Dåligt väder?

Sv: Dåligt väder?

Dom går inte in för deras instinkt säger det. Det säger ju sig själv att vildhästar är mer tåliga än tamhästarna.

I lördags när vi hämtade hem den ena pållan från djusjukhuset var det ett fruktansvärt väder, regnade som bara den och blåste.

ALLA hästar i hagar vi åkte förbi som hade vindskydd stod just inne i det. Ingen häst stod utanför. och de hästar som inte hade vindskydd stod med rumpan mot vinden och försökte söka skydd där det kunde finnas.

Jag köper inte att hästar inte söker sig till skydd..
 
Sv: Dåligt väder?

Hejsan.
Jag e lite nyfiken på vad du menar med att alla hästar inte kan gå på lösdrift??
Menar du ponnier eller olika raser och varför skulle de inte kunna det??

Du har så rätt i att det inte är naturligt för dem att bära oss på ryggen!!
Det är därför det är sååååååååå viktigt att vi tänker på det när vi rider tex eller köper sadel osv.
Att vi gör det så bekvämt som möjligt för hästen.
Det e inte meningen att hästen ska lida utan tycka det e roligt.
:D
 
Sv: Dåligt väder?

Mitt ena fullblod skulle inte klara av det. De gånger hon gått på sommarbete har hon tappat ngt enormt eftersom hon går i hagen hela tiden.

Pga hennes uppväxt så är hon orolig och hon är mest trygg i stallet :crazy: Sist hon gick på bete fick vi hämta hem henne eftersom hon sprang omotiverat och tappade i vikt, trots att hon fick extra kraftfoder.

De andra skulle säkert klara det, men inte samtidigt som de tävlar och är helklippta :angel:
 
Sv: Dåligt väder?

Läser inte folk vad man skriver här eller??!!
Jag har inte generaliserat eller på annat sätt yttrat mig om hurvida du ska hantera din/dina hästar.
Det jag emellertid sa/skrev var att du generaliserat lösdrift och dess betydelse genom att kalla det för lathet.
That´s it!!
HAr jag varit otydlig någonstans så var vänlig meddela mig var mitt misstag föreligger.
Ska själv gå tillbaka och se vad detta handlar om egentligen.
Missförstå mig rätt!!!!!!
 
Sv: Dåligt väder?

Det är naturligt för dem att äta 16 timmar om dygnet.
Hur har du kommit fram till det? Antalet timmar.

Om vi fodrar med hö-torkat gräs, så får de i sig lagom mängd på 3-4 timmar beroende på vilken typ av häst det är.

Om det finns gott om mat så äter inte hästarna lika många H /24h

Är det extremt ont om föda- naturligt vintertid- så kanske den måste leta i 20 timmar o ändå inte få i sig tillräckligt.

Så länge vi serverar hästarna fri tillgång på mat, är det inte naturligt- det heller
 
Sv: Dåligt väder?

Hur har du kommit fram till rätt mängd i kg för din häst?
Hur vet du att det är vad din häst behöver och var har du fått för dig att det är nyttigt för hästen att äta två eller tre ggr per dag?
Hästar i det vilda är inte dummare än att de lever där de har tillgång till mat:confused:och vatten.
Man har forskat i deras naturliga miljö och kommit fram till att de betar 16 h/dygnet.
Varför jag anser det ostridigt att fakta förefaller sig så.
De har kommit fram till att hästar som får äta lite hela tiden lever mer i sitt naturliga tillstånd.
Jag själv tycker tex att grovfodret bör ligga lågt med så de får sin naturliga rörelse.
Därmed inte sagt att alla måste eller ska det.
Hästar är med all säkerhet anpassningsbara, men inte alltid utan påföljder/konsekvenser.
Fakta är också att vi har hästar av olika skäl och på olika villkor.
Alla kan inte leva som kungar och drottningar hos mig:angel:
Skoja bara om någon inte förstod det.
Nae, men jag baserar mitt uttalande på forskning helt enkelt.
Självklart kan de inte bli helt äkta men strävan ligger i att ha det så naturligt det går.För mina hästars skull.
 
Sv: Dåligt väder?

Snackade med min veterinär i går kväll angående detta med att hästar inte skkulle frysa bara dom har tillrekligt med grovfoder, kan tilläga att han sa att det är rent skitsnack från bekväma stallägare som inte vill mocka för mycket.

Alla varmblodiga däggdjur fryser speciellt om dom är fuktiga i pälsen, eller regnvåt i pålsen.

En del hästar kanske tål det men mår inte speciellt bra sen när dom kommer in.

Enda gången det är legetimt att ha hästen ut i snålblåst och regn är om det finns tillrekligt mycket vindskydd för dom alltså totalt lä och nånstanns där dom inte blir blöta.

Tamhästen i dag har inte samma motståndskraft mot väder som deras kompis vildhästarna har.

Min häst står i skyddad brevid en dunge o dessutom täckar vi honom med regntäcke vid dåligt väder. Självkalrt släpar vi inte ut honom för at vi ska slippa mocka mera:mad: :devil:
 
Sv: Dåligt väder?

Woops! Jag tkr att detta har spårat ur lite. Jag menade ju inte att jag tkr att hästarna ska vara ute vid spöregn kombinerat med orkanblåst utan skydd eller täcke. Vid dåligt väder så kanske man låter hästen vara ute ett litet tag så att den får frisk luft o få röra lite på sej, o sedan tar in den igen...
Jag menarb att jag tkr det är ÖVERDRIVET att låta hästar stå inne pga lite regn eller småblåst. *Känner mej lite missuppfattad*
 
Sv: Dåligt väder?

det låter ju inte klokt. Hästar är härdade, de tål mer än vad man tror. man ska ju såklart inte låta de vara ute i den värsta snöstormen eller så, i fall det är risigt väder så kan de vara ute ett par timmar åtminstone så att de får röra lite på benen.

Det är ju exakt så jag menar:idea: :)
 
Sv: Dåligt väder?

ALLA hästar i hagar vi åkte förbi som hade vindskydd stod just inne i det. Ingen häst stod utanför. och de hästar som inte hade vindskydd stod med rumpan mot vinden och försökte söka skydd där det kunde finnas.

Jag köper inte att hästar inte söker sig till skydd..

Jag vill igentligen inte lägga mig i dom här trådarna, dom brukar ha
en benägenhet att bli infekterade. Så är även fallet denna gång,
jag lägger mig inte i utan kommer bara med en anektdot:

I stallet har vi 7 hästar. 1 welsh, 3 varmblod, 2 kallblod och min
unghäst. Vi har ett stort stall med boxar på 4*8 meter för dom som
står inne, högt i tak, god ventilation och hästvänliga rutiner.

Vi har även 2 lösdrifter som ligger i samma hage, alla hästar har
alltså tillgång till dom, efterssom dom står i samma hage..
Hagen är väldigt kuperad men har ändå stora plana fält, det finns
lite av allt eftersom hagen är på 7ha.
Den ena lösdriften ligger i halva ladan (alltså tämligen stor) och
är ströad med halm ifall någon vill ha. Den andra är ströad med
torv då den är lite mindre och mer välbesökt och mockas därför
varje dag, alltså för att underlätta hanteringen för oss. Halmdriften
mockas 3 gånger i veckan och brukar bli en skottkärra.

Dom har fri tillgång på strå i två matstationer (rundbal) och en del
av dom kompletteras med kraftfoder.
3 utav hästarna har täcke, 2 utav hästarna står på box för att dom
själva har "sagt till" att dom inte vill gå på lösdrift. Dom går och
ställer sig vid grinden på kvällen och står där tills dom kommer in,
detta trots att det inte vankas kraftfoder på kvällen, utan samma
mat som finns i hagen hela dagen.

2 utav dom 7 hästarna går in i lösdrifterna vid urkelväder, resten
står ute i hagen med rumpan mot vinden. Detta trots att alla är
inne i lösdrifterna på sommaren, bara för att slippa blinningarna.
Så det har inte med ovilja att göra att dom inte går in.

Jag tror inte att du kan säga vilka hästar som går in, vilka som har
täcke, vilka som "väljer" att stå på box istället för lösdrift eller
vilka som nyttjar lösdriften eller inte. Det påstår jag inte att du
ska göra heller, men det sträcker sig över alla raser.

Nu är ju det här stallet få förunnat att ha dessa möjligheter, å
andra sidan är få hästar förunnat att ha ägare som lyssnar på dom.

//Mustang
 
Sv: Dåligt väder?

Det låter som att ni har ett bra stall iallafall.
Ni har valmöjligheter, Kanon!!!
En eloge till ägaren:bow:
Vi ska starta ett liknande såsmåningom:D
 
Sv: Dåligt väder?

Vem har gjort den forskningen- Strasser?
Du förstod nog inte det jag skrev. det är den totala mängden näring som avgör hur länge den måste söka efter föda.
Om den bara har kvistar, bark o rötter att äta behövs det ganska mkt för att tillgodose behovet.
När den blir serverad o har mat med kanonvärden i fri tillgång, kan det bli snett för glupska individer.
Hur har du kommit fram till rätt mängd i kg för din häst?
Hur vet du att det är vad din häst behöver och var har du fått för dig att det är nyttigt för hästen att äta två eller tre ggr per dag?
Vad får du detta ifrån?
Mina hästars matsedel står för närvarande på forumet Hästvård. De får mat 7-8 ggr om dagen.
Hästar i det vilda är inte dummare än att de lever där de har tillgång till mat:confusedch vatten.
Vet du :idea: Ibland råder extrem torka, stark kyla, mkt snö o även sjukdom- det kan kan hästar dö av.
Survival of the fittest.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt väder?

Eh??? Jag har aldrig motsätt mig lösdrift.

Men fakta kvarstår att de hagar jag åkte förbi i lördags så stod de hästar under tak som kunde.
 
Sv: Dåligt väder?

"Om vi fodrar med hö-torkat gräs, så får de i sig lagom mängd på 3-4 timmar beroende på vilken typ av häst det är."


Hoppas du skojjar. Näringsmässigt om man har ett extremt proteinrikt hö men tuggtiden blir så kort att hästen får magsår och /eller beteendestörningar

För du vet väl att hästen är byggd för att äta nästan konstant och att dess magsaft ligger konstant i magsäcken och skapar problem om ingen mat finns i magsäcken?

Du vet förstås också att hur länge en häst äter inte har någonting med näringsbehovet att göra utan det handlar om tillfredställande tuggtid.

Forskning finns gjord av flertal forskare
Läs gärna också
Hästens utfodring och näringsbehov
Skriven av Margareta Rundgren och Lotta

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/index.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

"Äter många timmar
Hästen är en utpräglad gräsätare, både dess fodersmältning och beteende är specialanpassat för det. Den är ”programmerad” för att äta i princip kontinuerligt med korta avbrott för sömn och någon utflykt till närmaste vattenhål. Hästen äter 14 – 18 timmar per dygn uppdelat på ca 10 perioder under hela dygnet och utan längre uppehåll än 3 – 4 timmar. Denna rytm följer även hästar på stall, om de har tillgång till foder. Den kortsiktiga mättnadsregleringen
sker innan fodret nått magsäcken, sannolikt i munnen och/eller svalget, men exakt hur är inte känt. Även om vi fyller hästens näringsbehov på betydligt kortare tid med koncentrerat foder är den alltså inställd på att äta större delen av dygnet.
nkälla."
Margareta Rundgren, universitetslektor på institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU

Mumin
 
Sv: Dåligt väder?

hon är ny här (vännina) hon svarar nog ibland till fel person ;-) ska snacka med henne om det där med knapplån

Mumin
 
Sv: Dåligt väder?

Men fakta kvarstår att de hagar jag åkte förbi i lördags så stod de hästar under tak som kunde.

Jo fast det var ju en del i det jag ville påskina.. Att dom faktiskt
stod kvar, fast dom kunde gå in. Och jag var väl ganska tydlig
på punkten att vi använder både lösdrift och stall? Så jag
påstod inte heller att du var emot....

Jag försökte få fram att hästar väljer efter sig själva, OM dom
får möjligheten att välja.

Det framgick ju inte om hagarna du såg var välplanerade hagar,
eller fyrkanter.
 
Sv: Dåligt väder?

Hej

Ville bara säga att min erfarenhet är att hästar som står på mkt små ytor gärna tenderar till att vilja komma in i stallet. Hästar som däremot spenderar sin tid i stora hagar med hästkompisar plus regelbunden tillgång till hö inte alls är lika sugna på att komma in i stallet. När jag var yngre så ville jag gärna att min häst skulle få komma in när det var dåligt väder, jag tror helt enkelt att jag förmänskligade honom väldigt mycket, jag tänkte utifrån mitt, en människas perspektiv. Allt eftersom åren som hästägare gick kom jag dock att omvärdera mina åsikter, och jag insåg att hästar mår bäst av att vara ute så mycket som möjligt. Har inte någon häst för tillfället, men om det blir så att jag skaffar en igen i framtiden så vill jag att den ska vara ute så mkt som möjligt. Det jag egentligen funderat på är att jag vill att de ska vara inne på sommaren när det är hutlöst varmt och massa broms!

Var lite av mina tankar :)
 
Sv: Dåligt väder?

Om vi fodrar med hö-torkat gräs, så får de i sig lagom mängd på 3-4 timmar beroende på vilken typ av häst det är."
Ser att det kan missförstås. menar utspritt över dygnet om den får förstklassigt foder, men det finns ju halm förstås;)
 
Sv: Dåligt väder?

Mjo men 3- 4 timmars tuggtid oavsett om det är utspritt på dygnet är alldeles , alldeles för lite. Visst om den har fri tillgång på även halm och äter det så sure. Jag föredrar att använda ett hö som inte är så innehållsrikt samtidigt som jag utformar hagen för mkt rörelse och våra tre hästar varav två är lättfödda är i fin form.
Äter ca: 300 kilo i veckan. En a, c och liten stor häst.

Allt handlar om vilja och engagemang i slutändan.
Tragiskt att se hästar ute i hagarna utan mat frysande, tro fa.. an att jag med skulle vilje gå in då. Rätt förutsättningar ger uteglada hästar.

Mumin
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 371
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp