Dåligt väder?

H

Hotandspicy06

Hejsan:D

I stallet där jag har min arabpojke inhyrd så släpper dom andra inte ut sina hästar på hela dagen om det regnar lite, blåser eller är allmänt dåligt väder. Jag tycker det är helt förskräckligt!:eek: Hästarna har gått ute i tusentals år. Skulle dom inte stå ut med lite regn? :confused:
Om det ösregnar ute o blåser mkt så kanske man låter hästen vara ute bara ett litet tag... Eftersom några av dom andra hästen dessutom har andningsbesvär så fattar jag inte vrf dom ska stå inne jämt.:mad:
aja... vad har ni för synpunkter?
 
Sv: Dåligt väder?

Va hemskt tycker jag! :eek: Min häst går på lösdrift året om och denna "vinter" har hon inte varit inne en enda natt. Skulle hon stå inne på natten skulle det vara en självklarhet att hon ska ut på dan :bump: Vår flock har blandade raser som alla går ute dygnet runt, året om.
Jo jag tycker att hästar är vattentäta och ska få gå ut även om det regnar, har de inte så mycket vinterpäls eller är känsliga på nåt sätt kan de väl ha täcke på? Istället för att stå inne ett dygn (+natten sen).

Blir din häst ensam ute när det regnar i så fall?? :o
 
Sv: Dåligt väder?

Jag är för mycket utevistelse. I normala fall går mina två ute minst 10 timmar/dygn. Undantag är om det blåser orkan som det gjorde förra helgen. Då fick de stå inne den dagen. Regntäcken använder jag ibland, om jag vet att det med största säkerhet ska hällregna en hel dag. Annars tror jag att mina trivs allra bäst utan.
 
Sv: Dåligt väder?

Jag kan förstå det om det inte finns någon form av skydd alls i hagen, och det regnar MYCKET samt blåser. Då kanske hästen kan få stå inne några timmar extra.
Men regnar det lite, eller bara blåser så ut med hästen. Kanske på med täcke (regnskydd) och ge mera grovfoder så klarar den sig.
 
Sv: Dåligt väder?

Ja visst är det lite synd om dom som måste stå inne hela dagen.
Men det går ju ändå inte att jämföra riktigt med vildhästen, då vi har "donat" lite med raserna under dessa 1000 år...

Det är väl olika från varje häst hur mycket dom tål.

En av mina skulle klara sej bra som lösdriftshäst, medans den andra fryser om det blir blött och kallblåst.
Men dom åker alltså ut ändå för att ev komma in lite tidigare eller in och torka och ut igen med täcke på.

Har dom täcke på så borde det ju inte ens va mycket att fundera över - ut med dom!:)
 
Sv: Dåligt väder?

Jag tycker att man själv blir fjantigare med sina hästar då man blir äldre.;) Förr hade jag aldrig täcke på mina. Nu har vi hästar som nästan alltid går täckade. När det är extremt väder så går dom ute iaf. Men som idag tex. så kom dom in vid 14 tiden pga. vädret. Våran gård ligger väldigt högt så det blåser jätte mycket. Dessutom så täckte jag alla hästarna. Även ardennern och ett av stona som annars aldrig har täcke på sig. pga. att hon fölar tidigt. Men ser jag på tv att det skall bli hällregn så täcker jag. Men visst får alla hästarna komma ut varje dag.

Men om vi vänder på det lite då. Regn och blåst eller 30+ brons, mygg och knott?? Jag tror på det först..:bump:
 
Sv: Dåligt väder?

Ja jag tycker ju att hästar ska vara ute så mycket som möjligt. I dag har vi haft minus tjugo grader:) , och både halvblodet och shettisen har varit ute från åtta på morron till klockan tio. Halvblodet då med täcke. Vi började stalla in först här i veckan, innan det så gick dom på ute dygnet runt med en lada i hagen där dom kan gå in å äta å sova torrt. Nä ,ha hästarna inne för att det regnar det är ju inte nåt som jag skulle göra. Lägg på ett täcke å låt dom gå ut då är dom mycket lyckligare.:idea:
 
Sv: Dåligt väder?

Självklart ska hästarna få gå ut om det inte är orkan och risk för fallande träd et.c. Regn/snö/normal blåst är ingen ursäkt att inte släppa ut sin häst, kanske kan bli något kortare utevistelse vid riktigt skitväder men en stund ska dom iaf få komma ut. *Min åsikt*
 
Sv: Dåligt väder?

Skulle aldrig låta mina hästar vara inne förutom vid extrem väderlek typ orkan. Däremot kan dom få komma in tidigare om det finns risk att stängslet blåser sönder osv...

De trivs bra och blåser det ute så får jag "jaga" in dem då de trivs bättre ute.
 
Sv: Dåligt väder?

Snackade med min veterinär i går kväll angående detta med att hästar inte skkulle frysa bara dom har tillrekligt med grovfoder, kan tilläga att han sa att det är rent skitsnack från bekväma stallägare som inte vill mocka för mycket.

Alla varmblodiga däggdjur fryser speciellt om dom är fuktiga i pälsen, eller regnvåt i pålsen.

En del hästar kanske tål det men mår inte speciellt bra sen när dom kommer in.

Enda gången det är legetimt att ha hästen ut i snålblåst och regn är om det finns tillrekligt mycket vindskydd för dom alltså totalt lä och nånstanns där dom inte blir blöta.

Tamhästen i dag har inte samma motståndskraft mot väder som deras kompis vildhästarna har.
 
Sv: Dåligt väder?

håller med! det är klart att hästarna ska få vara ute fast det är lite dåligt väder. Det klarar dom av och det finns ju faktiskt täcken också.
 
Sv: Dåligt väder?

Lite regn eller snö har ingen häst dött av, men hällregn eller snöstorm kan de få slippa.
Nu förra helgen när stormen Per härjade häromkring så fick hästarna stå inne hela söndagen, eftersom risken för fallande träd var stor.
Skulle det regna från det att de släpptes ut i hagen på morgonen tills de tas in på kvällen så fryser iaf min häst, ibland även ponnyn.
Då är det schystare att låta dem käka lunch inne i stallet, för att få gå ut några timmar på eftermiddagen igen.
 
Sv: Dåligt väder?

Våra isisar går för det mesta ute, men det var ngn gång som det regnade fruktansvärt och blåste som tusan & eftersom det är ju halt på vägen ut till hagen & i hagen fick dem stå inne den dagen. Men annars går de ute för det mesta. Man kan även ställa dem på lösdrift några veckor på vintern :)
 
Sv: Dåligt väder?

Jag känner igen det där. Där min häst är uppstallad är inte utevistelse någon hög prioritering! Är det kallt/blåsigt är dom bara ute några timmar, och är det sen regningt/snöigt, ja då får man vara glad om de är ute mer än någon timma. Och då är dom alltid täckade så det är ju ingen fara egentligen.

Jag har kommit till stallet när det har varit 5-10 +grader och då har min häst gått med tjockaste vintertäcket på sej :crazy: !

Jag är FÖR mycket utevistelse men kan inte göra så mycket åt saken. Hästen trivs jättebra och mår väldigt bra ändå och det är det viktigaste.
 
Sv: Dåligt väder?

Snackade med min veterinär i går kväll angående detta med att hästar inte skkulle frysa bara dom har tillrekligt med grovfoder, kan tilläga att han sa att det är rent skitsnack från bekväma stallägare som inte vill mocka för mycket.

Alla varmblodiga däggdjur fryser speciellt om dom är fuktiga i pälsen, eller regnvåt i pålsen.

En del hästar kanske tål det men mår inte speciellt bra sen när dom kommer in.

Enda gången det är legetimt att ha hästen ut i snålblåst och regn är om det finns tillrekligt mycket vindskydd för dom alltså totalt lä och nånstanns där dom inte blir blöta.

Tamhästen i dag har inte samma motståndskraft mot väder som deras kompis vildhästarna har.
Var det en hund o katt veterinär som sa detta?
Varför går inte hästarna in i vindskyddet om det skulle vara så skönt för dom?
Är det nån som mätt motståndskraften som vildhästarna hade?
 
Sv: Dåligt väder?

Hästarna här går ute i alla väder. Är det storm eller skyfall en hel dag får de gå in lite tidigare. Hästarna verkar trivas mycket bättre ute än inne. Hade jag haft en ligghall skulle de nog få gå ute jämt.
Sen beror det på hurdan hage man har förstås. En hage som är liten, platt och utan träd eller annat skydd är kanske inte så roligt att gå i om det är dåligt väder, fast en sån hage är inte rolig för hästarna över huvud taget förstås.
 
Sv: Dåligt väder?

Ja, den veterinären skulle inte jag vilja anlita. Det var ett rätt korkat uttalande. (tycker jag alltså)
 
Sv: Dåligt väder?

Mina hästar är precis lika intresserade av att vara ute i ruskväder som jag är. Dvs, ett ljust stall med stora boxar, mat och god kontakt med boxgrannar slår alla gånger att vara ute i regn, rusk och kyla. Varför denna hysteri om att hästar älskar att vara ute??? Vi pratar inte sommar nu utan mörka, kyliga, blåstiga vinterdagar. Många gånger handlar det nog om att ni är för lata för att mocka och att stallet ni har inte motsvarar vad man kan önska för en häst.
 
Sv: Dåligt väder?

det låter ju inte klokt. Hästar är härdade, de tål mer än vad man tror. man ska ju såklart inte låta de vara ute i den värsta snöstormen eller så, i fall det är risigt väder så kan de vara ute ett par timmar åtminstone så att de får röra lite på benen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 371
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp