Dammallergi och vaccin

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 9 456
Sv: Dammallergi och vaccin

Mitt vaccin heter också Artuvetrin.

Det vi vet med min hund är att det inte är foderallergi (inte bara iaf), men förutom att hon har en liten reaktion på kvalster så har jag inte fått några ordentliga svar. Atopisk allergi gissade vet på, men det har inte visat sig via tester, förutom kvalster som sagt. Det hela är lite rörigt, vi har utrett detta en lååång period, en massa pengar och få ordentliga svar, men det är ju svårt med allergi.:crazy:

Pricktester, blodprover, parasit behandlingar och vi har även gjort diet testet.

Men som sagt, i nuläget kliar sig vovvan ytterst lite.. och vad det beror på kan bara spekuleras i men jag vet med all säkerhet att den fina pälsen hon fått är fiskoljans förtjänst!:D Hon fällde MYCKET och onormalt OFTA innan pga allergin gissar jag.

Nu är jag alltså inte säker,men jag fick åka till vetrinären och hämta ett papper,där fyra ämnen var i kryssade(dammkvalster,förrådskvalster,samt ett träd och ett slags gräs).Jag tog med mig pappret till apoteket där apotekaren fick beställa vaccinet efter vad som var i kryssat på pappret.Så fattade jag det,men kanske har någon säkrare svar än var jag har.....

Det du säger kan mycket väl stämma! Jag blir bara så upprörd varför jag så uppenbarligen inte fått tagit del av denna fakta från min vet.!:o:(

Jag såg aldrig det pappret du talar för det var min vet som lade in en beställning via internet och allt jag behövde göra var att hämta vaccinet efter att apoteket kontaktat mig när det kommit.

Bra att veta, om hunden har kvalsterallerig, att du bör bada den var 10-14 dag för att få bort kvalster"leavings" ur pälsen. Det är nämligen det hundarna reagerar på, inte själva kvalsterna.
Fiskoljan är bra eftersom den återfettar huden och en bra hudkvalitet förhindrar att kvalsterskiten besvärar hunden, huden skyddar bättre.

Jag fick av vet. rekommendation att bada Loka i Sepolytic, Ett medicinsk schampo som är klådstillande och lindrar irriterad hud. Viktigt att inte använda något som är uttorkande.
Har badat henne i det idag och så fort jag började massera in i pälsen sjönk hennes huvud ner och bara njööööt. Vanligtvis avskyr hon schampobad.

PROB-schampo (och oljan) är det bästa som jag har testat av ickemedicinsk typ. Kostar lite men väl värt pengarna. Är dessutom ohyreavvisande.

Bra att veta, om hunden har kvalsterallerig, att du bör bada den var 10-14 dag för att få bort kvalster"leavings" ur pälsen. Det är nämligen det hundarna reagerar på, inte själva kvalsterna.
Fiskoljan är bra eftersom den återfettar huden och en bra hudkvalitet förhindrar att kvalsterskiten besvärar hunden, huden skyddar bättre.

Jag fick av vet. rekommendation att bada Loka i Sepolytic, Ett medicinsk schampo som är klådstillande och lindrar irriterad hud. Viktigt att inte använda något som är uttorkande.
Har badat henne i det idag och så fort jag började massera in i pälsen sjönk hennes huvud ner och bara njööööt. Vanligtvis avskyr hon schampobad.

PROB-schampo (och oljan) är det bästa som jag har testat av ickemedicinsk typ. Kostar lite men väl värt pengarna. Är dessutom ohyreavvisande.

TACK för din rekomendation!:bow:

Jag badar vovven ca varannan vecka i ett låg allergent schampo som jag haft kvar efter tidigare inköp, såg att jag glömt skriva det i mina föregående inlägg..(snurrig allmänt idag tror jag.) Däremot ska jag byta ut det schampo jag använder nu, till PROB , så kul att det schampot uppskattas av dig!:laugh:

Badade hunden även innan jag började med sprutor och olja, klådan kvarstod.

Senast ändrad:

PROB-grejerna var bra. Speciellt oljan men då såg hunden ut som en blöt säl och luktade brygga... :D

Ja enbart schampot räckte ju inte för mig heller. Men många bäckar små!

Hittade detta när jag googlade på vaccinet, verkar som du har rätt!:

Hyposensibilisering är en metod för att bota eller lindra allergier genom att patienten utsätts för ökande doser av det allergiframkallande ämnet (allergenet) via injektioner av allergenet.

Målet är att "lära" kroppen att oskadliggöra allergenet utan att framkalla en allergisk reaktion. Detta uppnås genom att antikroppsreaktionen gradvis skiftar från att vara IgE-dominerad till att bli IgG-dominerad. IgG kan binda upp allergenet och därmed förhindra aktivering av den IgE-medierade reaktionsvägen.

jag blev rekomenderad att bada/duscha var fjärde dag med ett djuprengörande schampo(som jag gissar är uttorkande),men sen har jag fått en olja som heter dermocent som jag lägger i nacken en gång i veckan,ska tydligen vara som fiskolja,men utanpå pälsen.....

Luktar faktiskt riktigt gott och är baserande på olika oljor från växtriket.

Men även om artuvetrin nu är det verkande ämnet för kvalster,så är det ju det din hund också visar,även om det är lite.....så det stämmer säkert.

Va??? Eller det gäller kanske bara de hundar som får päls/hudproblem..? Min hunds allergi sätter sig ju mest i öronen och där det är tunn hud (typ magen, tassarna), men jag har aldrig fått rekommendationen att bada henne.
Ska självklart prova det om det rekommenderas.

Det var vad min vet sa till mig och det stämmer överens med den info jag själv har hittat på nätet när jag läst på om kvalster/allergi.

Viktigt är ju dock att man hittar en milt schampo som smörjer huden och inte torkar ur den.

Lokas besvär sitter mest som klåda runt hals, kinder, rumpa m.m. (Plus mjällandet då.) Hon har inga utslag. exem eller liknande. Den tunna huden på mage och ljumskar är missfärgad av hyperpigmenteringen och uppenbart "torr" men inget annat.

Nej. :D

Billigt kan du nog glömma.

PROB-schampot är som sagt det jag främst rekommenderar (av de jag testat) eftersom det faktiskt gör nytta. Den är dock dyr och inte särskilt dryg, luktar tjära.

prob_schampo.bmp

Näst bäst är Natural Espree Hypo-allergenic coconut schampo, det gör inte lika mycket nytta men heller ingen skada. Den är fortfarande ganska dyr, strax under tvåhundra för 355ml tror jag att jag gav, men den är dryyyg. Kan spädas ut och räcker i en evighet. Och luktar himmelskt gott.

ESPREEhypoallergenic.jpg

Shit... Jag är inte gjord av pengar;)

PROB vägrar jag, står inte ut med lukten, har provat det EN gång på hästen och den lukten sitter ju i hur länge som helst.

Då kör jag nog hellre med det andra :D Finns i välsorterad djurbutik?

Jag använder VetriDerm schampoo och balsam som finns på apoteket till min allergiker. Det fungerar väldigt bra på min. Väldigt drygt och inte så hemskt dyrt. Luktar dessutom jättegott. Jag har liksom Skogstrollet blivit rekommenderad att bada min ofta för att få bort kvalsterrester ur pälsen. Min har inte haft några egentliga hudbesvär, mer än klåda då.

Prob serien är riktigt bra men det luktar FAN!

Jag har även Esprees allergi shampo (det på bilden) men det tycker jag fungerar ganska dåligt faktiskt.
Inte kan jag hålla med om att det luktar himmelskt gott heller...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka