Dammallergi och vaccin

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 9 456
L

liljekonvall

Har förut skrivit om min hund och alla dessa allergiutredningar och vetrinärbesök vi gjort i samband med detta.Nu är det förhoppningsvis konstaterat att det är allergi på kvalsterdamm,förrådskvalster och någon reaktion på något slags gräs och höstträd.

Iallafall så har vi nu börjat med första sprutan av ett vaccin som kan hjälpa ungefär hälften av alla hundar med problem av denna sort.

Min fråga är om någon ger allergivaccin till sin hund och hur det har påverkat hunden,hur lång tid det tog innan(om) det gav resultat och om ni märkt några biverkningar?Jag har för mig nåhon(Lady_vip??) gav vaccin till sin?

Vi är ju ännu i inställningsfasen med att öka på 0,2 ml under några veckor,så än räknar jag inte med att se resultat,men det skulle vara kul att se om det fungerar inom snar framtid.

Vaccinet jag fått heter Artuvetrin.

Sv: Dammallergi och vaccin

Vet inte vad vårat vaccin heter men vi har hållit på i över 1 år. Nu behöver han inga kortisontabletter alls. Han är inte 100% klifri men han har inga sår eller skorpor.

Märkte inte av några biverkningar alls (annars så kan det hända att de kliar sig lite mer där man har stuckit). Svårt att säga hur lång tid det tog men var 3:e månad så drog vi ner lite på kortisonet. Så man får nog räkna med att det tar minst 3 månader innan man märker någon skillnad.

Mvh

Tora

Tack för ditt svar,jag minns att du var med i tråden,men det är svårt att hålla reda på alla namn här:)
Vad är din hund allergisk emot?

Min har ju också en massa utslag,men hela tiden får jag svaret att det är en bakteriell hudinfektion och bara fler och fler antibiotikakurer sätts in.

jag själv tror det handlar om allergin,då det blossat upp mer nu.Jag är inte ute med henne lika mycket pga en bruten fotled,samt att vi inte är i sommarstugan nu under hösten där de var ute nästan hela dagarna= mer dammkvalster inne.......

Jag har inte fått något som lindrar klådan och det tycker jag också är konstigt.

Be veterinären skriva ut kortisontabletter. En burk kostar ca 50 kr och den räcker länge (beror givetvis på hur mycket hunden får, men ändå). Man brukar få ge kortison i början för att hunden skall slippa klia sig. Tanken är att man till slut skall klara sig undan men ytters liten kortisonmängd, eller tom ingen alls.

Man skall vanligtvis behandla mot rävskabb, hårsäcksinfl. och andra vanliga hudåkommor innan man gör en allergiutredning. Detta för att det är så kostsamt.

Min är allergisk mot inomhuskvalster.

Mvh

Tora

Verkar som att chansen/risken är stor att även min får börja med dessa sprutor så jag ska följa tråden med intresse.

Jo det är klart de ska behandlas mot parasiter och så innan man startar en allergiutredning,men jag har inga goda erfarenheter av min vetrinär,det känns som att hon inte lyssanr på vad jag säger.....

Vi behandlade mot loppor och parasiter i våras och visst kan det ha kommit efter behandlingen men när medlet inte hjälpte,den andre hunden inte har problem samt att problemen i huvudsak sitter i ljumsakar och under mage så borde man kunna utesluta det nu.

Utslagen har blivit värre efter en sommar där hunden vart mycket mer ute,samt jag har vart mycket noga med att torka,rengöra och hålle efter smuts.Alltså BORDE problemen komma av allergin och inte av bakteriella hudinfektioner där kur efter kur med antibiotika inte hjälper.....Är uppe i sjätte kuren nu på 5 månader.

Allergifodret vi testade skulle ge resultat efter ca 8 veckor,min fick äta det i 13 veckor,för det kunde ju vara det......

Jag menar,visst ska man kolla uteslutande andra orsaker,men inte så länge att det blir en hopplös resa av vetrinärbesök för hundägaren, som verkligen kostar mycket pengar och hunden känns som ett stort expriment för vetrinären.....

Hur ofta,hur mycket vaccin ger du din hund?

Verkar som att chansen/risken är stor att även min får börja med dessa sprutor så jag ska följa tråden med intresse.

Jag har tänkt på dig och undrat hur det gått?
Hur långt har ni kommit i er utredning?
Är hunden bättre/sämre?

Fråga om det är något du undrar,jag verkar ju ligga steget precis före dig i detta:)Kanske bättre med en ledsen smaily med tanke på omständigheterna runt det.......

Inte längre än senast vi skrev om det. Mellan pricktest och foderprovokation. Först om 4-6 v vet vi mer.

Jo det är klart de ska behandlas mot parasiter och så innan man startar en allergiutredning,men jag har inga goda erfarenheter av min vetrinär,det känns som att hon inte lyssanr på vad jag säger.....

Vi behandlade mot loppor och parasiter i våras och visst kan det ha kommit efter behandlingen men när medlet inte hjälpte,den andre hunden inte har problem samt att problemen i huvudsak sitter i ljumsakar och under mage så borde man kunna utesluta det nu.

Utslagen har blivit värre efter en sommar där hunden vart mycket mer ute,samt jag har vart mycket noga med att torka,rengöra och hålle efter smuts.Alltså BORDE problemen komma av allergin och inte av bakteriella hudinfektioner där kur efter kur med antibiotika inte hjälper.....Är uppe i sjätte kuren nu på 5 månader.

Allergifodret vi testade skulle ge resultat efter ca 8 veckor,min fick äta det i 13 veckor,för det kunde ju vara det......

Jag menar,visst ska man kolla uteslutande andra orsaker,men inte så länge att det blir en hopplös resa av vetrinärbesök för hundägaren, som verkligen kostar mycket pengar och hunden känns som ett stort expriment för vetrinären.....

Hur ofta,hur mycket vaccin ger du din hund?

Han får sitt vaccin 1 gång i månaden. Kommer inte ihåg hur mycket det är men en liten flaska räcker i ca 10 månader.

Har du skickat blodprov och fått reda på exakt vad hunden är allergisk mot?

Jag tycker nog att du kanske ska prata med en annan veterinär. Hunden skall inte behöva ha utslag och klia sig.

Våran fick kortison så fort kliandet inte avtog inom några veckor (behandlades bla mot rävskabb och hårsäcksinflamation). Tanken med vaccinet är ju inte att man skall sluta tvärt med kortisonet utan att fasa ut det väldigt långsamt medan vaccinet får effekt.

Mvh

Tora

Inte längre än senast vi skrev om det. Mellan pricktest och foderprovokation. Först om 4-6 v vet vi mer.

Jag blir lite nyfiken till foderprovokationen. När vi började kliutredningen så sa våran veterinär (expert på hudsjukdomar hos hund) att foderallergiutredning är det absolut sista man testar då det är en väldigt komplicerad och omständig utredning. Hunden får tex absolut inte äta något annat. Gör den det så får man börja om från början. Vissa hundar får helt enkelt gå med munkorg under tiden då minsta lilla grej kan sabba allt.

Sedan så lät det på henne som om pricktest var ett ganska så oprecist sätt att ta reda på vad hunden var allergisk mot. Snarare tar man till det om blodtesten inte fungerar av någon anledning.

Vad hade din veterinär för tankar runt det här? För som vanligt så kan inte ens experterna enas om en "sanning" utan det skall finnas lika många sanningar som veterinärer. Och så står man där som hundägare i mitten och vet inte riktigt vem man skall lyssna på.

Däremot så är jag glad att vi hamnade hos en hudexpert. Det verkar som om kunskapen om allergi hos en allmän veterinär är ganska så ytlig och ibland tom felaktig.

Mvh

Tora

Jag har gått till Djurakuten i Stockholm som har de bästa veterinärerna när det gäller allergier.

Loka har haft klåda och mjällat i flera månader. Hon har också blivit mörk i ljumskar, armhålor och mage - s.k. hyperpigmentering som är ett tecken på att hon gått med någon infektion en längre tid.

Mjällandet kände vet igen direkt, ichtyos. Ärftligt, räknas som skönhetsfel och mkt vanligt hos golden.
Klådan fastställdes som reaktion på allergi (med vetskap om alla tidigare prover) och allergiutredning sattes igång.

Loka har genomgått flera behandlingar för att dels utesluta ohyra av olika slag, skraptester, blodprov för att kolla värden på sköldkörtel, binjurar m.m. Även andra tester men jag måste kolla i papprena för att kunna radda upp det. (Finns en tråd skapad av mig: Lokas hudutredning, om du vill veta mer om just min hund.) Inget visade någonting.

För att testa om hunden är allergisk mot något i maten (födoämnesallergi) sätter man hunden på eliminationsdiet i åtta veckor på ett foder den aldrig fått förut för att rensa ut allt ur kroppen på den. Sedan sätter man in hunden på dess vanliga diet (provokation) och kommer en reaktion då = födoämnesallergi. Sedan är det vad jag förstår en lång tid av testande för att komma fram till VAD hon är allergisk mot.
Att det skulle vara så kinkigt att hunden på allergifoder fick jag inte höra. Däremot ingen annan mat, inga tuggben, inget godis och helst inte heller träna apportering på vilt. Det enda hon får äta och äter utöver sin mat är naturella riskakor och rent ankkött (hon går på hills d/d anka och ris). Hon får också linfröolja för omega 3/6 och biotin.

Men ja, de finns även blodprov som kan kolla detta. Dock säger mina veterinärer att detta blodprov är otillförlitligt och ofta missvisande (och det sades med förakt för de mindre kunniga veterinärer inom allergier som använder detta). Jag valde att lyssna på min veterinär.

För att testa allergi mot saker i hunden omgivning gör man antingen ett pricktest eller blodprovstest. På Loka gjorde vi pricktest och man konstaterade att hon reagerade starkt på fyra sorters kvalster och "mediumstarkt" på en fjärde. Den veterinär som gjorde detta test är mycket erfarenhet på just det.

Naturligtvis kan Loka även *peppar peppar* ha allergier både i foder och i omgivningen.

Det hela - kort sammanfattat.

ja,min vetrinär tog ju nu då slutligen blodprov och skickade iväg och detta visade då främst på husdammskvalster och förrådskvalster,men också en mindre reaktion på något slags gräs och något träd(det var ca 20 olika träd och grässorter som testades i detta.)

Jag har många ggr funderat på att byta vetrinär,men så blir det tanken på att hon känner till hunden och hela tiden att det skrivs upp nya tider för återbesök,så det helt enkelt bara har blivit fortsatta besök just där.

Jag har vart både ledsen och villrådig på hennes kliande.Tycker så synd om henne samtidigt som jag inte vet vad jag ska göra för att hjälpa henne.En gång fick vi allergitabletter som var för människor,men det hjälpte noll...

Hon nämnde kortison en gång men menade att hunden skulle vara utan utslag först, så eftersom hon inte vart det,så har hon inte fått något.

Jag kör ju på det och har gjort länge, artuvetrin som det heter.

Direkt när min Lokas allergi (Skogstrollet, sa ju att du skulle byta namn, alla Lokor får allergi;)) upptäcktes började vi med det och efter ca 1,5 år vara hon nästintill symptomfri.
Fortsatte ett halvår till och sen slutade jag med sprutorna, vilket jag INTE skulle ha gjort.

Så jag fick börja om igen och nu är det ca 9 månader sen och det börjar lugna sig igen. Så för min del så hjälper sprutorna verkligen. När jag inte ger dem är öronen bara blodiga lappar som stänker ner alla väggar med blod, hakan som en tonårings acnekind och tassarna sönderbitna. Dessutom antar hela hunden en svagt röd nyans :crazy:

Nu har hon haft oturen att få blodöra och lite annat skit som påverkat henne sista månaden, men allergin är under ganska bra kontroll.

Det enda negativa är att det är dyrt (men värt det) och att min hund har blivit spruträdd, hon är en riktigt fjomp:D

Vad kul att höra att det fungerar för dig:)

men tog det verkligen så lång tid innan det hjälper?

Min vetrinär sa att vaccinet hjälper på ca hälften av hundarna,så det känns otroligt lång tid att vänta för att bara se OM det hjälper.

Men tycker du att det är så dyrt?Vad betalar du?

jag har ju exakt samma vaccin som du (artuvetrin) och det kostade 1047 att lösa ut för en liten flaska på 10 ml,men det räcker ju i 10 månader då fulldosen var på 1 ml i månaden efter att man ställt in hunden under en period.det är ju inte mer än 100 kr i månaden.Väl värda pengar om det fungerar istället för tusentals kronor på andra medel,schampon,mediciner och vetrinärbesök som jag betalt nu......

Glömde fråga vilka problem du haft med hunden under "allergiperioden"?
var det utslag,klåda eller allmäntillståndet?

Du skrev att hon nästan var symtomfri och jag funderade på vilka symtom hon har kvar.

Min har ju en massa utslag på mage och i ljumskar,men de verkar inte vara problemet eftersom hon knappt rör dessa sår.Däremot är det ju klådan som verkar sitta i huvudsak i armhålor och runt hals som är problemet för oss...

Min labrador får också samma vaccin som din för sin allergi mot inomhuskvalster. Han har svarat mycket bra på behandlingen. Han är nu inne på år två med vaccin. Om jag minns rätt märkte jag resultat väldigt tidigt när vi började med sprutorna. Nu under sommaren när han är sämst får han utöver sprutorna även en halv kortisontablett varannan dag, men jag har tänkt mig sluta med det inom kort då han brukar vara bättre vintertid. Tar jag inte vaccinet exakt på dagen fyra veckor efter förra vaccinet blir han direkt mycket mer kliig. Han har aldrig haft så mycket utslag mer än lite i ljumskarna. Dessa är helt borta, men han är fortfarande mer kliig än en frisk hund.

Hoppas du får samma bra resultat på din vovve. Om han är väldigt besvärad av klådan under tiden skulle jag rekommendera att kombinera vaccinet med kortison en tid.

Jag har gått till Djurakuten i Stockholm som har de bästa veterinärerna när det gäller allergier.

Loka har haft klåda och mjällat i flera månader. Hon har också blivit mörk i ljumskar, armhålor och mage - s.k. hyperpigmentering som är ett tecken på att hon gått med någon infektion en längre tid.

Mjällandet kände vet igen direkt, ichtyos. Ärftligt, räknas som skönhetsfel och mkt vanligt hos golden.
Klådan fastställdes som reaktion på allergi (med vetskap om alla tidigare prover) och allergiutredning sattes igång.

Loka har genomgått flera behandlingar för att dels utesluta ohyra av olika slag, skraptester, blodprov för att kolla värden på sköldkörtel, binjurar m.m. Även andra tester men jag måste kolla i papprena för att kunna radda upp det. (Finns en tråd skapad av mig: Lokas hudutredning, om du vill veta mer om just min hund.) Inget visade någonting.

För att testa om hunden är allergisk mot något i maten (födoämnesallergi) sätter man hunden på eliminationsdiet i åtta veckor på ett foder den aldrig fått förut för att rensa ut allt ur kroppen på den. Sedan sätter man in hunden på dess vanliga diet (provokation) och kommer en reaktion då = födoämnesallergi. Sedan är det vad jag förstår en lång tid av testande för att komma fram till VAD hon är allergisk mot.
Att det skulle vara så kinkigt att hunden på allergifoder fick jag inte höra. Däremot ingen annan mat, inga tuggben, inget godis och helst inte heller träna apportering på vilt. Det enda hon får äta och äter utöver sin mat är naturella riskakor och rent ankkött (hon går på hills d/d anka och ris). Hon får också linfröolja för omega 3/6 och biotin.

Men ja, de finns även blodprov som kan kolla detta. Dock säger mina veterinärer att detta blodprov är otillförlitligt och ofta missvisande (och det sades med förakt för de mindre kunniga veterinärer inom allergier som använder detta). Jag valde att lyssna på min veterinär.

För att testa allergi mot saker i hunden omgivning gör man antingen ett pricktest eller blodprovstest. På Loka gjorde vi pricktest och man konstaterade att hon reagerade starkt på fyra sorters kvalster och "mediumstarkt" på en fjärde. Den veterinär som gjorde detta test är mycket erfarenhet på just det.

Naturligtvis kan Loka även *peppar peppar* ha allergier både i foder och i omgivningen.

Det hela - kort sammanfattat.

:rofl::rofl::rofl:

Min veterinär sa precis tvärtom. Att pricktestet är en gammal metod som bara borde användas när blodtestet inte fungerar. Då osäkerhetsfaktorn är så pass stor på pricktestet.

Tydligen så kunde mattestet ge lite missvisande resultat om hunden fick i sig något annat. Hur litet det än var. Sen sa hon också att foderallergi inte är så vanligt som folk tror utan att det då snarare beror på andra saker. Det är därför hon brukar göra det i sista hand (dels pga krånligheten dels pga att det faktiskt är ganska så få hundar som har foderallergi).

Om inte ens experterna sins emellan kan tycka samma, hur skall man som "vanlig" människa veta vem man skall lyssna på? :crazy::D

Min hund mjällade också mycket innan vi började med vaccineringen. När vi fick kortison så blev det betydligt mindre. Efter ca ett halvår med vaccinering så var det nästan inget och nu när det har gått över ett år med vaccinering så är det helt borta. Han är jättefin i pälsen nu. Helt annan kvalite och mycket tätare päls.

Mvh

Tora

Vad kul att höra att det fungerar för dig:)

men tog det verkligen så lång tid innan det hjälper?

Min vetrinär sa att vaccinet hjälper på ca hälften av hundarna,så det känns otroligt lång tid att vänta för att bara se OM det hjälper.

Men tycker du att det är så dyrt?Vad betalar du?

jag har ju exakt samma vaccin som du (artuvetrin) och det kostade 1047 att lösa ut för en liten flaska på 10 ml,men det räcker ju i 10 månader då fulldosen var på 1 ml i månaden efter att man ställt in hunden under en period.det är ju inte mer än 100 kr i månaden.Väl värda pengar om det fungerar istället för tusentals kronor på andra medel,schampon,mediciner och vetrinärbesök som jag betalt nu......

Har du någon form av försäkring som täcker det i så fall? Våran kostar 3500 kr att lösa ut men då tar försäkringen över hälfen.

Kan kanske bero lite på vad man vaccinerar mot?

Eller så betalar vi ett rejält överpris.

Mvh

Tora

Jag har vart både ledsen och villrådig på hennes kliande.Tycker så synd om henne samtidigt som jag inte vet vad jag ska göra för att hjälpa henne.En gång fick vi allergitabletter som var för människor,men det hjälpte noll...

Hon nämnde kortison en gång men menade att hunden skulle vara utan utslag först, så eftersom hon inte vart det,så har hon inte fått något.

Vi fick kortison till hunden för att den inte skulle klia sig när vi höll på och behandla den. Ta antibiotikan tex den hjälpte den första veckan men sedan så kliade sig hunden igen. Samma sak under rävskabbsbehandlingen. Första veckan så hjälpte det bra men sen kom kliandet igen. Då tyckte veterinären att han skulle få kortison för att få bort klådan. Någon månad/månader senare så började vi vaccineringen.

Jag måste säga att jag tycker det låter lite konstigt att hon inte vill ge kortison för att stilla klådan. Ni vet ju att hunden är allergisk och att bara ge kortison resten av hundens liv är ju faktisk en behandling. Det är ju först nu de senaste åren som man har börjat med vaccinering. Förut fanns ju inte den möjligheten.

Slutar hunden att klia sig så kommer säkert såren också att försvinna.

Mvh

Tora

Min labrador får också samma vaccin som din för sin allergi mot inomhuskvalster. Han har svarat mycket bra på behandlingen. Han är nu inne på år två med vaccin. Om jag minns rätt märkte jag resultat väldigt tidigt när vi började med sprutorna. Nu under sommaren när han är sämst får han utöver sprutorna även en halv kortisontablett varannan dag, men jag har tänkt mig sluta med det inom kort då han brukar vara bättre vintertid. Tar jag inte vaccinet exakt på dagen fyra veckor efter förra vaccinet blir han direkt mycket mer kliig. Han har aldrig haft så mycket utslag mer än lite i ljumskarna. Dessa är helt borta, men han är fortfarande mer kliig än en frisk hund.

Hoppas du får samma bra resultat på din vovve. Om han är väldigt besvärad av klådan under tiden skulle jag rekommendera att kombinera vaccinet med kortison en tid.

tack för omtanken:) och det är verkligen kul att höra att vaccinet verkar fungera för er,det gör ju att jag får mer hopp att även min hund ska få resultat av det:)

Problemet med kortisonet är ju att min vetrinär inte vill skriva ut det pga utslagen.

En dum fråga kanske,men är kortison över lag samma sak i alla tabletter?
Jag frågade om tabletter för att lindra om hunden blev ormbiten i sommras och det fick jag utskrivet som bara ligger till ingen nytta nu.Är lite rädd att mixtra själv,men om det är samma tabletter och det fungerar med vaccin,så borde det ju inte vara så farligt.Tänker jag dumt nu?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka