Dammallergi och vaccin

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 9 456
Sv: Dammallergi och vaccin

:rofl::rofl::rofl:

Min veterinär sa precis tvärtom. Att pricktestet är en gammal metod som bara borde användas när blodtestet inte fungerar. Då osäkerhetsfaktorn är så pass stor på pricktestet.

Jag vet inte om det är så mycket att skratta åt. Jag tycker snarare att det är ganska jobbigt. Dock är väl Kerstin Bergwall tämlingen känd som allergiexpert nr.1 även utanför Sverige.

Vi fick kortison till hunden för att den inte skulle klia sig när vi höll på och behandla den. Ta antibiotikan tex den hjälpte den första veckan men sedan så kliade sig hunden igen. Samma sak under rävskabbsbehandlingen. Första veckan så hjälpte det bra men sen kom kliandet igen. Då tyckte veterinären att han skulle få kortison för att få bort klådan. Någon månad/månader senare så började vi vaccineringen.

Jag måste säga att jag tycker det låter lite konstigt att hon inte vill ge kortison för att stilla klådan. Ni vet ju att hunden är allergisk och att bara ge kortison resten av hundens liv är ju faktisk en behandling. Det är ju först nu de senaste åren som man har börjat med vaccinering. Förut fanns ju inte den möjligheten.

Slutar hunden att klia sig så kommer säkert såren också att försvinna.

Mvh

Tora

trots att såren ser ganska fula ut,så verkar det inte som att hon bryr sig så mycket om just dem.Hon har utslagen mestadels i ljumskar och under mage,men kliar sig på andra ställen.Ytterst sällan tvättar eller river hon på just utslagen.

Jag vet inte om det är så mycket att skratta åt. Jag tycker snarare att det är ganska jobbigt. Dock är väl Kerstin Bergwall tämlingen känd som allergiexpert nr.1 även utanför Sverige.

Och en tredje variant kommer med att pricktest inte finns:grin:

Vem ska man tro på egentligen:confused:

Har du någon form av försäkring som täcker det i så fall? Våran kostar 3500 kr att lösa ut men då tar försäkringen över hälfen.

Kan kanske bero lite på vad man vaccinerar mot?

Eller så betalar vi ett rejält överpris.

Mvh

Tora

Mitt vaccin kostade 1047 kr att lösa ut och ingen försäkring täcker det.

Är det samma vaccin (Artuvetrin)du använder med 10 ml i flaskan?
Låter konstigt att det skiljer så mycket annars?

Jag fick ett papper av vetrinären där det stog vad hon reagerade på,sen fick jag själv gå till apoteket och lämna pappret så att de fick beställa från Danmark tror jag.Sen ringde de mig när det kommit,så jag tror inte det är reducerat pris på något sätt

tack för omtanken:) och det är verkligen kul att höra att vaccinet verkar fungera för er,det gör ju att jag får mer hopp att även min hund ska få resultat av det:)

Problemet med kortisonet är ju att min vetrinär inte vill skriva ut det pga utslagen.

En dum fråga kanske,men är kortison över lag samma sak i alla tabletter?
Jag frågade om tabletter för att lindra om hunden blev ormbiten i sommras och det fick jag utskrivet som bara ligger till ingen nytta nu.Är lite rädd att mixtra själv,men om det är samma tabletter och det fungerar med vaccin,så borde det ju inte vara så farligt.Tänker jag dumt nu?

I mitt fall är det samma kortison. Tror det heter Betapred eller något liknade. Det som kan vara lurigt är ju doseringen. Vi började men 1 morgon och kväll varannan dag. Det är viktigt att man inte ger varje dag. Kommer inte ihåg exakt varför men har för mig att man då inte bara kan sluta med tabletterna rakt av.

Det absolut bästa du kan göra är att ta ett rejält snack med din veterinär. Veterinären kan ju ha andra orsaker till sitt förfarande. Har denne allergier som specialitet? Om inte så byt till någon som har det.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Tja om sanningen skall fram så vet inte om man skall skratta eller gråta över detta. Men nog allt är det jobbigt.

Kommer inte ihåg vad hon hette här nere men som jag förstod det så har hon skrivit en hel del artiklar om allergier och hon anses vara duktig.

Det kan ju vara så att på vissa hundar så fungerar det ena bättre än det andra. Men jag vet ju hur det är inom hästvärlden. Där kan två erkänt duktiga veterinärer ha helt olika åsikt om samma sak. Väldigt frustrerande.

Mvh

Tora

tack för omtanken:) och det är verkligen kul att höra att vaccinet verkar fungera för er,det gör ju att jag får mer hopp att även min hund ska få resultat av det:)

Problemet med kortisonet är ju att min vetrinär inte vill skriva ut det pga utslagen.

En dum fråga kanske,men är kortison över lag samma sak i alla tabletter?
Jag frågade om tabletter för att lindra om hunden blev ormbiten i sommras och det fick jag utskrivet som bara ligger till ingen nytta nu.Är lite rädd att mixtra själv,men om det är samma tabletter och det fungerar med vaccin,så borde det ju inte vara så farligt.Tänker jag dumt nu?

Min hund hade innan vi började med sprutorna också utslag i ljumskarna. Inte så mycket, men det var rött och väldigt irriterat där. Först behandlade vi då utslagen med kortisonkräm, sedan fick han kortisontabletter för klådan. Jag tycker det låter konstigt att din veterinär inte vill skriva ut kortisontabletter på grund av utslagen. De kortisontabletter som min hund får heter Medrol och ska enligt min veterinär ge så lite biverkningar som möjligt. De är nog dock lite dyrare än andra kortisonpreparat.

Jag tror att du kan ge de kortisontabletter du har, men jag är liksom du rädd för att mixtra själv med läkemedel.

Det är verkligen en djungel med de här allergierna och hur det egentligen ska behandlas och undersökas. Ju mer man läser, desto snurrigare blir man.

Mitt vaccin kostade 1047 kr att lösa ut och ingen försäkring täcker det.

Är det samma vaccin (Artuvetrin)du använder med 10 ml i flaskan?
Låter konstigt att det skiljer så mycket annars?

Jag fick ett papper av vetrinären där det stog vad hon reagerade på,sen fick jag själv gå till apoteket och lämna pappret så att de fick beställa från Danmark tror jag.Sen ringde de mig när det kommit,så jag tror inte det är reducerat pris på något sätt

Om jag minns rätt så köpte vi vår första flaska hos veterinären, priset var då väsentligen högre (kanske runt 3000 kr eller så), men jag tror att hälften täcktes av försäkringen. Den andra flaskan beställde veterinären så vi själva fick hämta den på apoteket, och då betalade vi nog liksom du 1000 kr ungefär. Jag vet att min veterinär sa varför det blev så, men jag minns inte varför. Det var alltså inte min giriga veterinär som behöll 2000 själv.;)

I mitt fall är det samma kortison. Tror det heter Betapred eller något liknade. Det som kan vara lurigt är ju doseringen. Vi började men 1 morgon och kväll varannan dag. Det är viktigt att man inte ger varje dag. Kommer inte ihåg exakt varför men har för mig att man då inte bara kan sluta med tabletterna rakt av.

Det absolut bästa du kan göra är att ta ett rejält snack med din veterinär. Veterinären kan ju ha andra orsaker till sitt förfarande. Har denne allergier som specialitet? Om inte så byt till någon som har det.

Mvh

Tora

Vet inte vad mitt kortison heter,det ligger fortfarande kvar i bilen efter sommaren,men det låter bekant med det du skrev.

Vet inte om jag vågar ge det på egen risk men ifall att, så går det ju prova med bara lite grann i taget...........

Hon pratade ju faktiskt om kortison när vi var där,men hon påpekade utslagen som att de skulle försvinna först,så att ge henne borde ju inte vara någon fara med tanke på att hon själv sagt att det var ett alternativ.

Hur mycket väger din hund i jämförelse med doseringen?

Min hund hade innan vi började med sprutorna också utslag i ljumskarna. Inte så mycket, men det var rött och väldigt irriterat där. Först behandlade vi då utslagen med kortisonkräm, sedan fick han kortisontabletter för klådan. Jag tycker det låter konstigt att din veterinär inte vill skriva ut kortisontabletter på grund av utslagen. De kortisontabletter som min hund får heter Medrol och ska enligt min veterinär ge så lite biverkningar som möjligt. De är nog dock lite dyrare än andra kortisonpreparat.

Jag tror att du kan ge de kortisontabletter du har, men jag är liksom du rädd för att mixtra själv med läkemedel.

Det är verkligen en djungel med de här allergierna och hur det egentligen ska behandlas och undersökas. Ju mer man läser, desto snurrigare blir man.

Ja det är verkligen komplicerat allt det här och trots att vi är flera med samma problem så verkar alla ha olika vetrinärer med olika metoder och åsikter.

jag är verkligen också rädd för att mixtra med tabletterna men samtidigt känner jag att vetrinären också chansar och prövar en hel del....

Hej på dig!:laugh: Hoppas att du får de svaren som du söker!

hej hej på dig! hoppas du har en trevlig promenad!

Min hund började med vaccinet för ca 2 månader sedan. Började även ge fiskolja i samma veva, och idag är *peppar peppar* vovven nästan klåd fri, utan sår och har en extremt bra pälskvalitet!:laugh:
Jag tror dessvärre inte att det är sprutornas förtjänst ännu då jag hört att det tar upp till 6 månader, 1 år tills man kan se resultat.. få blir helt bra men många bli bättre sade min vet.

Jag tror på fiskoljan (i min hunds fall) och kanske att sommaren är över (kan ju vara något som finns sommartid som hon reagerar på?)

Vet fortfarande inte allt hon är allergisk mot, det enda hon visat reaktion på är kvalster, det var en mycket lite reaktion sa vet. som menade på att det inte kan vara bara det..

Hon har innan också fått en rad pencillin kurer för den bakteriella infektionen i huden som under en period uppstod om och om igen..
Hon kliade sig och fick små sår mestadels i armhålor, bröstkorgen, hela frambenen, ljumskarna bak, svansrot och lite tassar.. senare tid även huvud/hals. :crazy:

Hon kliar sig fortfarande lite, men det är ytterst lite..

Jag hoppas mycket på sprutorna, men just nu undrar jag mest vad som gjort att klådan nästintill upphört? Kan det vara fisk oljan?

*Försökte sammanfatta flera års allergi utredning*:angel::crazy:

Kommer även jag att följa denna tråd med största intresse!

Prata med en annan veterinär då? Börja mixtra med överbliven medicin är bara urbota korkat om du ursäktar språket.

Det är ingen fara,har efter övervägande beslutat att inte använda tabletterna jag har:)

Så kul att din hund mår bra:)
Det jag funderade på var bara hur du kan ha fått vaccin utan att vara hundra på vart det är?

Som jag förstått så sätter de ihop ett vaccin beroende på vad det är de är allergiska emot????

Jag ska definitivt prova fiskolja till min om du fått ett bra svar från det:)
Vad heter fiskoljan och var har du köpt det?

Så kul att din hund mår bra:)
Det jag funderade på var bara hur du kan ha fått vaccin utan att vara hundra på vart det är?

Som jag förstått så sätter de ihop ett vaccin beroende på vad det är de är allergiska emot????

Jag ska definitivt prova fiskolja till min om du fått ett bra svar från det:)
Vad heter fiskoljan och var har du köpt det?

Är det så det är?:eek: Jag trodde vaccinet var immunförsvar höjande och hjälpte hunden vänja sig vid de lr dom ämnena som kroppen reagerar på. Det finns väl bara ett vaccin? Annars har min vet. RÅKAT hoppa över den delen.SERIÖST.:angel::(
Antar isåfall att hon får vaccin mot kvalster.. jag är lite förvirrad nu som sagt.

Fiskoljan jag använder heter Standart och jag köper den via internet, googla på oljan så kommer det upp en del återförsäljare av produkten. Jag köper via www.foderbilen.se

Finns även en fisk olja som heter Salmopet och brukar säljas hos vet. Den har jag hört ska vara bra också!:idea:

Snälla kan någon nu svara med säkerhet om det är så att det finns olika vaccin???:crazy:

Nu är jag alltså inte säker,men jag fick åka till vetrinären och hämta ett papper,där fyra ämnen var i kryssade(dammkvalster,förrådskvalster,samt ett träd och ett slags gräs).Jag tog med mig pappret till apoteket där apotekaren fick beställa vaccinet efter vad som var i kryssat på pappret.Så fattade jag det,men kanske har någon säkrare svar än var jag har.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka