dammigt hö?

jojj

Trådstartare
Tycker det dammar ganska mycket om de nya höbalarna vi köpt nu, mest första lagret, sen är det bättre. Men fortfarande lite dammigt. Ena hästen är lite hostig, har varit lite känslig redan innan pga mögel i förra stallet, men tycker nästan de blivit värre nu. Letar förfullt efter hösilage nu, då det känns bättre för hästen. Men kan säkert ta ett tag innan vi hittat det, så jag undrar hur man bör göra så länge? Skakar man höet dammar det inte sen, och sen tänkte jag ev blöta det? Endast så länge då, eftersom att vi inte har något annat. Kanske bättre än inget? Ena hästen hostar inte alls, har ju dock bara använt detta höet i 3-4 dagar än så länge. Men hur hade ni gjort? Ska verkligen försöka få tag på hösilage redan i veckan iallafall, men tills dess? :( Vet ni om granngården säljer hösilage? Tacksam för alla svar!

Sv: dammigt hö?

Blötte upp höet inför kvällen, förutom dammet tycker jag inte att det ser äckligt/konstigt ut. Kan ioförsig inte lukta på det då jag är hö-allergiker. Dem har ätit detta i fyra dagar nu... Men letar somsagt Hösilage/ensilage för fullt! Vågar inte ge dem detta så länge till, är jätte orolig. Har dock inget annat hö heller, men måste fixas i veckan!

Är det mögel (troligen) så FÅR du inte ge dem. Djurskyddslagen är mycket tydlig på punkten om otjänligt foder, det får man inte ge djur. Att blöta det sminkar ju bara över problemet och förpassar det ner i magsäcken där det kan leda till en rad problem, bl a med förgiftning.

Jag hade hellre fodrat med hackat strå än mögligt hö.

Aha, och hur hjälper det en häst äger som kan inte få ta på känlig foder :confused:
Man hör så mycket om "djursyddslagen" men ingen säjer ett ord om "Livsmedallagen" där hästen är klassad och och allt du stopper i den.

Får ringa runt överallt idag för att försöka hitta hösilage/ensilage.
Men hur ska jag göra då? Kan ju inte låta dem gå utan mat? visserligen har dom ju lite gräs i hagen, men kan ju inte vara någon näring i det. Gav dem en massa morötter + krafft imorse, och bara lite uppblött hö. Men ska ringa runt direkt nu, och försöka få tag på något annat. Vad skulle man annars kunna ge dem så länge? Mår såå dåligt över detta, verkligen hur dåligt som helst. Vet inte vad jag ska göra. :(

Om du kan skaffa Krafft (som du skriver ovan) kan du väl köpa Hackad strå? Det blir ju väldigt dyrt, men det är ju nödlösning. Halm med bra kvalité? Gräsfröhalm?

Vi har i vissa lägen köpt småbalar, vilket ju givetvis är svindyrt (strax över 7 kr/kg för blött silage) men vad gör man när läget är trängt?

Det gjöra det visst Lovis, det finns ingen lag som kräver att foder leveranter ska säljer kvalatit foder!!!:mad:

En förtyvlad häst äger komma hit och allt du kan ger dom är ett quote om "djurskyddslagen" :cool:

Om du kan skaffa Krafft (som du skriver ovan) kan du väl köpa Hackad strå? Det blir ju väldigt dyrt, men det är ju nödlösning. Halm med bra kvalité? Gräsfröhalm?

Vi har i vissa lägen köpt småbalar, vilket ju givetvis är svindyrt (strax över 7 kr/kg för blött silage) men vad gör man när läget är trängt?

Allright....that´s better :)

Vad är det du diskuterar egentligen? Det är väl SJÄLVKLART att det är DJURÄGARENS ansvar att hästen får tjänligt foder? Skulle det vara foderproducentens? Foderproducenten tar ansvar för det som säljs, men inte vad som fodras. Fodret kan ju vara lagerskadat, det kan ju inte producenten ansvara för.

Vill man hålla djur måste man ju ha så mycket kunskap att man kan avgöra om det foder man köper in är tjänligt eller inte, det går ju inte att lägga det ansvaret på producenten. Självklart ska de hålla sig till gällande lagar (köp-/konsumentköplag) och hålla den standard som sägs, men just ansvaret för vad som ges till djuret är ju solklart djurägarens.

Jag har redan från början gett förslag på Kraffts stråsortiment, men det bara ignorerats - både av dig och TS. Fö är dammigt hö - oavsett varför det är dammigt - aldrig tjänligt som hästfoder. Hästar är väldigt dammkänsliga.

Senast ändrad:

Äntligen hittat hösilage, svindyrt! Men nu ska dem inte få nåt mer av det höet iallafall. Åker och hämtar idag! Inte analyserat, men går ju att fixa. Däremot är det krav-odlat. Så borde väl vara bra? Iallafall en nödlösning, börjar med en, och ser om de är bra eller inte! Men kan väl knappast va sämre än det dem får nu iallafall. Har dock inte så stor erfarenhet av hösilage. Hur bör det förvaras? Hur länge håller en öppnad bal? Mycket frågar nu men men! :)

vad skönt att du fick tag på silage så snabbt! tyärr är det ju ingen garanti på ett bra foder att det är kravodlat. En öppen bal håller sig i någon dag upp till max en vecka beroende på temperatur. Vi har ca +4 dagtid och några minus nattetid här hos mig nu, balarna håller sig ca 4-5 dagar. Jag har dock ett mycket torrt silage, TS på 75%.

Om balen luktar konstigt, det är synligt mögel (svart, brunt eller grönt), hårda "kakor" eller den börjar bli varm så ska den kasseras.
Givetvis också om det är jord eller smådurskadaver i balen.

Tyvärr har KRAV-odlat ofta låga värden, men det är ju ett betydligt lättare problem att åtgärda (med t ex lusern) än problem med den hygieniska kvalitén.

Tack för alla svaren!
Har ju dock två små islandshästar, så är lite osäker på om jag kommer hinna göra mig av med allt, men får helt enkelt bli en bal nu iallafall som nödlösning! Bör dem förvaras inne eller ute? Vet att många har dem ute, men eftersom de är + gradigt ute nu, borde det ändå inte hållas bättre inne då, där de är skuggigt? Eller är jag helt ute och cyklar? :( Minusgrader under natten iallafall, får hoppas de håller någon vecka iaf. Är fyrkantsbalar iallafall, tänkte kolla om det finns småbalar, men osäkert. Är det någon skillnad på hållbarheten i fyrkantsbalar och rundballar med hösilage/ensilage!? Vad är egentligen skillnaden på hösilage/ensilage? Håller det lika länge båda två? Väldigt mycket frågor. Men har verkligen noll erfarenhet utav detta, har alltid använt mig utav hö. :( I allra värsta fall får det väl bli hö igen efter ensilagebalen, fast småbalar som förhoppningsvis borde hålla lite bättre? :confused:

Tack för alla svaren!
Har ju dock två små islandshästar, så är lite osäker på om jag kommer hinna göra mig av med allt, men får helt enkelt bli en bal nu iallafall som nödlösning! Bör dem förvaras inne eller ute? Vet att många har dem ute, men eftersom de är + gradigt ute nu, borde det ändå inte hållas bättre inne då, där de är skuggigt? Eller är jag helt ute och cyklar? :( Minusgrader under natten iallafall, får hoppas de håller någon vecka iaf. Är fyrkantsbalar iallafall, tänkte kolla om det finns småbalar, men osäkert. Är det någon skillnad på hållbarheten i fyrkantsbalar och rundballar med hösilage/ensilage!? Vad är egentligen skillnaden på hösilage/ensilage? Håller det lika länge båda två? Väldigt mycket frågor. Men har verkligen noll erfarenhet utav detta, har alltid använt mig utav hö. :( I allra värsta fall får det väl bli hö igen efter ensilagebalen, fast småbalar som förhoppningsvis borde hålla lite bättre? :confused:

Har du läst det här

http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm

Man hör så mycket om "djursyddslagen" men ingen säjer ett ord om "Livsmedallagen" där hästen är klassad och och allt du stopper i den.

Fast livsmedelslagen gäller ju bara om hästen är tänkt att sluta sina dagar som livsmedelsprodukt..
Det är inte ultimat att ha matat vår blivande föda med mögligt foder.
Livsmedelsverkets kontroller görs inte bara för att hitta rester av läkemedel utan även mögel- och miljögifter i levande djur och animaliska livsmedel.
Så oavsett vilken lagstiftning man vill tillämpa i detta fallet så har faktiskt Lovisaleonora_ rätt i att man inte ska fodra med mögligt foder.

Tänk på att det blir ett häftigt foderbyte så något för magen kanske vore bra att ge, framförallt om det kanske blir ytterligare ett foderbyte inom snar framtid.

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 060
Senast: cili
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 931
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama