andra hästägare kan göra allting rätt och ändå får problem. Men man vill väl ändå ge sina djur de bästa förutsättningarna?

Och jag som har haft häst som varit känsligare kan säga att det räckt med att boxgrannen haft torrhö istället för silge, så har min häst börjat hosta och må dåligt.

Bara för att en häst inte är superkänslig i luftrören försvarar inte det att man ger den otjänligt foder. Självklart. Är man rädd för tvärt foderbyte vad gäller magen, finns det många bra magstabiliserande preparat. Att skylla på att man inte kan göra tvära foderbyten när man har otjänligt foder är bara ännu en ursäkt för att inte ta ansvar som djurägare.

Vem hade gett sin hund möglig hundmat och tyckt det var OK? Eller för den delen ätit mat som de VET gör dem dåliga? Det finns faktiskt en hel del forskning som visar exakt hur skadligt mögel är för kroppen. Förgiftning över längre tid helt enkelt. Att hästen blir dålig i luftrören är en av de lättare åkommorna. Det märks tydligt och oftast tidigt. Det är värre med det som händer i resten av kroppen.

Att hästen själv väljer att äta sämre foder - so what? Låter folk sina småbarn äta gift för att de själv väljer?!

Det finns aldrig en bra ursäkt för att ge otjänligt foder.

Hey Zandra:
Tyvär bor vi inte i USA där man kan knälla ner till ditt närmesta Feed Store och köpa kvalatit hö Of Your Choice :(
We live in Sweden där man har sen barnsben acceptera allt med ett "Tack Så Mycket och ett :)".
Att komma i en sån här forum bli man inte rik av kundskap, som har namnt är det ditt eget fel att du har förvaret ditt foder på fel sätt :grin:
Att du inte har x-ray syn och kan inte se blott röttet gräs och kadaver i ett 300kg. plastpåsa för du skylla på dig själv :mad:

Vi alla (vissa kan eller vill inte inse det) sitter i samma båt.
Och värja höst...vart ska jag få ta på bra häst hö :confused:

Senast ändrad:

? värför tror du EU införd Pass Lagen!!

Jag förstår inte riktigt vad det är du argumenterar emot?? Jag är fullt införstådd med de svenska gällande reglerna för vad som krävs för att en häst ska kunna bli livsmedel..
EU införde passkrav för att jag som människa ska kunna känna mig trygg med att äta en gustafskorv utan att riskera att få i mig läkemedelsrester...
Passen är för att underlätta kontrollen av de hästar som ägarna önskar låta gå in i livsmedelskedjan.. så vi inte ska drabbas av nån CRAZY HORSE epedemi ;)

Som sagt jag förstår inte vad det är du försöker lära mig här...

We live in Sweden där vi har en sådan fin lag som heter Konsumentköplagen, köper man mot kvitto av ett företag så har man rätt att reklamera höt/silaget om det visar sig vara dåligt vid inköp!
Jag har då aldrig haft problem med att få byta ut dåliga silagebalar mot nya, hos de jag köpt grovfoder av. Man vet ju som du själv säger inte hur kvaliteten är i plastpåsen förrän man öppnar den.
Här i Stockholmstrakten så är majoriteten av foderproducenter av den seriösa sorten som är intresserade av att behålla sin kunder :)

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 060
Senast: cili
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 931
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama